Jump to content
Annons

Dongel


Wheels (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag missade förstås en smiley ovan.

Här kommer den:  😆

jag tror att studio hadde banat dig från serven ifal du inte hadde lakt till den 😉

Du menar att Studio hade bannat mig från servern ifall jag inte hade lagt till den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det känns som jag bidragit en hel del till lösningen så har jag fortfarande inte förstått grundproblemet? 😆

Varför skulle nån vilja sno eller sabba en dongel??? Då kan dom ju lika gärna hälla CocaCola på tangentbordet och sabba det.. Hmm.. Ingen har nytta av en sån dongel om dom inte kommer över orginalkopian av Cubase.. Och den kan ni ju låsa in i ett skåp på skolan.. Nähä du Wheels.. Du får allt ta och förklara det här närmare för mig?!

MVH Fd. IT-ansvarig för såväl hel kommun så som skola med Cubase och andra häftiga programvaraor men som aldrig upplevt problem med att nån unge skulle villja sabba en musikdatorn eller sno en dongel...

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det känns som jag bidragit en hel del till lösningeN så har jag fortfarande inte förstått grundproblemet? 😆

Varför skulle nån vilja sno eller sabba en dongel??? Då kan dom ju lika gärna hälla CocaCola på tangentbordet och sabba det.. Hmm.. Ingen har nytta av en sån dongel om dom inte kommer över orginalkopian av Cubase.. Och den kan ni ju låsa in i ett skåp på skolan.. Nähä du Whelles.. Du får allt ta och förklarar det här närmare

MVH Fd. IT-ansvarig för såväl hel kommun så som skola men Cubase och andra häftiga programvaraor men som aldrig upplevt problem med att nån unge skulle villja sabba en musikdatorn eller sno en dongel...

Nacka Gymnasium, gymnasieskolan jag gick på, hade problem med stöld av Logicdonglar. Det slutade med att de fick köra med dongleemulatorer (cracks alltså) för att hela programmets värde blev stulet med den lilla plastbiten på baksidan av burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Jag ska förklara mig NÄRMARE....

Vi har med 13-14 åriga kids att göra..Det borde även du som IT-ansvarig förstå....

Kids i denna ålder resonerar som följande...Allt som är löst kan bli mitt..Det ända som jag behöver göra är att sno .

Dom förstår ju inte vad musikpro. är och kan med lätthet tro att det är ett usb minne....

ELLER...så skiter dom i det och snor det på ren jävelskap...

Du som IT-ansvarig borde förstå min oro...Jag får lite onda anningar om din uppriktigthet i denna fråga....

Jag menar att om du varit IT-ansvarig borde ju under åren som aktiv bytt antal mus-kulor...Eller tangenter som "mystiskt" gått upp i rök...

Problemet kvarstår!!!

Visst crack är en lösning MEN inte den lösning jag vill andvända mig av då jag ska vara en förebild för ungdomen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Som IT-ansvarig kan jag delvis förstå dig och har också gett ett bra svar.. Montera dongeln inne i datorn. Men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig upplevt det problem du beskriver (att kidsen snor och förstör) . Vi hade både musikdatorer och videoredigernsutrustning som kidsen fick använda. Men vi hade löst det så att kidsen fick ansvara för att utrustningen hölls i skick.. Annars var det slutspelat och det ville dom ju inte uppleva.. Dessutom hade vi en passerkontroll som gjorde att man alltid visste vilka som vistades vid utrustningen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Ja det är väl en inbyggnad som är intressant i första hand..

Sen lägger vi en inloggning på hela datorn så är problemet löst..(endast utbildar id)

Sätter den i en kasset så den inte går att forsla bort utan ordentliga verktyg..

Givetvis kommer vi köra med en muntlig överenskommelse med kidsen oxå...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte hur ni finner er i att använda dongels över huvud taget. Hela tanken är ju helt absurd. Jag skulle skrivit till Steinberg och klagat.

Glad att jag inte gillar Cubase så jag slipper de problemen iaf.

Mailar du Volvo när du inser att du behöver en nyckel för att kunna starta bilen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mailar du Volvo när du inser att du behöver en nyckel för att kunna starta bilen också?

Det är väl en vesentlig skillnad? Nyckeln till Volvon är ju till för att skydda dig, inte Volvo.

Det är ju knappast nån som bryter sig in i din studio och sätter sig ner för att försöka använda cubase.

Att straffa de som faktiskt betalar för mjukvaran är ju absurt. Speciellt när det tar upp en usb-port som men tex på en laptop oftast inte har så många av. Speciellt när det ändå inte är något skydd för pirater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att straffa de som faktiskt betalar för mjukvaran är ju absurt. Speciellt när det tar upp en usb-port som men tex på en laptop oftast inte har så många av. Speciellt när det ändå inte är något skydd för pirater.

Jag tycker att det är ganska praktiskt ändå.. Om jag har betalt för en licens av Cubase så får jag bara använda 1 åt gången.. Men.. Med hjälp av nyckeln så kan jag ha Cubase installerat i en dator i studion.. En dator hemma.. Låna ut till en polare.. Så länge jag lånar ut nyckeln så funkar allt.. Mycket genialiskt faktiskt.. 😕 Sen så vet ju om att det ingår en dongle innan man köper Cubase och tycker man att det är ett straff så kan man lika gärna skaffa annan mjukvara.. Finns bra gratis laglig också :rolleyes:

EDIT: Kom på en liknelse till.. Om Microsoft hade en Dongle på sitt operativsystem så skulle det bli betydligt billigare för mig.. Låt säga att jag har en stationär dator och bärbar.. Jag kan bara använda en av dom åt gången.. Med dongle så tar jag med mig nycklen ju och kan allstå ha smma porgramavar på båda.. Som det är nu kan jag INTE installera med samma CD på den stationära som den bärbara.. Då blir jag piratkopierare och dessutom tror jag XP har nån form av spärrfunktion om det märks att samma CD används på 2 datorer.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här börjar bli absurt!!!

😳

På vilket vis börjar det bli absurt? En dongel är ett praktiskt allternativ. Man kan alltså ha samma programvara hemma som på jobbet.. Måste väl vara praktiskt för en musiklärare. Bara att ta med dongeln hem på kvällen/helgen om man vill förberdea lektionerna.

Däremot om du installerar skolans Win-XP licens på din hemdator så är du kriminell och kan straffas upp till 6 års fängelse.. Visst är dongeln mer lockande då eftersom det är lagligt ?.. Eller.. Vad är absurt??? Jag fattar inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Kom på en liknelse till.. Om Microsoft hade en Dongle på sitt operativsystem så skulle det bli betydligt billigare för mig.. Låt säga att jag har en stationär dator och bärbar.. Jag kan bara använda en av dom åt gången.. Med dongle så tar jag med mig nycklen ju och kan allstå ha smma porgramavar på båda.. Som det är nu kan jag INTE installera med samma CD på den stationära som den bärbara.. Då blir jag piratkopierare och dessutom tror jag XP har nån form av spärrfunktion om det märks att samma CD används på 2 datorer.

Nu vet jag visserligen inte hur Steinbergs licens ser ut i fallet Cubase. Men jag kan garantera dig att även om MS hade använt en dongle till Windows så hade du inte haft laglig rätt att använda den på mer än en dator. MS är väldigt petiga med detdär. Du får exempelvis inte ens använda din licens på en virituell maskin i samma dator som operativet ligger. Bara för att det skulle gå enkelt att flytta över nyckeln innebär ju inte att det är lagligt att göra så.

Då är det ju bättre att ha mer "fria" licenser isåfall. Mackie Tracktion kan man tex fullt lagligt använda på två datorer samtidigt, eftersom man får två maskinspecifika nycklar.

Lek med tanken att du skulle behöva en hårdvarunyckel till 10 av programmen som finns på din dator. Då skulle du behöva skaffa en fet USB-hub enbart för att slippa byta nycklar så fort du ska starta upp ett annat program. Det är ju helt vansinningt och visar bara på att de mjukvarutillverkarna som använder sådana lösningar tror att de är de enda som existerar i hela världen.

Hårvarunycklar ger ju ingen som helst fördel för konsumenten, enbart nackdelar, hur mycket du än försöker intala dig hur smidigt det är. Och återigen så är det ändå inget skydd mot pirater, så varför krångla till det så ofantligt mycket? Har de inget bättre att lägga pengarna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med licenser är lika idiotiskt som med

DigitalTV boxar...Man kan bara se på en tv per

box...Menar, hur många idag har BARA en TV...

Ni snackar om KIDS...Vi har en 5 åring som gärna

tittar på Nicelodeon (TECKNAT) HELA!! dagarna...

Men vill jag titta på det.......NÄ! Men om vi ska se

på olika kanaler hemma så måste vi ha TVÅ boxar...

STUPIDO!!!!!!! 😏

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får exempelvis inte ens använda din licens på en virituell maskin i samma dator som operativet ligger.

😉

Får jag inte köra min XP-licens i Virtual PC på min XP-licens? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Kom på en liknelse till.. Om Microsoft hade en Dongle  på sitt operativsystem så skulle det bli betydligt billigare för mig.. Låt säga att jag har en stationär dator och bärbar.. Jag kan bara använda en av dom åt gången.. Med dongle så tar jag med mig nycklen ju och kan allstå ha smma porgramavar på båda.. Som det är nu kan jag INTE installera med samma CD på den stationära som den bärbara.. Då blir jag piratkopierare och dessutom tror jag XP har nån form av spärrfunktion om det märks att samma CD används på 2 datorer.

Nu vet jag visserligen inte hur Steinbergs licens ser ut i fallet Cubase. Men jag kan garantera dig att även om MS hade använt en dongle till Windows så hade du inte haft laglig rätt att använda den på mer än en dator. MS är väldigt petiga med detdär. Du får exempelvis inte ens använda din licens på en virituell maskin i samma dator som operativet ligger. Bara för att det skulle gå enkelt att flytta över nyckeln innebär ju inte att det är lagligt att göra så.

Då är det ju bättre att ha mer "fria" licenser isåfall. Mackie Tracktion kan man tex fullt lagligt använda på två datorer samtidigt, eftersom man får två maskinspecifika nycklar.

Lek med tanken att du skulle behöva en hårdvarunyckel till 10 av programmen som finns på din dator. Då skulle du behöva skaffa en fet USB-hub enbart för att slippa byta nycklar så fort du ska starta upp ett annat program. Det är ju helt vansinningt och visar bara på att de mjukvarutillverkarna som använder sådana lösningar tror att de är de enda som existerar i hela världen.

Hårvarunycklar ger ju ingen som helst fördel för konsumenten, enbart nackdelar, hur mycket du än försöker intala dig hur smidigt det är. Och återigen så är det ändå inget skydd mot pirater, så varför krångla till det så ofantligt mycket? Har de inget bättre att lägga pengarna på?

Håller med absolut.. Räknade ut att jag har ca 85 olika program installerade på min dator.. Om jag skulle ha Dongle till alla programmen, så skulle jag behöva köpa mig en usb hubb med 85 ingångar.. Hehe Iofs så har man kanske inte alla programmen i gång samtidigt, men det skulle som sagt räcka med att ha tio prog igång för att jag skulle bli knäpp.

Nä, den lösningen är inge vidare. 😏

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Visst är det bra med möjlighet att ha samma program hemma som på arbetet...

Men det är ju inget problem!

Problemet är ju att jag köpt ett program som flera arbetstagare skall arbeta med...

Dessa arbetstagare arbetar i olika verksamheter...

Kan därför inte passa in varandras tider alltid och på så vis leverera dongeln till varandra...

Jag tycker att man kan ha dongel, men att den andvänds för att låsa upp programet vid install...Istället för ett serial som är lätt att lägga ut på nätet...

Svårt att ladda hem en hårdvara ju!!!

Kan hålla med föregående VOLVO antusiast att det hela rimmar illa!!! Typ:Får jag bara ha 1 nyckel till min bil...KONSTIGT!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte hur ni finner er i att använda dongels över huvud taget. Hela tanken är ju helt absurd.

Jag tvekade länge innan jag köpte Cubase just på grund av dongeln. Det känns ju väldigt dumt att man ska straffas för att man är villig att betala så mycket pengar. Men jag ville ju ha programmet. Det som slutligen fick mig att köpa det var att det fanns gott om crack så jag slipper knäcka det själv. Man skulle ju inte ha någon lust att lägga ner tid på sånt när man betalar för sig.

Än så länge har jag en USB-port över, så då kan den ju lika gärna sitta där. Men så fort jag behöver den porten kommer dongeln att bli historia.

Så här i efterhand när man ser hur Linux har utvecklat sig ångrar man sig att man köpte Cubase. Det kändes ju faktiskt lite fel att betala när man inte ställer upp på deras villkor om dongel. Men det fanns ju inga alternativ om man ville ha Cubase.

Jag tycker det är mycket skönare med fria program. Då slipper man bekymra sig om man får göra ditten och datten, och man slipper oroa sig för att programmet skulle krångla och att filerna inte ska funka i andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det fanns ju inga alternativ om man ville ha Cubase.

Jag tycker det är mycket skönare med fria program. Då slipper man bekymra sig om man får göra ditten och datten, och man slipper oroa sig för att programmet skulle krångla och att filerna inte ska funka i andra program.

Finns ju fortfarande inga alternativ om du vill ha Cubase 😆

Även om jag är ganska stor förespråkare för open-source så kan jag ju inte påstå att det är lösningen på alla världens datorproblem. Även om alla formaten är öppna så är det ju sällan som alla program stödjer dem för det. Och krånglar gör ju fria program de med 😆

Jag tycker inte att linux i nuläget är någon vidare bra plattform för musikproduktion, ge det ett par år så kanske det hunnit mogna på den fronten med. Det är ju trots allt idag ett fullvärdigt alternativt för vanligt desktopbruk, det var det inte för ett par år sedan.

Det finns ju riktigt bra fria plattformar för musikproduktion redan nu, men de saknar desvärre det utvecklarstödet som behövs för att få dem att blomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om alla formaten är öppna så är det ju sällan som alla program stödjer dem för det.

Jag kanske har lite annat perspektiv på det i och med att jag är programmerare. Med öppna format så är det lätt för mig att skapa de program man behöver. Ibland måste jag göra det med stängda format också, men det är ju mycket jobbigare.

Och krånglar gör ju fria program de med 🥰

Buggar är en sak. Nu tänkte jag mer på krångel-by-design som dongel exempelvis, eller olika kopieringsskydd och annat trams som är till för att förstöra för användaren. Sånt slipper man. På något vis känns fria program mer omtänksamma och trevliga.

Jag tycker inte att linux i nuläget är någon vidare bra plattform för musikproduktion, ge det ett par år så kanske det hunnit mogna på den fronten med.

Jag har inte testat att jobba med ljud och musik i Linux. Jag har bara noterat att det finns program för det nu (och särskilda distributioner). Just musiken är det sista datoranvändningsområdet jag "måste" ha Windows till. Resten funkar minst lika bra eller bättre i Linux.

Så, om några år kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår fortfarande inte varför ni inte bara crackar skiten. förebilda sig hit och dit, kommer ni berätta för kidsen att ni har ett crackat hårdvaruskydd installerat på er dator?

kommer ni berätta att det sitter en usb-nyckel innanför det där skalet?

förstår ju såklart det moraliska i detta, men samtidigt så ju Steinberg lite elaka när dom tvingar er att göra hårdvaruförändringar i er maskin för att det ska fungera..

äh, vad vet jag. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Jag anser ju inte att det är att cracka ett dongel om man kopierar donglen på tex ett flashminne...

Så länge det andvänds till samma dator,samma program,...

Borde ligga i samma kategori som BACK-UP...

Så länge man kan visa upp orginal och kvitto...

Vad anser folk om detta tanke sätt????

Praktiskt möjligt???? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...