Jump to content
Annons

Lämpligt kort för Powermac G5


L.C

Recommended Posts

Börjar närma ett finansielt läge där jag har råd med lite mer grejer. Ordentlig mjukvara bland annat. Innebär även nytt ljudkort men där stötte jag på patrul med mitt Audiophile 192 för ett tag sedan.

M-Audio/G5 krångel

Har en sådan G5 med två proppar och fyra RAM slots. Mina funderingar ligger på ett Firewire Audiophile men om det finns ett lämpligt PCI kort som funkar med ordentliga tele ingångar så skulle det vara kanon.

Någon som känner till ett bra kort som funkar med denna maskin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du kan, undvik allt vad m-audio och billiga kort heter. om du har budget (dvs runt 10000-15000 kr) - satsa på MOTU eller RME om du tänkt att uteslutande köra Logic, Cubase eller liknande. Vill/behöver du köra ProTools, satsa på något av Digidesigns system. Dessa är tveklöst bäst på marknaden i det prisskiktet och ger bäst stabilitet och ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisklassen är runt 2-3000. Jag kommer köra Logic pro eftersom jag är mer insatt i det än PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag sitter på samma burk och kollade länge på M-audios kort innan jag hittade problemtexten....

Just nu kollar jag på ESI ESP1010, Alesis Multimix Firewire, Echo Layla 3G, EDIROL FA-10, M-Audio 1814 och Terratec Phase 88 (FW).

Vill ha 8 I/O, helst balanserat, helst Firewire (har en G5 men min PBG4 kommer säkert dö snart och då blir det en ny så då hade det varit gött att kunna ta med sig ibland).

Har så klart begränsat med pengar så jag försöker komma billigast undan.

Just nu har jag ett ESI (eller EGo-sys som de hette innan) U2A som funkar och låter bra.

Vd säger ni andra om min hand? Finns där några ess eller är allt bara oklädda kort? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bra det där engineer. ESP1010 Lär vara en höjdare. Jag behöver dock inte lika många ingångar, två ut två in räcker. Fick svar efter att ha mailat ESI att juli@ skulle funka med denna mac. Jag hade med länk till M-Audios sida i mailet för att belysa problemet så jag antar att dom är medvetna om det. Någon som kan bekräfta om Juli@ funkar bra?

Classic: Jo jag vet att express är billigare men jag klarar mig inte utan ES2, Evoc20, bland annat. 😕 Ta med express i summan för alla VST:i jag skulle behöva köpa till landar vi i alla fall runt 7-8000 så för min var det lika bra att klippa till på pro. Allt i ett paket. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bra det där engineer. ESP1010 Lär vara en höjdare. Jag behöver dock inte lika många ingångar, två ut två in räcker. Fick svar efter att ha mailat ESI att juli@ skulle funka med denna mac. Jag hade med länk till M-Audios sida i mailet för att belysa problemet så jag antar att dom är medvetna om det. Någon som kan bekräfta om Juli@ funkar bra?

Classic: Jo jag vet att express är billigare men jag klarar mig inte utan ES2, Evoc20, bland annat. 😉 Ta med express i summan för alla VST:i jag skulle behöva köpa till landar vi i alla fall runt 7-8000 så för min var det lika bra att klippa till på pro. Allt i ett paket. 😎

Ok. Om du inte sätter kjudkvaliten först så men du kommer antagligen att vilja uppgradera ljudkortet till något bättre ganska snart när du märker hur det låter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Om du inte sätter kjudkvaliten först så men du kommer antagligen att vilja uppgradera ljudkortet till något bättre ganska snart när du märker hur det låter.  😎

Det där med ljudkvalitet är väldigt varierande.

Nu känner jag inte till Juli@ personligen men det är rätt konstigt att säga som du gör.

Allt handlar om hur tränade/känsliga öron man har. Vissa hör stenhårda krav, andra är nöjda ialla fall. Man får ju inte glömma till vad det ska användas. De flesta använder sin utrutsning hemma eller i replokalen och jag tror det är rätt få som har tillgång till dedikerade rum där de extra tusenlapparna för ett RME Fireface 800 kommer till sin rätt. Om du inte redan har en väldigt bra och ren signalkedja fram till kortet och dessutom en bra mick och en massa kunskap så spelar det kanske ingen roll?

När jag nu tittat på ljudkort har jag nästan stirrat mig blind efter balanserade ingångar, minst 8 analog osv. ESP1010 har jag nästan valt bort eftersom det inte är balanserat. Men mitt nuvarande Ego-sys U2A kanske är jämförelsebar i kvaliteten med ESP1010? Iså fall räcker den för mig och jag kan satsa pengar på andra saker som också behöver förstärkning (t ex bra preamp, bättre mixer)?

Så att säga att man kommerv vilja ha bättre grejer när man väl köpt det man behöver är bara taskigt. Då borde det åtföljas med någon form av referens, som, vilket kort du har?

Vi har ju alla dessutom olika budget.

Ok, nu har jag raljerat rätt länge, hoppas ingen blev sur, det var inte meningen. Men jag har läst rätt många forum genom mina år och det är alltid folk som säger att något är bättre eller kasst utan att säga varför. Vilket gör att man själv inte kan använda det som någon ändå tagit sig tid att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så håller jag på att snegla på en annan lösning för att få 8 balanserade I/O billigt. Vad sägs om en Alesis AI-3 A/D omvandlare till ADAT och sen ett kort med ADAT I/O i datorn. Har hittat ett AI-3 för 2300:- borde vara billigare beggat samt ett RME-kort för under 2000:-.

Vad säger ni om det? Är A/D-omvandlarna i AI-3 något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så håller jag på att snegla på en annan lösning för att få 8 balanserade I/O billigt. Vad sägs om en Alesis AI-3 A/D omvandlare till ADAT och sen ett kort med ADAT I/O i datorn. Har hittat ett AI-3 för 2300:- borde vara billigare beggat samt ett RME-kort för under 2000:-.

Vad säger ni om det? Är A/D-omvandlarna i AI-3 något att ha?

De är betydligt bättre än de som sitter i billiga ljudkort och funkar bra. 🤪

En annan variant är Behringer ADA8000 som de har lyckats riktigt bra med.

Vad har du för dator? Tänk på att G5:an har PCI-Express. De flesta adat-kort är vanliga PCI och passar inte.

Inlägget före orkar jag bara inte kommentera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om det? Är A/D-omvandlarna i AI-3 något att ha?

De är betydligt bättre än de som sitter i billiga ljudkort och funkar bra. 😉

En annan variant är Behringer ADA8000 som de har lyckats riktigt bra med.

Vad har du för dator? Tänk på att G5:an har PCI-Express. De flesta adat-kort är vanliga PCI och passar inte.

Jag har en G5 med vanliga PCI-portar, alltså inget PCIe eller PCI-X. Kan därför inte ha några interna M-Audio kort,men resten verkar funka fint (vad jag har kunnat läsa mig till).

Har du testat Behriger ADA8000? Själv reagerar jag alltid negativt till märket, förmodligen för att jag umgås mest med ljudtekniker som dissar märket konstant. 🙂

Sen det där om inlägget:

Att du inte orkar svara tar jag som tecken på att du håller med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat Behriger ADA8000? Själv reagerar jag alltid negativt till märket, förmodligen för att jag umgås mest med ljudtekniker som dissar märket konstant. 🙂

Sen det där om inlägget:

Att du inte orkar svara tar jag som tecken på att du håller med. 🙂

Jag gillar inte heller Behringers burkar men ADA8000 har de faktiskt lyckats med. Jo, jag har testat.

Vad jag speciellt gillar med den är att alla ingångar sitter på framsidan samt att det även finns 8 mikrofoningångar. Att det sedan finns nivåreglering är ju heller ingen nackdel. 😉

Dina ljudtekniker har troligen provat Behringers kompressorer och reverb och sedan beslutat sig för att allt Behringer gör är skräp. En av många fördommar bland ljudtekniker.

Behringers gate:ar är t.ex. mycket bra.

Nej, jag håller inte med i ditt andra inlägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte heller Behringers burkar men ADA8000 har de faktiskt lyckats med. Jo, jag har testat.

Vad jag speciellt gillar med den är att alla ingångar sitter på framsidan samt att det även finns 8 mikrofoningångar. Att det sedan finns nivåreglering är ju heller ingen nackdel. 🙂

Då ska jag ta med den burken i mina beräkningar igen.

Men vad tycker du om de andra korten jag listar ovan?

Link to comment
Dela på andra sajter

ADA8000 verkar vara ett på tok för stort månster för mig. Men har man många instrument och behov av micingångar är det nog guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hur kopplar man en ada8000 till ett delta 1010LT?

ska använda ada8000n som mikpreamps men av vad jag har förstått går inte mic-ingångs-signalerna till mic out utan ADAT.

nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så håller jag på att snegla på en annan lösning för att få 8 balanserade I/O billigt. Vad sägs om en Alesis AI-3 A/D omvandlare till ADAT och sen ett kort med ADAT I/O i datorn. Har hittat ett AI-3 för 2300:- borde vara billigare beggat samt ett RME-kort för under 2000:-.

Vad säger ni om det? Är A/D-omvandlarna i AI-3 något att ha?

Körde en AI-3 med ett MOTU 2408 (för att kunna ha 8 extra in) och märkte faktiskt ganska tydlig skillnad. Dels brusade AI-3:an något mer, men av någon anledning kändes den medföljande breakoutboxen till motu-kortet tydligare; det lät helt enkelt bättre.

Fast för 2300:- är det ju ändå mycket ljud för pengarna. Jag hade nog inte reagerat på "dåligt ljud" om jag inte suttit med båda samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...