Jump to content
Annons

UAD-1


Danson

Recommended Posts

Hej på er alla...

Jag funderar på att köpa ett UAD-1 kort med alla 24 pluggar.

Men behöver jag alla 24, eftersom det finns 4 olika paket med olika antal pluggar

i varje paket.

Vilket priset varierar från 4000 - 13 000 kr.... 😕

Man kan tydligen köpa pluggarna för sig?

Vad jag förstår så låter UAD-1 (pluggarna) i världsklass??

Jag undrar om någon här kan rekommendera denna produkten ??

Jag mixar och mastrar på amatörmässig vis men vill utveckla mig mer naturligtvis......

/Danson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan rekommendera det. Köpte det billigaste "Project Pak" tror jag det heter och har varit väldigt nöjd. Har precis(för ca två timmar sedan) köpt till ett reverb till kortet som heter Plate 140 som tydligen ska vara riktigt bra. Funderar även på LA2A, eller vad den heter. Det är ett väldigt bra system där man kan köpa precis det man vill ha via internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

har också uad-1 projektpak och är nöjd.

börja med minsta paketet, då får du med alla övriga pluggar som 2 veckors demos, så kan du testa dem eftersom (du behöver inte starta alla samtidigt) och kan se vilka du vill ha/behöver köpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från de flesta andra pluggar kan UAD-1 vara krångligt att testa innan ett köp. Men det är bra pluggar. Kanske inte lika prisvärda idag som för ett par år sedan, vilket beror på att det kommit så många bra och billiga pluggar från andra tillverkare.

Om du vill satsa på UAD rekommenderar jag dig att skaffa den billigaste versionen. Som du skriver kan man köpa till pluggar efter hand och du sparar inte särskilt mycket pengar på att köpa alla pluggar tillsammans med kortet.

När man väl har ett kort har man möjlighet att använda varje plugg i 30 dagar, helt utan andra begränsningar. Det är bara att aktivera de pluggar man vill testa i kortets kontrollpanel. Det är ett mycket smart system eftersom det gör att du kan använda pluggarna i "skarpa" mixar innan du betalar. Gillar du pluggen blir det svårt att låta bli att köpa den, eftersom du redan använder den i olika projekt.

Förresten, appropå pluggar i världsklass. Jag tycker det finns riktigt bra pluggar i en massa olika prisklasser. Testa att gå in på kvraudio.com och kolla runt. Där hittar du hur mycket pluggar som helst. Allt från freeware till hutlöst dyrt.

Kan vara en bra startpunkt om du känner dig osäker på UAD.

Link to comment
Dela på andra sajter

har också uad-1 projektpak och är nöjd.

börja med minsta paketet, då får du med alla övriga pluggar som 2 veckors demos, så kan du testa dem eftersom (du behöver inte starta alla samtidigt) och kan se vilka du vill ha/behöver köpa till.

Låter smart... 😕

Attans nu fick jag en pryl till på "Vill-ha-listan" 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Låter kanon!

Enda negativa som gör att jag aldrig kommer köpa ett. Är att man kan inte köra alls många av varje plugg.

I en normal produktion så har inte jag användning för en kompressor som man kan ha på 4 kanaler eller ett reverb man kan ha på 2 kanaler lixom innan det roliga är slut.

Visst, det är ändå mer än hårdvara, men för 13000 spänn hade jag köpt wavespluggar istället ...

Link to comment
Dela på andra sajter

så här många kan du köra av pluggarna:

UAD_DSP-usage.gif

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter kanon!

Enda negativa som gör att jag aldrig kommer köpa ett. Är att man kan inte köra alls många av varje plugg. 

I en normal produktion så har inte jag användning för en kompressor som man kan ha på 4 kanaler eller ett reverb man kan ha på 2 kanaler lixom innan det roliga är slut.

Visst, det är ändå mer än hårdvara, men för 13000 spänn hade jag köpt wavespluggar istället ...

Förstår inte hur du tänker här !! för 4000 spänn kan du ha 20 LA-2 eller 9 Realverb utan att det lastar datorn nämnvärt!! Vill du ha mer så är det ju bara att köpa fler kort, upp till 4 st kan man ha ifall man har plats för det i datorn.

Som så många andra så rekomenderar jag det minsta paketet, som är enormt prisvärt, och sen köpa till vad man verkligen behöver! När jag köpte mitt så hade de en deal där man fick LA-2 på köpet. Vet inte ifall man har det längre ?. LA-2:an och Pultec EQ:n är grymma. Har man ett bra grundljud så lyfter de två pluggarna soundet enormt!

Så fort jag skaffat en ny dator med fler kortplatser så skall jag definitivt skaffa fler UAD-kort.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp!!! Det kommer bli en riktig arbetshäst, det lovar jag....Sen om du skall ha billigaste eller mellan-varianten vet jag inte....jag köpte mittevarianten....

De pluggar jag använder på UAD-1 är LA2A, 1176 på trummor, Pultec pro och vanliga pultec, Cambridge EQ, Fairchild i enstaka fall (skulle kanske klara mig utan den) samt Precission Limiter som jag köpt till....

Är sugen på Plate-reverbet och Precission Multiband också....fast troligtvis blir det ett till kort först.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...