Jump to content
Annons

Kan inte avinsatalera vissa program


Chriskooh

Recommended Posts

Har precis köpt en ny dator AMD Athlon. Har en system partion på 40 Gig Och en stor partion där jag har alla program etc sparade. Nu håller jag på att ladda datorn med program. Men jag kan inte avstalera vissa, när jag trycker på unistall/unwise så kommer den här texten upp: Could Not Open INSATLL.LOG File. för den hitter den inte. Funkar inte i kontrollpanelen heller. VAd göra? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis köpt en ny dator AMD Athlon. Har en system partion på 40 Gig Och en stor partion där jag har alla program etc sparade. Nu håller jag på att ladda datorn med program. Men jag kan inte avstalera vissa, när jag trycker på unistall/unwise så kommer den här texten upp: Could Not Open INSATLL.LOG File. för den hitter den inte. Funkar inte i kontrollpanelen heller. VAd göra? 🙁

Är det Windows XP? Du måste i många fall vara inloggad som administratör för att ta bort och lägga till program.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr vanligt med mesiga program som inte kan hålla reda på sina loggfiler. 😐

Vad är det för program?

Har du installerat programmet i den mapp som installationsprogrammet föreslog? Eller valde du en annan mapp/hårddisk ?

Vissa avinstallationsprogram är dumma och förväntar sig att install.log ska ligga på en viss plats. Några idiotiska program slänger tom. sina install.log i Temp-mappen!! Inte så konstigt om de inte finns kvar när man vill avinstallera. 😏

Titta även i programmets egen mapp. Finns det en install.log är det förmodligen bara ett fel i strängen för avinstallation. Då kan du gå in i RegEdit, leta upp listan för "Lägg till/ta bort program" och korrigera sökvägen för install.log till rätt plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

När programmen installeras läggs i vissa fall även en install.log in som beskriver vilka filer som ska tas bort vid avinstalltionen. Om dessa filer saknas så kan du därför inte avinstallera programmet.

Beroende på vilket program det är så kan du dock avinstallera för hand genom att bara radera de kataloger som tillhör programmet. Undantaget är registerposter som oftast inte orsakar några större problem om de får vara kvar.

Ett alternativt tips kan vara att installera programmet på nytt på samma plats som innan för att på så vis få tillbaka install.log filen. Med lite tur kan det gå.

Om du ogillar att programmen ligger kvar i lägg till / ta bort program menyn så kan du ladda hem tweakui i powertools paketet och plocka bort dem. Du hittar det på Microsofts hemsida.

Men en liten fråga, du säger att du ha köpt en ny dator men ska ta bort gamla program? Är det program som inte ens är riktigt installerade i operativsystemet eller stoppade du in en gammal hårddisk med en tidigare windows installation i den nya datorn?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en liten fråga, du säger att du ha köpt en ny dator men ska ta bort gamla program? Är det program som inte ens är riktigt installerade i operativsystemet eller stoppade du in en gammal hårddisk med en tidigare windows installation i den nya datorn?

/Majken

Allt är nytt men i bland är man lite för snabb med att instalera program.. Det är bl.a Cubase Sx 2, gamespy och lite annat som inte hittar INTALL.LOG file och det var inga problem i den gamla datorn. Problemet gäller alla program som går att öppna från START>PROGRAM> tex Cubase. Albino 2 tex går ju inte att öppna den vägen och är heller inga problem att avinstalera 😆

Redigerat av Chriskooh
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta även i programmets egen mapp. Finns det en install.log är det förmodligen bara ett fel i strängen för avinstallation. Då kan du gå in i RegEdit, leta upp listan för "Lägg till/ta bort program" och korrigera sökvägen för install.log till rätt plats.

Det ska finnas både Uninstall.exe och Install.log i Cubasemappen Har du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...