Hans Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Hej! Tips om riktigt bra böcker inom Àmnet! Skulle gÀrna ha en breddfylld med tips och tricks dÄ det Àr dessa som hitintills lyft saker mest! KÀnns som det börjar bli onödigt att komma pÄ allt sjÀlv, att s.a.s. Äteruppfinna hjulet, elden & Co nÀr de ju faktiskt redan Àr uppfunna! 1
Pingpong Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Beror lite pÄ vilken platform du kör. Kan rekommendera Cubase SX/SL MIXING & MASTERING (ISBN: 0-8256-2720-6) En bra och bred nybörjarbok med ett konkret och lÀrorikt upplÀgg. Sen kan du kolla pÄ samtliga böcker som Paul White skrivit. Hans böcker Àr lite mer allmÀnt inriktade pÄ musikinspelning och dess tillhörande omrÄden. Av erfarenhet tycker jag du ska satsa pÄ en bok, lite beroende pÄ hur duktig du Àr, som inte Àr specificerad till ett visst program. Det ger en bÀttre och bredare kunskap om musikinspelningens och ljudets grunder. Som gör att du lÀr dig varför saker hÀnder och pÄ vilket sÀtt de olika effekterna, akustiken och val av utrustning pÄverka dina projekt. Alternativt kan du lÀsa en "allmÀn" bok först och dÀrefter lÀsa en bok som Àr specificerad till en viss platform. Det ger dig den ultimata kunskapen enligt mig. Lycka till!
Hans Postat 12 januari 2006 TrÄdstartare Postat 12 januari 2006 (redigerat) Tack! Kör Cubase men Àr inte det minsta intresserad av ngn Cubase-bok utan hade just tÀnkt mig ngt om frÀmst kompressor och eq (samt allt om och ikring mikrofoner) dÄ jag snabbt börjat inse att detta Àr nyckeln till precis allt, sÄ massa knep och knÄp och tipps och tricks gÀllande kompressorn/Eq (samt inspelningsteknik). Boken/Böckerna skulle mycket vÀl kunna vara skrivna pÄ 70-talet vad mig anbelangar, sÄ lÀnge dom Àr bra och proppfulla med "hemligheter"! Ska kolla upp dina rekommendationer. Redigerat 12 januari 2006 av Hans
Cheese Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Jag har en bok som jag varmt kan rekommendera. Den heter Digital Ljudinspelning i ett nötskal och Ă€r skriven av Jeff Strong. Den tar upp just sĂ„dana saker som mixning/mastering och Ă€ven hur du inreder din egen inspelningsstudio. Skulle tro att den finns pĂ„ biblioteket. Lycka till! đ
oakleaf (oregistrerad) Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 (redigerat) Tjena Hans, lĂ€get! đ En bok jag har som har varit ganska lĂ€rorik Ă€r: The Mixing Engineers Handbook av Bobby Owsinski Den gĂ„r igenom alla olika element frĂ„n eq till kompressor och effekter. Ă€ven fast allt Ă€r vĂ€ldigt basic sĂ„ har jag fĂ„tt en hel del uppslag och ideer frĂ„n denna bok som jag sedan kunnat utveckla. Redigerat 12 januari 2006 av oakleaf
oakleaf (oregistrerad) Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Lite osÀker pÄ hur poppis det Àr att rekommendera andra tidningar hÀr. Och jag mÄste sÀga att Studio stÄr högt i klass innan jag gÄr vidare. Men, hÀr i england finns det 2 kalas magasin som heter Future Music och Computer Music. Dom har ofta roliga tips och tricks som man ibland kan ha nytta av. Ingen bok, men dock bra info.
trombonisten Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Kan rekommendera "Mastering Audio" av Bob Katz. Det Àr mer eller mindre en bibel i branschen. Risk bara att det blir dyrt att följa tipsen. Finns hos bokus för knappt 400:- Gunnar.
Hans Postat 17 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 januari 2006 The Mixing Engineers Handbook av Bobby Owsinski samt Mastering Audio av Bob Katz. Ă€r bestĂ€llda đ!
kempor Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) en "basic" bok som kan vara nyttig om man Àr ny pÄ ljud Àr "Modern recording techniques" av Huber och nÄn till snubbe=) Sök funktionen pÄ sound on sounds hemsida Àr heller inte dum...Hugh Robjons skriver mÄnga bra artiklar. Redigerat 28 januari 2006 av kempor
FredrikMikaelsson Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 đ± Ja gĂ„ till biblioteket och sök efter böcker! Jag gjorde det, hitta nĂ„gra som verkade intressanta, lĂ„nade dem, strĂ€cklĂ€ste dom o sen sov jag... Hehe, nĂ€ men det finns lite att hĂ€mta dĂ€r sĂ„klart! Kommer inte ihĂ„g vad böckerna hette dock... //FredAsp
Christoffer Bergfors Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 LĂ€s Bob Katz bok sĂ„ kanske du förstĂ„r vad jag försöker sĂ€ga i den andra trĂ„den, du vet vilken. đđđł
giggsy Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 https://www.studio.se/index.php?showtopic=16820&hl=
Hans Postat 31 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 31 januari 2006 (redigerat) LĂ€s Bob Katz bok sĂ„ kanske du förstĂ„r vad jag försöker sĂ€ga i den andra trĂ„den, du vet vilken. đ đ đ± Tja! HĂ„ller pĂ„ med den just nu... och ingenting i den har hitintills fĂ„tt mig att Ă€ndra uppfattning ens det minsta! Mycket bra bok b.t.w! LĂ€s den gĂ€rna sjĂ€lv... innan dĂș rekommenderar den đ! Redigerat 31 januari 2006 av Hans
allansson Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Jag har en bok som jag varmt kan rekommendera. Den heter Digital Ljudinspelning i ett nötskal och Ă€r skriven av Jeff Strong. Den tar upp just sĂ„dana saker som mixning/mastering och Ă€ven hur du inreder din egen inspelningsstudio. Skulle tro att den finns pĂ„ biblioteket. Lycka till! đ± Kan ocksĂ„ rekommendera denna... den Ă€r bĂ„de lĂ€ttförstĂ„elig och ger mycket breda kunskaper... en sak som inte nĂ€mndes av Cheese var Jeffs tips för val av mikrofoner och hur dessa kan placeras för att ge bra ljud till olika instrument...
djay_maxwell (oregistrerad) Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 jag rekomenderar boken digital-ljudinspelning i ett nötskal. finns ingen bĂ€ttre bok. den handlar om ljudisnpelning- sjĂ€lva slut processen (mastring) den gĂ„r djupgĂ„ende in pĂ„ hur du anvĂ€nder alla prylar. tex eq, compressor, limiter och hur dess funktioner Ă€r đ sĂ„ satsa pĂ„ den. den kostar runt 215 kr.
Bone Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Hur Àr det med alla Bill Gibsons Sound advice on böcker? SÄg att Majken tipsade om en av dom i ett tidigare nummer, tror att det var Studio nr6 -05. NÄgon som lÀst dom?
Florian le Sage Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Bob Katz Àr redan nÀmnd,men det finns en till frÄn 70-talet som vi som gick pÄ IAVA fick anvÀnda som kompletterande studie(o)litteratur: The Recording Studio Handbook (updated) av John M.Woram pÄ ELAR förlag- en bibel den ocksÄ,kostade en rejÀl slant pÄ 80-talet,Ä andra sidan beror det pÄ hur mycket du vill fördjupa dig-dig-insp-i et nötskal tÀcker det mesta,om Àn lite ytligt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.