Jump to content
Annons

Bok om mixning/ljudteknik? (mastring)

Hans

Recommended Posts

Hej!

Tips om riktigt bra böcker inom ämnet! Skulle gärna ha en breddfylld med tips och tricks då det är dessa som hitintills lyft saker mest!

Känns som det börjar bli onödigt att komma på allt själv, att s.a.s. återuppfinna hjulet, elden & Co när de ju faktiskt redan är uppfunna!

• Gilla 1

Annons

Beror lite på vilken platform du kör. Kan rekommendera Cubase SX/SL MIXING & MASTERING (ISBN: 0-8256-2720-6) En bra och bred nybörjarbok med ett konkret och lärorikt upplägg. Sen kan du kolla på samtliga böcker som Paul White skrivit. Hans böcker är lite mer allmänt inriktade på musikinspelning och dess tillhörande områden.

Av erfarenhet tycker jag du ska satsa på en bok, lite beroende på hur duktig du är, som inte är specificerad till ett visst program. Det ger en bättre och bredare kunskap om musikinspelningens och ljudets grunder. Som gör att du lär dig varför saker händer och på vilket sätt de olika effekterna, akustiken och val av utrustning påverka dina projekt.

Alternativt kan du läsa en "allmän" bok först och därefter läsa en bok som är specificerad till en viss platform. Det ger dig den ultimata kunskapen enligt mig.

Lycka till! :rolleyes:

Tack!

Kör Cubase men är inte det minsta intresserad av ngn Cubase-bok utan hade just tänkt mig ngt om främst kompressor och eq (samt allt om och ikring mikrofoner) då

jag snabbt börjat inse att detta är nyckeln till precis allt, så massa knep och knåp och tipps och tricks gällande kompressorn/Eq (samt inspelningsteknik).

Boken/Böckerna skulle mycket väl kunna vara skrivna på 70-talet vad mig anbelangar, så länge dom är bra och proppfulla med "hemligheter"!

Ska kolla upp dina rekommendationer.

Edited by Hans

Jag har en bok som jag varmt kan rekommendera. Den heter Digital Ljudinspelning i ett nötskal och är skriven av Jeff Strong. Den tar upp just sådana saker som mixning/mastering och även hur du inreder din egen inspelningsstudio. Skulle tro att den finns på biblioteket.

Lycka till! 🙂

Guest oakleaf

Tjena Hans, läget! 😉

En bok jag har som har varit ganska lärorik är:

The Mixing Engineers Handbook av Bobby Owsinski

Den går igenom alla olika element från eq till kompressor och effekter. även fast allt är väldigt basic så har jag fått en hel del uppslag och ideer från denna bok som jag sedan kunnat utveckla.

Edited by oakleaf

Guest oakleaf

Lite osäker på hur poppis det är att rekommendera andra tidningar här. Och jag måste säga att Studio står högt i klass innan jag går vidare.

Men, här i england finns det 2 kalas magasin som heter Future Music och Computer Music. Dom har ofta roliga tips och tricks som man ibland kan ha nytta av. Ingen bok, men dock bra info.

Kan rekommendera "Mastering Audio" av Bob Katz. Det är mer eller mindre en bibel i branschen. Risk bara att det blir dyrt att följa tipsen.

Finns hos bokus för knappt 400:-

Gunnar.

• 2 weeks later...

en "basic" bok som kan vara nyttig om man är ny på ljud är "Modern recording techniques" av Huber och nån till snubbe=)

Sök funktionen på sound on sounds hemsida är heller inte dum...Hugh Robjons skriver många bra artiklar.

Edited by kempor

😱 Ja gå till biblioteket och sök efter böcker! Jag gjorde det, hitta några som verkade intressanta, lånade dem, sträckläste dom o sen sov jag... Hehe, nä men det finns lite att hämta där såklart! Kommer inte ihåg vad böckerna hette dock...

//FredAsp

Läs Bob Katz bok så kanske du förstår vad jag försöker säga i den andra tråden, du vet vilken.  😉  😎  😱

Tja!

Håller på med den just nu... och ingenting i den har hitintills fått mig att ändra uppfattning ens det minsta! Mycket bra bok b.t.w!

Läs den gärna själv... innan dú rekommenderar den 😉!

Edited by Hans

Jag har en bok som jag varmt kan rekommendera. Den heter Digital Ljudinspelning i ett nötskal och är skriven av Jeff Strong. Den tar upp just sådana saker som mixning/mastering och även hur du inreder din egen inspelningsstudio. Skulle tro att den finns på biblioteket.

Lycka till! 😱

Kan också rekommendera denna... den är både lättförståelig och ger mycket breda kunskaper... en sak som inte nämndes av Cheese var Jeffs tips för val av mikrofoner och hur dessa kan placeras för att ge bra ljud till olika instrument...

Guest djay_maxwell

jag rekomenderar boken digital-ljudinspelning i ett nötskal. finns ingen bättre bok. den handlar om ljudisnpelning- själva slut processen (mastring) den går djupgående in på hur du använder alla prylar. tex eq, compressor, limiter och hur dess funktioner är 😎 så satsa på den. den kostar runt 215 kr.

Bob Katz är redan nämnd,men det finns en till från 70-talet som vi som gick på IAVA fick använda som kompletterande studie(o)litteratur:

The Recording Studio Handbook (updated) av John M.Woram på ELAR förlag-

en bibel den också,kostade en rejäl slant på 80-talet,å andra sidan beror det på hur mycket du vill fördjupa dig-dig-insp-i et nötskal täcker det mesta,om än lite ytligt...