Jump to content
Annons

förstöra rösten av skrik?


Nidsson

Recommended Posts

Annons

Det låter väl inte så troligt. Men visst, det har säkert hänt i sällsynta fall. Men skrikit sönder rösten är det många som gjort. Bestämmer man sig för att börja skrika så får man nog räkna med att man inte kan gå över till skönsång senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få knutor på stämbanden och då ska man ta det ganska lungt och låta halsen ta igen sen. Men att hamna i permanent falsett låter väl lite som skröna.

Om du lär dig att sjunga upp på rätt sätt så kan du skrika på hur mycket du vill egentligen......go on...practice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har knutorna stelnat så kommer de sitta där permanent jo, och då hamnar man i "permanent falsett" för att inte stämbanden klarar av att slutas.

Att tro att det är en myt att det är skadligt att göra någonting uppenbart farligt är lite väl naivt tycker jag. Tycker man kan dra paralleller till tobaksdebatten som såg ut ungefär likadan. (Btw är räkning allmänt skadligt för stämbanden med om någon trodde något annat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv stod jag och brölpunkade i en replokal när jag var i målbrottet. Det var inte så smart.

Visst kan rösten gå sönder av at skrika fel. Det där med permanent falsett låter däremot som en Glenn Killingmyt (?).

Det kan/ska oxå poängteras att det går utmärkt att skrika RÄTT, så att man aldrig blir ens hes. Exempelvis (dont try this at home) ett äkta vrål av smärta (vid akut skada, gråt etc), förstör inte din röst. Spädbarn skriker sig aldrig hesa, inte ens kolikbarn som mer eller mindre gråter dygnet runt.

Jag har oxå hört sångpedagoger förundras över "pop/rock-artister" som kväll efter kväll - helt oskolade - sjunger ett par timmar utan att rösten tar stryk.

Klurigt. Sånt man kan grubbla på innan man somnar.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har knutorna stelnat så kommer de sitta där permanent jo, och då hamnar man i "permanent falsett" för att inte stämbanden klarar av att slutas.

Helt rätt!

Bara för att förtydliga (inte för dig, Hemluth :rolleyes: ) så innebär faktiskt falsett att stämbanden inte sluts ihop ordentligt, utan att det blir ett litet "glapp" mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har knutorna stelnat så kommer de sitta där permanent jo, och då hamnar man i "permanent falsett" för att inte stämbanden klarar av att slutas.

Att tro att det är en myt att det är skadligt att göra någonting uppenbart farligt är lite väl naivt tycker jag. Tycker man kan dra paralleller till tobaksdebatten som såg ut ungefär likadan. (Btw är räkning allmänt skadligt för stämbanden med om någon trodde något annat).

Visst kan det vara skadligt att skrika och vissa människor har otur och förstör sina stämband pga av detta. Det finns väl vissa som har förstört rösten av att prata för mycket också.....vissa operasångare som har pajat rösten mm. Så min poäng är att om man lär sig att sjunga, skrika, prata på rätt sätt så minimerar man risken för att något "elakt*" ska hända......och som jag sa tidigare det är OTROLIGT viktigt att värma upp rösten. Jag brukar värma upp minst 2 timmar innan jag antingen ska sjunga in i studio eller gå upp på scenen (nu var det ett tag sen dock). Stämband är ju en muskel så att precis som en idrottare värmer upp innan tävling/träning så ska halsen, stämband, mage mm också värmas upp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar värma upp minst 2 timmar innan jag antingen ska sjunga in i studio eller gå upp på scenen (nu var det ett tag sen dock). Stämband är ju en muskel så att precis som en idrottare värmer upp innan tävling/träning så ska halsen, stämband, mage mm också värmas upp..

Värmer du upp rösten i 2 timmar, eller 2 timmar innan? 😳

Om du menar att du värmer upp i 2 timmar så gör det garanterat mer skada än nytta. Då sliter du mer än nödvändigt på stämbanden. 20-30 minuters uppvärmning brukar vara tillräckligt, speciellt om du har en lång spelning framför dig.

En sak många sångare ofta missar är att värma upp hela kroppen. Precis som du skrev. 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Har knutorna stelnat så kommer de sitta där permanent jo, och då hamnar man i "permanent falsett" för att inte stämbanden klarar av att slutas.

Helt rätt!

Bara för att förtydliga (inte för dig, Hemluth 😳 ) så innebär faktiskt falsett att stämbanden inte sluts ihop ordentligt, utan att det blir ett litet "glapp" mellan dem.

lite OT... kan någon förklara skillnaden mellan falsett och huvudklang.. har aldrig begripigt mig på det där riktigt tror jag.. helst om någon av er skulle känna för att spela in något lite kort så jag får höra.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på BeeGees, så har du garanterat hört falsettsång. Likadant med Philip Bailey i Earth, Wind & Fire, som ofta sjunger i falsett - och nog är en av världens bästa på det också. 😳

Falsett har en mycket ljusare klang än "normal" sång hos killar. Hos tjejer är skillnaden inte lika markant. Man brukar ha ett ganska kraftigt "glapp" mellan normal sång och falsett, om man inte har lärt sig träna bort det, så att man kan glida över på ett mjukare sätt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på BeeGees, så har du garanterat hört falsettsång. Likadant med Philip Bailey i Earth, Wind & Fire, som ofta sjunger i falsett - och nog är en av världens bästa på det också. 😎

Falsett har en mycket ljusare klang än "normal" sång hos killar. Hos tjejer är skillnaden inte lika markant. Man brukar ha ett ganska kraftigt "glapp" mellan normal sång och falsett, om man inte har lärt sig träna bort det, så att man kan glida över på ett mjukare sätt...

ok, men då verkar falsett vara vad jag trott det är.. men vad är då huvudklang??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar värma upp minst 2 timmar innan jag antingen ska sjunga in i studio eller gå upp på scenen (nu var det ett tag sen dock). Stämband är ju en muskel så att precis som en idrottare värmer upp innan tävling/träning så ska halsen, stämband, mage mm också värmas upp..

Värmer du upp rösten i 2 timmar, eller 2 timmar innan? 😎

Om du menar att du värmer upp i 2 timmar så gör det garanterat mer skada än nytta. Då sliter du mer än nödvändigt på stämbanden. 20-30 minuters uppvärmning brukar vara tillräckligt, speciellt om du har en lång spelning framför dig.

En sak många sångare ofta missar är att värma upp hela kroppen. Precis som du skrev. 🙂

Jag står ju sjävklart inte i 2 timmar i sträck och värmer upp rösten...haha skrev lite klantigt. 😳 Brukar börja en eller 2 timmar innan jag ska sjunga och värma upp alltså....men jag brukar köra mer än 20-30 minuter som du skrev, kan nog hålla på mellan 40-50 minuter ungefär och då är det inte bara uppvärmning av själva rösten utan det är även övningar som innebär att man är tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

meh ingen svarar på min senaste fråga! 😆 jag startade ju faktiskt tråden 😆

Nidsson Postat den 10 January 2006, 07:36

hur kan man få´knutar i halsen? hur vet man inte har nån knut? hm vet ingeting om de där..

"Knutar" på stämbanden blir det inte, men det brukar kallas så... 😉

Det är ju muskler som blir ansträngda och som kan bli inflammerade vid för stor ansträngning. De är dessutom inte lika tåliga som de stora musklerna i armar och ben etc - utan det kan uppstå förhårdnader i muskulaturen, som tar lång tid att försvinna - eller som i värsta fall aldrig försvinner. Inne i halsen är det lite besvärligt att massera bort sådana saker, så man ska inte ta varningar med en klackspark... Alla förändringar i muskulaturen till stämbanden påverkar rösten på ett eller annat sätt, så om man har riktig otur, kan man drabbas på ett så olyckligt sätt att man inte längre klarar av att sjunga... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...