Jump to content
Annons

Nytt projekt


Newsec

Recommended Posts

Nu är det på tiden att jag flyttar in i rummet som var tänkt till studio.

Men jag har lite funderingar kring akustiken som ni här på forumet kanske kunde hjälpa mig med.

(Lägger in en bild på rummet när jag kommer hem.)

Rummet är ca: 3,5X3,5 och det är tre betongväggar och en trävägg. Två av betångväggarna är ytterväggar. Har kollat runt massvis nu för att få massa tips. Har även läst studios tips om akustik. Men min stora fråga är väl egentligen om det är några större problem med betongväggar?

Vart ska man placera absorbenter och dyligt? Vad kan man ha i taket?

Sen det här om att man inte ska ha ett studiobås (som en telefonkiosk) som det stod i studio tidningen. Varför ska man inte det helt plötsligt?

Tacksam för svar!

//Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

betongväggar är ju inte direkt det bästa man kan ha i en studiomiljö så du behöver akustikanpassa en hel del om det skall fungera. MAn kan göra det på det dyra sättet med färdiga akustikplattor eller så finns det budgetlösningar med en regelvägg med gullfiber och sen ett kraftigt tyg över det och kanske en spaltpanel. Dessutom är det fördel ifall man vinkla vissa väggar så att de inte är parallella. Förutom dämpning behöver du diffusering på vissa väggar t.ex. bakväggen. Detta kan man enkelt åstadkomma med en bokhylla med prylar eftersom detta bryter upp ljudet.

Ang. små sångbås så låter dethelt enkelt inte bra med för små bås oberoende hur mycket dämpning man kan få in där.... När du har ett så litet rum så är det nog svårt att få till ett bra sångbås.

om du söker i forumet så finns det ett antal trådar där byggteknik tas upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte så stor buffert,och sen blir inte päronen så glada om jag bygger om för mycket. Skulle vilja ha lite små tips på hur man kan göra det bättre än det är. Måste man täcka hela väggarna,så det inte glimtar någon betong emellan?

Och sen om jag skulle endast använda rummet för lyssning "kontrollrum",är det stor skillnad med arbetet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...