Jump to content
Annons

Komprimering av sång vid inspelning


JJMusik

Recommended Posts

Hallå ja!

Ska testa att använda en hårdvarukompressor för att komprimera direktsignalen när jag spelar in sång. Vad jag har förstått ska man vara lite varsam med kompressorn vid inspelningen eftersom kompressor inte kan ångras.

Min fråga: Hur bör jag ställa in den, alltså ratio, threshold, attack och release osv... En liten fingervisning på hur den bör ställas in. Jag använder senare Waves rvox vid mixning som jag även tidigare använt vid inspelningen men tänker nu använda kompressor direkt efter micken.

Tacksam för hjälp!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite svårt att ge några definitiva insällningar då det beror till stor

del på sångaren/sångerskan.

Men jag skulle inte låta kompressorn jobba för mycket under själva inspelningen .

den ska bara jämna ut nivåerna lite.

2:1 ratio , medel attack , medel release , Tresholden justeras lite efter vad du har för ingångs volym i preampen.

Sedan beror det ju även på kompressorn , om det är en rör kompressor , optisk kompressor , digital kompressor m.m m.m

Personligen använder jag väldigt lite kompressor om alls under inpelning av sång utan lägger på det i efterhand istället.

Detta ställer dock lite högre krav på att vokalisten kan sjunga i jämn volym , och backar lite när dom tar i mer och det ställer högre krav på mikrofonen och rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, spelar det någon roll om jag kör rvoxen som insert eller send-effekt vid mixning?

Ja.

Rvoxen är väl en typ av kompressor? Då vill du nog ha den som en insert för att den ska jobba på hela signalen.

Om du tappar av en del av signalen till en send så lämnas orginalsignalen okomprimerad.

Som komplement till Piccazzo's tips vill jag bara säga att när du justerar din threshold, kolla då på mätaren så att kompressorn inte jobbar för mycket.

Sådär 3 dB komprimering på dom starka tonerna kan nog va lagom vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, spelar det någon roll om jag kör rvoxen som insert eller send-effekt vid mixning?

Ja.

Rvoxen är väl en typ av kompressor? Då vill du nog ha den som en insert för att den ska jobba på hela signalen.

Om du tappar av en del av signalen till en send så lämnas orginalsignalen okomprimerad.

Som komplement till Piccazzo's tips vill jag bara säga att när du justerar din threshold, kolla då på mätaren så att kompressorn inte jobbar för mycket.

Sådär 3 dB komprimering på dom starka tonerna kan nog va lagom vid inspelning.

Allright

Men om jag skickar hela signalen som send(alltså drar send-strecket till max) så borde väl hela signalen arbetas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar sånna här frågor 😉

Vill du utveckla 😄

Du förstår nog inte det roliga är jag rädd, men jag ska försöka förklara.

Väldigt många nybörjare (95%) kommer med ganska roliga frågor. Tex:

Hur mixar man?

Vilka inställningar ska man ha när man spelar in elgitarr?

Ger Genelec 1036A ett bra o ofärgat ljud?

En del frågor är så självklara o en del går verkligen inte att svara på. Alla har vi varit nybörjare, men när man har hållit på lite längre inser man hur kul en del frågor kan låta.

Tex som din "Komprimering av sång vid inspelning, Hur ställa in?"

Det går lixom inte att säga: Gör såhär o såhär. Allt handlar om vilken röst, vilken mikrofon, hur starkt det är inspelat, etc etc etc...

Men sånt vet man ju inte när man börjar 😛

Dock finns det ett skitbra tips som funkar i alla lägen när man håller på med musik: Lyssna! Låter det bra? Kolla hur du gjorde o gör nåt liknande nästa gång. Låter det inte bra, ändra lite o lyssna igen.

Ha det bra o lycka till.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår nog det roliga och insåg när jag skrev frågan att den är lite skum 🙂 Svaret jag sökte var nog mer en hänvisning till om man ska vara försiktig eller bara kräma på med kompressorn. Den frågan är väl rätt befogad? 😎

Men jag ville även veta om det fanns några små riktlinjer om hur man bör ställa in oberoende av sångaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...