Jump to content
Annons

Hifi-nörd


niklasmagnus

Recommended Posts

Hej!

Jag Àr en vanlig Hifi-nörd som funderar pÄ att sk*ta i cd-spelarn för att anvÀnda datorn som kÀlla istÀllet. Jag behöver sÄleds tips pÄ bra ljudkort som lÀmpar sig till detta, innebÀr tex lÄgt jitter.

Jag önskar bÄde analog och digital (möjligöra extern dac) utgÄng.

Budget, upp till ca 2000kr

MVH

Niklas

Edit: kan man fÄ datorn att lÄta lika bra som en cd-spelar i 10k-klassen?

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Bra ljudkort som duger Àr t.ex ESI Juli@ som har bÄde analog och digital ut.. Fördelen med Juli@ Àr att det har bra inbyggd DAC sÄ att det analoga utljudet lÄter bra. Sen finns ju alltid gamla hederliga

Soundblaster Audigy 4. BÄda Àr privÀrda och lÄter bra.

Men.. Och hÀr kommer det stora menet.. CD-spelarens inbyggda DAC Àr nog viktigast om du inte kör digitalt frÄn CD/DVD-spelare till ljudkortet förstÄss-

AlltsÄ tror jag att svagaste punkten i ljudkjedjan Àr att hitta en bra CD/DVD lÀsare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det beror vÀl pÄ vad du har för högtalare 

Akustic-energy 120, nypris 10000kr đŸ˜±đŸ˜†

Visst kan man det, men det kostar inte 2000:-

Vad kostar det dÄ?

Men.. Och hÀr kommer det stora menet.. CD-spelarens inbyggda DAC Àr nog viktigast om du inte kör digitalt frÄn CD/DVD-spelare till ljudkortet förstÄss-

AlltsÄ tror jag att svagaste punkten i ljudkjedjan Àr att hitta en bra CD/DVD lÀsare

Detta tÀnkte jag lösta med ett program som heter EAC dvs man rippar in skivorna pÄ dator före uppspelning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns ingen annan som har nÄgra ideer och tips.

Fick hör av en handlare idag att det dyrare korten ofta anvÀnder samma grund chip mm som det lite billigare men att det har fler ut och ingÄngar. Han körde sjÀlv med ESI Juli@.

Det Àr större skillnad Àn sÄ.

Det Àr nÀmligen inte bara sjÀlva omvandlarchipet som ger ljudkvaliteten, utan i mycket stor utstrÀckning kringkomponenter och den allmÀnna konstruktionen.

Det Àr ingen slump att exempelvis RME och MOTU Àr populÀra, eftersom de gör ruggigt bra ljudkort. Att jÀmföra dem med billiga mÀrken Àr ganska meningslöst om man ska prata om att hÄlla extra hög kvalitet.

Det Ă€r inte heller nĂ„gon slump att exempelvis Benchmark och Apogee anses ligga i en högre klass Ă€n Behringer. Man fĂ„r vad man betalar för i de flesta fall, helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr större skillnad Àn sÄ.

Det Àr nÀmligen inte bara sjÀlva omvandlarchipet som ger ljudkvaliteten, utan i mycket stor utstrÀckning kringkomponenter och den allmÀnna konstruktionen.

Det Àr ingen slump att exempelvis RME och MOTU Àr populÀra, eftersom de gör ruggigt bra ljudkort. Att jÀmföra dem med billiga mÀrken Àr ganska meningslöst om man ska prata om att hÄlla extra hög kvalitet.

Det Àr inte heller nÄgon slump att exempelvis Benchmark och Apogee anses ligga i en högre klass Àn Behringer. Man fÄr vad man betalar för i de flesta fall, helt enkelt. 

Okey, dÄ vet jag vilka mÀrken jag ska satsa pÄ.

Har lĂ€st pĂ„ prisjakts forum att det Ă€r viktigt med Bit-Perfect, jag tror jag fattat vad som menas med detta men hur viktigt Ă€r det igentligen. Är det mer en sĂ€lj grej Ă€n en kvalitets grej.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Bit-perfect" lĂ„ter helt klart som försĂ€ljningssnack, eftersom jag aldrig har sett uttrycket tidigare... 😆

RME HDSP9632, som Linus tipsade om, Ă€r ett nĂ€ra nog idealiskt ljudkort om man Ă€r ute efter riktigt bra ljud och Ă€ndĂ„ inte vill lĂ€gga en förmögenhet pĂ„ det. Det Ă€r f.ö. inte bara Musikbörsen som kan erbjuda ett bra pris pĂ„ dem... 😏

FrÄgan Àr ju ocksÄ vad som Àr tillrÀckligt bra för dina behov - och vilket prislÀge som Àr lagom för plÄnboken...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mm.. RME gör helt klart bra prylar.. Jag vet för jag har ett sjĂ€lv. 😎 Men.. Nu till sjĂ€lva kĂ€rnpunkten.. Du ska alltsĂ„ rippa "simpla" 16 bitars wav-filer frĂ„n CDA?! đŸ€Ș Jag tror inte att du behöver den överkapacitet som ett 9632 kort ger.. Det hör mer hemma i inspelningssamanhang.. Tror nog att Juli@ funkar bĂ€ttre för dig. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har som sagt inte sÄ stor koll pÄ det hÀr med ljudkort. Men att kunna fÄ lika hög kvalitiet frÄn datorn som en cd-spelare i 10k-klassen för mindre pengar Àr mycket lockande. Och för att förhöja ytterliggare sÄ kan man med rÀtt enkla medel fixa rumskorrektion via datorn.

hegobald> Jepp jag ska kopiera av orginalfilen frÄn en vanlig köpes cd till datorn med programet EAC för att inte fÄ fel i avlÀsningen. Programet kommer lÀsa igenom fil för att söka efter fel och om ett fel uppstod sÄ lÀser EAC om skivan i en lÀgre hastighet för att fÄ med all information och om inte det funkar sÄ kör den Ànnu lÀgre hastighet osv.

Det Ă€nda jag igenligen behöver pĂ„ kortet Ă€r 1st digital ut, 1st R/L analog ut och 1st R/L analog in. Och att det lĂ„ter grym bra 😳

Claes> Ang bit-perfect sĂ„ Ă€r det i denna HTPCnews forum trĂ„d jag har lĂ€st. Om jag ska köpa ett ljudkort sĂ„ kommer jag sĂ„ klart att höra mig för efter priser đŸ˜Č😆

Jag har hittat en Marantz SACD-spelar som jag tycker grymt mycket om, nypris 10k men nu pĂ„ rea 6k (om den inte blev sĂ„ld igĂ„r 😄 ). Nackdelen blir ju att om man vill köra rumskorrektion sĂ„ mĂ„ste man Ă€ndĂ„ köpa en ljudkort med digital ut och in och en dator.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

E-Mu 1212m, just nu 1695:- pÄ Estrad (4Sound) skall ha samma AD/DA som ett vÀlkÀnt 40,000 krŽs ljudkort

Är rĂ€tt övertygad om att ingenting innunder 2000:- kommer i nĂ€rheten av E-mu 1212m. Som kul bonus ingĂ„r Ă€ven mjukvarusampler (Emulator X),

DSP-effekter samt ett komplett musik-mjukvarupaket som tillsammans skulle kostat tiotusentals kr pĂ„ 90-talet! 1995: 69,995:- , 2005: 1695:- 😳!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

E-Mu 1212m, just nu 1695:- pÄ Estrad (4Sound) skall ha samma AD/DA som ett vÀlkÀnt 40,000 krŽs ljudkort

...men som sagt, sĂ„ Ă€r inte omvandlarchipet hela sanningen. Samma chip anvĂ€nds av flera tillverkare - men ljudet hĂ„ller Ă€ndĂ„ inte alls samma kvalitet i deras produkter... 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Nej, jag vet (eller rÀttare sagt misstÀnkte) det! Men, finns det ngt under 2000:- som Àr bÀttre? För antagligen Àr det samma ljudkvalitet som i 1616m/1820m

och dom Àr det ju(?) ingen som klÄr i den prisklassen (runt 5000:-), kanske finns ljudkort som Àr lika bra men finns det bÀttre? (... i prisklassen dÄ.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ, i min erfarenhet Àr det viktigaste högtalarna och rummet.

Kolla upp lite serien i studio om akustikbearbetning av rum. GÄ sen till följande hemsida och ladda ner wavefilerna dÀr och skapa en test-CD.

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Kör testet och gÄ runt i rummet och lyssna. Du kommar att upptÀcka att i rummet kan det skilja 20dB eller mer om man bara rör sig nÄgra decimeter.

Om man sen vet att de flesta som "recenserar" hifi-utrustning gör det i ungefÀr lika dÄliga rum som du har hemma, sÄ blir man snabbt skeptisk. Det Àr mycket kuckel-puckel i audiofil kretsar. Dyrare Àr alltid bÀttre för dem. En vanlig sketen kabel som inte kostar 2.000:- Àr meningslös att ens tÀnka sig.

Du har fÄtt nÄgra bra förslag, troligen flera gÄnger bÀttre Àn dina högtalare + rum. LÀgg sen pengar pÄ att fixa till akustiken. Köp nÄgra balar "markskiva 70mm" pÄ nÀrmaste byggshop. Kring 250:- styck. SlÄ in skivorna i ett tÀtt tyg sÄ det inte ryker fibrer i rummet (kliar förskrÀckligt). StÀll ut skivorna i rummet, sÀrskilt tvÀrs hörnen. Garanterat mer skillnad Àn 10.000:- extra för CD-n.

NÄ, sjÀlv har jag en Benchmark DAC1 och ett M-Audio transit men sÄ Àr jag knÀpp ocksÄ.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ, i min erfarenhet Àr det viktigaste högtalarna och rummet.

Jag hÄller med dig till viss del, men om det kommer skit in i systemet via cd eller annan kÀlla sÄ kan du ju bara komma skit ut ur högtalarena.

Kolla upp lite serien i studio om akustikbearbetning av rum. GÄ sen till följande hemsida och ladda ner wavefilerna dÀr och skapa en test-CD.

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Kör testet och gÄ runt i rummet och lyssna. Du kommar att upptÀcka att i rummet kan det skilja 20dB eller mer om man bara rör sig nÄgra decimeter.

Jag har lÀst massor om akustikbearbetning av rum. Jag ska testa brÀnna ut de dÀr wavefilerna.

Du har fÄtt nÄgra bra förslag, troligen flera gÄnger bÀttre Àn dina högtalare + rum. LÀgg sen pengar pÄ att fixa till akustiken. Köp nÄgra balar "markskiva 70mm" pÄ nÀrmaste byggshop. Kring 250:- styck. SlÄ in skivorna i ett tÀtt tyg sÄ det inte ryker fibrer i rummet (kliar förskrÀckligt). StÀll ut skivorna i rummet, sÀrskilt tvÀrs hörnen. Garanterat mer skillnad Àn 10.000:- extra för CD-n.

Det Àr sant att jag fÄtt mÄnga förslag, men jag vet inte om alla Àr bÀttre högtalarena jag kör med.

NÀr det gÀller rummet sÄ har jag redan fixa till akutisken lite, har 95mm stenull vid första reflexerna, och det gjord nog rÀtt mycket mer Àn 10 000kr. Jag ska Àven fixa lite diffuser framöver.

NÄ, sjÀlv har jag en Benchmark DAC1 och ett M-Audio transit men sÄ Àr jag knÀpp ocksÄ.

Kan tÀnka mig att det lÄter bra, DAC1 Àr ju ingen dÄlig d/a omvandlare. Lite dyr bara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skriver snabbt under pÄ att DAC1 Àr en grymt bra omvandlare. Jag kompletterade min DAC1 för ett par veckor sedan med den lika grymma ADC1. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm... Jag Àr lite "noob" pÄ dethÀr med att akustik behandla ett rum. Men om jag förstÄt rÀtt...

Om jag te.x har mkt reflexer eller basfĂ€llor eller vad de heter i hörnen i mitt rum. ska jag dĂ„ dĂ€mpa hörnen? 😏

Kanske lĂ„ter hlet dum nu. Men man vill ju ha lite koll 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...