Jump to content
Annons

Hjälp mig reda ut midi kanalerna...


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hallåj,

Det var fan så komplicerat MIDI skall vara.

När man spelar in vanliga Audiokanaler så är ju allt frid och fröjd..Ljud och effekter håller sig till det inspelade ljudet på respektive kanal...Med MIDI kanaler är det uppenbarligen lite annorlunda.

Låt säga att jag skapat 3 midi tracks...Jag har valt kanal 1,2 och 3 (kanal1 till midi1 o.s.v) sedan har jag lagt till synthen vb1 till samtliga kanaler men på olika kanaler (1,2,3) motsvarande det spår som jag vill påverka. Nu trodde jag i min enfald att jag skulle kunna ställa in olika ljud på de olika MIDI kanalerna, men ack så var ej fallet. När jag markerar ett av spåren och väljer "e" och ändrar programnummer, så ändras ljudet till just det valda ljudet på ALLA MIDI kanalerna...Varför? Vad gör jag för fel?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att du använder Reason . . ?

Där får du välja vilka olika slags ljud du vill ha i det startade projektet .

Dvs - du har 3 stycken ljudkällor i Reason i ditt 'Rack' som du sedan får

välja som ljudkällor för respektive spår inne i Cubase .

Link to comment
Dela på andra sajter

VB-1 är inte multitimbral dvs. kan inte spela olika ljud på olika MIDI-kanaler.

Du får öppna tre stycken instanser av VB-1 i VST Plugins och koppla en MIDI-kanal till varsin plugg.

PS. Men varför tre VB-1? Ska du ha tre basar? 😄

Extra notering: Nej, VB-1 har inget med Reason att göra. VB-1 är en elbas-VSTi som följer med Cubase.

vb1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar kunna lösa saker själv, men nu har jag setat och pulat med midikanalerna och jag kan bannimej inte få två kanaler att spela olika ljud från en och samma mjukvarusynt...Varför?

Kan någon förklara hur ni åstadkommer detta. Låt säga att ni vill använda a1án som följer med och ni vill lägga ett grundkomp med något basigt ljud på Midi1 kanalen som ni skapat sedan lägga ett solo med ett annat ljud från samma mjuk synt på Midi2 som ni skapar...

När jag gör detta så får båda kanalerna samma ljud...Varför? Hur gör ni?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska kunna använda olika ljud till olika kanaler måste det finnas olika audio-outputs från vsti:n

t ex ikm sampletank som jag kör har midi channels 1 2 3 4 5 6 7 8 9 osv... den har även 8 olika audio-outputs som kommer upp som 4 audiokanaler i mixern när jag startar synthen(midi 1 är routad till audio 1 & 2, midi 2 är routad till audio 3 & 4 osv...)

Om jag öppnar ett piano på midi 1 så klickar jag på audio 1/2 och då skickas pianot dit. Öppnar jag sedan en bas på midi 2 så klickar jag på audio 3/4 och då skickas basen dit osv...

hängde du med? instrumentet måste alltså ha fler audio outs, om dem du använder har det får någon annan svara på 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!....ok. så här va, gå in i vstinstrument under devices, öppna 2 olika a1:or

klicka på det första midi spåret och välj: out: a1 gå ner till det andra spåret och klicka fram så att du även där får upp själva menyn till vänster, välj: out: a1 2

nu bör det funka! 🥰

Redigerat av dejv
Link to comment
Dela på andra sajter

VB-1 är inte multitimbral dvs. kan inte spela olika ljud på olika MIDI-kanaler.

Du får öppna tre stycken instanser av VB-1 i VST Plugins och koppla en MIDI-kanal till varsin plugg.

Detta gäller A1:an också. Öppna en ny instans av A1 för varje ljud du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppentack för hjälpen!

Nu tror jag att jag fått rätsida på skiten, det är dock lite buggigt, men det är nog snarare jag som inte fått in känslan när det gäller att trycka på rätt knappar.

Undrar om jag någonsin skulle klara av att fatta denna nya värld utan eran hjälp.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...