Jump to content
Annons

Ukuleleakuten


Pluffo

Recommended Posts

Nu har jag gått och fått en Ukulele i julklapp men den förbryllar mig å det grövsta.

Om man kollar på internet så finns det en uppsjö av olika stämningar som rekomenderas? Vad är det egentligen som gäller enligt standard-standard? Vissa påstår att man kan/ska stämma Ukulelen som den undre delen på gitarren.

Sedan är den andra strängen tjockare än den första. Är allt i sin ordning? Nä, jag blir bara konfunderad och jag lyckas inte få någon bra stämning på det hela. Låter bara skit. Kan någon guida mig i detta förkrympna gitarrträsket? 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag står inför exakt samma problem, det är nog i sin ordning att andra strängen är grövre än den första, för så är det på min oxå, jag har inte heller fått till stämningen nåt vidare, verkar vara svårare än gitarr!, skulle oxå vilja ha hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en snabbstart för otåliga uckespelare:

stäm som fyra ljusaste strängarna på gitarren, men höj en kvint och höj "översta" strängen ytterligare en oktav. Detta ger stämningen A-D-F#-H vilket ger ett D6 med lösa strängar.

Kan du spela gitarr så tar du samma grepp och får då ackorden en kvint högre. Exempel: ett "D-grepp" på gitarren ger ett A på ucken, ett "G-grepp" ger D, etc.

God sjömans-jul på Hawaii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

En ukulele skall vara stämd från översta och ner A, D, F#, H/B, orginalt.

Om du har svårt för att stämma eller något, så kan du andvända "MiniTuner" å ta på chromatic. tänk på att A skall vara en oktav högre än D:et

http://www.ukulele.nu/

Redigerat av Arin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inflika att utomlands stämmer man vanligen gCEA, alltså ett helt tonsteg lägre än den "svenska" stämningen.

edit: och så vill jag också inflika att billiga ukulelar ofta har rätt dåliga strängar, så pinna ut och köp en uppsättning t ex aquila nylgut så låter allt mycket bättre sedan.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inflika att utomlands stämmer man vanligen gCEA, alltså ett helt tonsteg lägre än den "svenska" stämningen.

Det var nytt för mig. Var har du läst/hört det?

EDIT: Googlade lite och hittade detta på wikipedia: "In the United States, soprano and concert ukes are usually tuned in the key of C6: G-C-E-A from low to high, with the G-string traditionally tuned an octave up (re-entrant), so it is pitched between the E- and A-strings. In the past, it was not uncommon for the soprano to be tuned a whole step higher in the key of D6: A-D-F#-B, with the lowest note being D (the A is a whole step below the 🙂. This tuning was very popular in vaudeville in the days before amplification. The tension and tone are a little brighter and louder. This tuning is still used today by some known personalities in ukulele circles."

Värt att tänka på är att många klassiska uckelåtar (t.ex. George Formbys hits) är betydligt lättare att spela med en D6-stämd ucke än med en C6-stämd.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo, i och för sig brukar de amerikanska studiomusikerna stämma allt som gitarrer eller gitarrens nedersta strängar( mot golvet, inte tonhöjd) men jag tycker man förlorar lite av instrumentets särart på detta viset. Vi har ju inte lika bråttom som dom, studiotid osv. Men det är ju inte FEL att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Eftersom Musik lever fan på forumet just nu så passar jag på att bumpa den här tråden innan han hinner ställa denna fråga också 😉

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...