Hans Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Tja! Det låter skit så fort man lägger på L3! Eller rättare sagt det låga delarna låter helt okej medan det starka partierna typ "distar" hur man än gör! Men alla klagar på låg volym om man bara använder L1 eller annan mer normal mastering-kompression! Vad ska man göra? Finns det ngn L3-Hifi 😄? Link to comment Share on other sites More sharing options...
NONHALO Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 för att komma med lite okvalificerat svar så tror jag att det handlar om komprimera låten bättre i stadiet innan maximeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 22, 2005 Author Share Posted December 22, 2005 Då låter det förjävligt på riktigt! Eller menar du att alla delar, sång, trummor, os.v. ska komprimeras mer? Allt är relativt komprimerat redan, eller? Komprimera allt mer? Grejen är att jag låter redan mer än 80-tals plattor men ändå säger (nästan) alla som lyssnat att det är för tyst, hmmm! På en hyffsad stereo är det ju bara att höja! I en cd/pod-walkman får jag erkänna att det låter bättre med L3 dock inte i en hyffsad hemmabio-anläggning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 22, 2005 Author Share Posted December 22, 2005 Är det helt enkelt så att proffsproduktioner låter så överjävligt bra ifrån början att dom "tål" L3 (eller motsvarande) och ändå låter bra? Medan mina inspelningars brister inte tål att L3 förstärker alla skavanker och oljud med sitt eget bidrag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Är det helt enkelt så att proffsproduktioner låter så överjävligt bra ifrån början att dom "tål" L3 (eller motsvarande) och ändå låter bra? Jag tror du är i närheten av sanningen här. Att göra en välbalanserad mix är svårt. Att göra en välbalanserad mix som klarar av hård komprimering/limitering är ännu svårare. Ett tips är att lägga en kompressor eller limiter på mastern redan vid mix, bara för att höra hur det "kommer att låta". När du sedan mixar ned materialet stänger du av pluggen. På så sätt kan du lära dig hur olika instrument och frekvenser bör balanseras för att klara hård limitering i slutändan. Sedan kan det också vara så att L3 inte passar ditt material eller arbetssätt. Jag har bara testat L3 en gång och den föll mig inte alls i smaken. Själv föredrar jag Buzzroom Buzmaxi3 och Voxengo Elephant (som förresten säljs för rabatterat pris t o m sista december). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 22, 2005 Author Share Posted December 22, 2005 Hej! Tack för svar! Jo, nästa gäng låtar blir en helt annan grej! Dock, dessa blev ändå riktigt bra, det är bara detta lilla här på slutet när Hans helt plötsligt ska leka ljudtekniker 🙂! Funderar på att kanske låta ngn proffs fixa lite men å ena sidan är det bara demo-demo och å andra sidan vet inte riktigt hur mycket dom kan göra med min lekstuga, ärligt jag tror inte man kan fixa ett brutet ben med att målarpensel och suddgummi 😄! Ja, ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted December 23, 2005 Share Posted December 23, 2005 Jo, nästa gäng låtar blir en helt annan grej! Dock, dessa blev ändå riktigt bra, det är bara detta lilla här på slutet när Hans helt plötsligt ska leka ljudtekniker 😄! Okej. Om du redan har ett mixat material (som du inte vill mixa om) och det är ett begränsat antal transienter i materialet som tränger igenom extra starkt och låter illa (genom L3) så kanske det här hjälper: Öppna ljudfilen i Wavelab, Sound Forge, Audacity eller liknande program. Här är det relativt enkelt att hitta de starka transienterna genom att titta på vågformerna. Markera transienten (just den korta del av vågformen som sticker ut) och dämpa den med någon dB. Lyssna på resultatet. Låter det rimligt är det bra, låter det pressat eller pumpande får du testa att dämpa lite mindre. Fördelen med det här tillvägagångsättet, jämfört med en maximizer, är att du själv väljer under hur lång tid "komprimeringen" ska ske. När du är klar mer editeringen komprimerar du materialet på vanligt sätt. Men se till att spara ursprungsfilerna innan du pillar med vågformerna! 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 23, 2005 Author Share Posted December 23, 2005 (edited) Hej igen! Det kan visa sig att ni hade helt rätt! Lätt komprimering kan ha fixat (för tillfället tillräckligt stora delar av) problemet. Jo, glömde säga att det är nästan bara den allra första låten som låter illa, när den låten spelades in satt jag på två generationer sämre utrustning (och betydligt mindre kunskap än nu), kommer ihåg som om det var igår när jag med absolut noll koll i ljudteknik och med bara budget-prylar enbart hade muciserandet att stödja mig på den gamla goda tiden... då i september 2005 😉! Det löste sig, tack 🙂! (Jag komprimerade hela låten i RComp med inställningarna, ARC / Opto / Smooth, Attack: 150, Release: 45, Threshold: 3, Ratio: 5, Gain:3! Därefter L1 eller L2! Edited January 10, 2006 by Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffer Bergfors Posted December 23, 2005 Share Posted December 23, 2005 En limiter dräper en låt om du ska maxa 10dB exempelvis. Med en kompressor innan, eller tom en multibandare kan du minska dynamiken efter 2:1-4:1 eller nåt, medan en limiter kapar! Lägger du på en limiter efteråt så kan du pusha på och behålla skaplig känsla men ändå få vettig volym. Gillar inte heller Waves maximizers. Voxengo's elephant är den jag använder mest, Finalis är i mitt tycke också bättre än Waves, men lite mer omfattande. L2 åker på om det är riksbrådis, eller endast för en "lyssningsmaxning av en mix" eller nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndersL Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Är det helt enkelt så att proffsproduktioner låter så överjävligt bra ifrån början att dom "tål" L3 (eller motsvarande) och ändå låter bra? Jag tror du är i närheten av sanningen här. Att göra en välbalanserad mix är svårt. Att göra en välbalanserad mix som klarar av hård komprimering/limitering är ännu svårare. Ett tips är att lägga en kompressor eller limiter på mastern redan vid mix, bara för att höra hur det "kommer att låta". När du sedan mixar ned materialet stänger du av pluggen. På så sätt kan du lära dig hur olika instrument och frekvenser bör balanseras för att klara hård limitering i slutändan. Sedan kan det också vara så att L3 inte passar ditt material eller arbetssätt. Jag har bara testat L3 en gång och den föll mig inte alls i smaken. Själv föredrar jag Buzzroom Buzmaxi3 och Voxengo Elephant (som förresten säljs för rabatterat pris t o m sista december). Jag brukar använda mig av det knepet. Mest för att höra nivån på reverben eftersom rumsljudet ibland kommer fram rätt ordentligt vid hård komprimering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now