Jump to content
Annons

Metalgitarrer


infobandit

Recommended Posts

Annons
zeandreti (oregistrerad)

Rekomenderar starkt Jackson kelly ke2 är hur nöjd som helst med min 🙂 enda nackdelen är väll om du tänkt sitta ner o spela, då den gör jävulskt ont i revbens fläsket efter ett tag 🙂 Men är du en sån som håller dig borta från fettrondeller så ska det vara lungt. . 😄

Redigerat av zeandreti
Link to comment
Dela på andra sajter

God Jul

Tänkte köpa en ny/beg. gitarr av typen snabbspelad.

Några tips på märken/modeller och saker man bör tänka på

som pickup, smal hals, typ av stall osv

/Mattias

Ja, jag vet precis vad du ska göra. Du köper min Peavey Vandenberg (Inte min på bild men jag har en likadan)

86_1_b.JPG

Den har en extremt tunn, snabb och lättspelad hals. Humbuckern är Alnico med ruskigt bra bett i ljudet, singlecoilen funkar bättre för rena ljud. Kahler tremolo. Original hard case. Kanonskick, inga märken eller andra skavanker.

Stränghöjden är också extremt låg fast utan en massa strängrassel, den är max justerad för snabbhet. En riktig hårdrock-yxa...

Folk som testat den tycker alltid att den är så extremt lättspelad, man behöver bara snudda strängarna så får man ton(ungefär 🙂). INget pressa ner 2 cm eller fastna i strängen ovanför vid bends här inte...

Jag kan fixa egna bilder och kanske lite ljudklipp...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, satte fart här på eftermiddan, så jag har slängt upp lite på nätet:

Fakta:

Det är alltså en Peavey Vandenberg Signature Model (typ 10-12 år gammal tror jag?)

Kropp Poplar Wood(Vete fan vad det motsvarar på svenska men hittade en sida på nätet om träslag i gitarrer, det stod så här: Poplar is a string, dense, yet lightweight hardwood that is unusually resonant. Poplar, when used in solid-body electric guitars, has an exceptionally crisp sound, often described as "spirited" and "bouncy" - even "funky." Poplar guitars are ideal choices for players who favor single-coil snap and clean sound.

Swamp Ash Swamp Ash, which grows partially underwater, is a lightweight wood with high stiffness (for high sound velocity), famous for its mid-range snarl and biting response.) Den är rätt så tung den här guran, tyngre än min Schecter som är Mahogany, känns inte alls som "lightweight" som det står ovan?

Maple hals

Ebony greppbräda

24 band

1 high-output Alnico Humbucker(ja, det står så i papprena)

1 high-output single-coil

1 3-vägs switch Hum, Hum+SC, SC

2 volymkontroller

Kahler Locking Tremolo System

Schaller stämskruvar + straplock

Original hard-case

Bilder finns HÄR.

Har testa spela in nån kort snutt. Ta det för vad det är, det är inspelat direkt i datorn med en POD. Det vart väl sisådär... Har tyvärr inte tillgång till någon fet rörstärkare, som kanske hade varit det optimala.

Distljuden är inspelad i humbucker-läge och det rena i singlecoil-läge...:

Rhytm

Lead

Clean

Edit: Vart nån konstig bakgrundssurr på Clean som inte hördes vid inspelning...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer min Washburn RS-980 pga. brist på pengar så här i jultider. Ruskigt metal, lättspelad och extremt skön gura. Har spelat in lite små klipp med min webcam:

filmklipp 1

filmklipp 2

Har även en mp3:a där jag lirar på den:

Washburn RS-980 med wicked_s

Hehe tänkte själv hjälpa dig en bit på traven genom att hänvisa till din annons... Men du hann före!

Kan intyga att gitarren är väldigt lättspelad (om det var den Washburn jag spelade på)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu måste jag skapa en massa fejkade användare som intygar att Peaveyn är skönast! 😆

Dessutom filmer...? Nä, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gå spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer min Washburn RS-980 pga. brist på pengar så här i jultider. Ruskigt metal, lättspelad och extremt skön gura. Har spelat in lite små klipp med min webcam:

filmklipp 1

filmklipp 2

Har även en mp3:a där jag lirar på den:

Washburn RS-980 med wicked_s

Hehe tänkte själv hjälpa dig en bit på traven genom att hänvisa till din annons... Men du hann före!

Kan intyga att gitarren är väldigt lättspelad (om det var den Washburn jag spelade på)!

Haha, tackar! Ja det är samma gitarr som du spelade på. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu måste jag skapa en massa fejkade användare som intygar att Peaveyn är skönast! 😏

Dessutom filmer...? Nä, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gå spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu, man måste ju ta tillfället i akt så att säga. Rätt kul tillfällighet eftersom att jag satte ut en annons på vendolin igår kväll, och idag så såg jag på forumet att någon sökte en lättspelad metal-gura. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag en begagnad Kramer från sent 80-tal häromdagen 😏

När jag började spela var dom "onåbara" prismässigt och en drömgura om man ansåg att EVH var kung!

Fick den för 1800:- (inkl ny gigbag) och trots att den tydligen inte är USA-byggd (verkar som att ESP byggde åt Kramer i Japan) så är byggkvalitén ruskigt bra 😆

Låter bra och har lite mer hals att hålla i jämfört med t.ex Ibanez, plus att den är allmänt kultig!!! Liknande kap rekommenderas 😄

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu måste jag skapa en massa fejkade användare som intygar att Peaveyn är skönast! 😆

Dessutom filmer...? Nä, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gå spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Ja, kanske lite fegt 😆 . Men min åsikt i frågan är helt relevant för trådstartaren.

Jag vill själv köpa Washburn-gitarren men håller på med körkortet så det är ganska otänkbart.

Det finns faktiskt ett ljudklipp där jag och wicked_s gitarrbattlar. Båda spelar på Washburnguran. Det var första gången jag spelade på den och det lät bättre än min invanda Ibanez. Fingrarna flöt bättre (kanske var kortare strängavstånd) och allt kändes "hemma".

Om intresse finns kan jag lägga upp den på demoforumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu måste jag skapa en massa fejkade användare som intygar att Peaveyn är skönast!  :rolleyes:

Dessutom filmer...? Nä, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gå spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Ja, kanske lite fegt 😆 . Men min åsikt i frågan är helt relevant för trådstartaren.

Jag vill själv köpa Washburn-gitarren men håller på med körkortet så det är ganska otänkbart.

Det finns faktiskt ett ljudklipp där jag och wicked_s gitarrbattlar. Båda spelar på Washburnguran. Det var första gången jag spelade på den och det lät bättre än min invanda Ibanez. Fingrarna flöt bättre (kanske var kortare strängavstånd) och allt kändes "hemma".

Om intresse finns kan jag lägga upp den på demoforumet!

*skratt* ja gör det! Vår "battle" är ju i klass med Steve Vai VS Yngwie Malmsteen. Låter som om fingrarna är ett stycke slappa ballar som slår och daskar mot strängarna. Shred åt folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu, man måste ju ta tillfället i akt så att säga.

Nej då inte alls, men däremot kändes det som att någon stod på mina fingrar när du spelar in såna där hemska snabba yngwie-grejer..? 😠

Nä, men allvarligt, det är ju infobandits tråd? Han frågar efter tips på metallguror, så det är fritt fram för alla. Det finns säkert fler som har nån yxa som ligger hemma och skräpar?

Pris? Jaså, måste man ange det också? jag hade väl tänkt runt samma som wicked ungefär. Runt 3500:- kanske...

Jag har inte testat annonsera eller nåt än, och egentligen behöver jag inte pengarna så desperat heller. Fast en POD XT börjar jag bli sugen på...!

Kollade på ebay och hittade 4 st:

Den första var rosa och har inget "Köp nu"-pris. Han har blivit bjuden $100 av någon.

Nr 2 ska ha $500 för att få köpa den direkt. Den har en extra SC och är målad som... Ja, vet inte, men det ser ut som nån klottrare har lagt vantarna på den stackars guran?

Den tredje var sliten som fan. Han skriver t.o.m "Very used", vilket verkar vara ett understatement. KöpNu-pris $325.

Den 4:e och sista ska ha $830 för att släppa den.

Jag får se om jag får tummen ur och kastar in nån annons för att kolla intresset bland allmänheten...?

edit: Förresten wicked, det är mycket ditt fel att jag är sugen på xt:n, tycker du har fått till jävligt sköna sound på andra klipp jag hört av dig. Känns som att den kanske är strået vassare än pod 2...

Förresten länkarna funkar inte. Gå till ebay och sök på peavey vandenberg så dyker de upp...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

wicked_s: omfg dom filmklippen är inspirerande!

har sett dom innan men de blir aldrig gammla.

hur gick det med din gitarrtråd med lite tekniktips osv?

ingen press men de hade uppskattats som fan 😠

ztevie: tack för all infon och bilder väldigt vacker gura.

är säkert inte ensam om att vilja köpa någon av gitarrerna.

är det för att det är jul eller är det alltid såhär trevlig stämmning på forumet?

alla verkar schyssta och hjälpsamma, nice...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu, man måste ju ta tillfället i akt så att säga.

Nej då inte alls, men däremot kändes det som att någon stod på mina fingrar när du spelar in såna där hemska snabba yngwie-grejer..? 😏

Nä, men allvarligt, det är ju infobandits tråd? Han frågar efter tips på metallguror, så det är fritt fram för alla. Det finns säkert fler som har nån yxa som ligger hemma och skräpar?

Pris? Jaså, måste man ange det också? jag hade väl tänkt runt samma som wicked ungefär. Runt 3500:- kanske...

Jag har inte testat annonsera eller nåt än, och egentligen behöver jag inte pengarna så desperat heller. Fast en POD XT börjar jag bli sugen på...!

Kollade på ebay och hittade 4 st:

Den första var rosa och har inget "Köp nu"-pris. Han har blivit bjuden $100 av någon.

Nr 2 ska ha $500 för att få köpa den direkt. Den har en extra SC och är målad som... Ja, vet inte, men det ser ut som nån klottrare har lagt vantarna på den stackars guran?

Den tredje var sliten som fan. Han skriver t.o.m "Very used", vilket verkar vara ett understatement. KöpNu-pris $325.

Den 4:e och sista ska ha $830 för att släppa den.

Jag får se om jag får tummen ur och kastar in nån annons för att kolla intresset bland allmänheten...?

edit: Förresten wicked, det är mycket ditt fel att jag är sugen på xt:n, tycker du har fått till jävligt sköna sound på andra klipp jag hört av dig. Känns som att den kanske är strået vassare än pod 2...

Förresten länkarna funkar inte. Gå till ebay och sök på peavey vandenberg så dyker de upp...

Pod xtn kan rekomenderas. Gillar den skarpt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

wicked_s vart bor du då kanske inte behöver betala frakt? 😳

Är lite intresserad men jag kommer då köpa den efter julafton i sånt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...