Jump to content
Annons

Virtual Bassist VS Broomstick Bass


The Mr

Recommended Posts

Tjena!

Är det någon som testat både VB & BB, och som kan berätta skillnaden. Jag ska inhandla ett exemplar, men vet inte vilket.

VB är ju nyare än BB, så man tycker ju att Steinberg bör ha testat BB för att eventuellt komma med tuffare/bättre grejer.

Vilket program ska jag köpa?

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte BB för rätt länge sen men den känns lite "Bornemark'ish..typ..man hör att det är samma stil som VG.. visst är basljuden riktigt najs, men samtidigt orkade jag aldrig sätta mig in i gränssnittet... den känns lite plastig i vissa lägen dessutom.

Och nu raskt över till:

Spectrasonics Trilogy... Köpte den för ett par veckor sedan och nu mer letar jag aldrig efter feta basar längre..sjukt rolig att spela på för att den låter så bra...

Så tyvärr blir mitt råd att lyssna på Trilogy innan du bestämmer dig för autokomp 🙂

VB har jag inte testat tyvärr.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Broomstick är bra medan Virtual Bassist inte ens är ett alternativ - ett enda basljud och få komp, ett bottennapp, rolig leksak men funkar inte tillfredställande

att göra musik med! Det märks verkligen att Bornemark som gjort Virtual Guitarist (som är suveräna) inte varit inblandad i skapandet av Virtual Bassist!

Broomstick bass har en irriterande nackdel, inte ofta men ibland är basen ostämd 😄! Rekommenderas dock, klart musikalisk och inspirerande!

Trilogy låter ibland lite bättre och har framförallt fler samt bättre synth-basljud, är inget självspelande komp-verktyg utan du måste spela basen själv!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Broomstick Bass suger riktigt fett. Tråkiga ljud och framför allt astråkiga självspelande slingor. 😄 Har inte testat Virtual Bassist så den kan jag inte uttala mig om.

Baspluggar som jag tycker är klart mkt bättre är följande;

* Trilogy tycker jag låter helt ok.

* Hardcore Bass från East West tycker jag oxå låter gött.

* Kompakt från Native Instruments har ett par justa basljud oxå.

* Edirol´s Super Quartet basljud låter faktiskt bra med tanke på pluggens storlek.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Broomstick Bass suger riktigt fett. Tråkiga ljud och framför allt astråkiga självspelande slingor. 😆 Har inte testat Virtual Bassist så den kan jag inte uttala mig om.

Baspluggar som jag tycker är klart mkt bättre är följande;

* Trilogy tycker jag låter helt ok.

* Hardcore Bass från East West tycker jag oxå låter gött.

* Kompakt från Native Instruments har ett par justa basljud oxå.

* Edirol´s Super Quartet basljud låter faktiskt bra med tanke på pluggens storlek.

Mvh / djonas

Om man nu vill ha en självspelande plugg, så är de dock inte direkt några alternativ... 😄

Jag skulle absolut vilja lägga till en sak i din lista - och det är det suveräna samplingsbiblioteket Scarbee J-Slap'n Fingered, som man kör med HALion eller Kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, alla bra basslingor är astråkiga att lyssna på... förutom för då bassister och annat löst folk!

Passa dig! 🙂

😉 Nej, jag gillar basslingor men vad jag ville säga var att oftast är enkelt (simpelt) kanon-bra men enbart i kombination med resterande musik!

Så ensamt kan det lätt låta tråkigt! En bas-plugg med basgångar som låter coola skulle inte funka tillsammans med musik! Möjligen i atonal-hiphop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiska basar i Broomstick låter bra. De självspelande slingorna är oanvändbara. Men utnyttja ljuden i några av basinstrumenten och spela själv på klaviaturen, så kan du få riktigt bra grejor. Det finns bassynthgångar i en särskild kategori. De är inte användbara; bättre att använda riktiga synthar eller bra synthpluggar.

Virtual Bassist lider av att ljudmoduleringen är svårhanterligare, tycker jag, och är i mitt tycke lite mindre användbar än Broomstick. Du kan modulera ljuden fint i Broomstick; det är lite svårare i VB, tycker jag.

Tyvärr märkte jag rätt snart att jag inte kunde använda Broomstick som jag hade tänkt mig; som en självspelande bassist, alltså. Därför blev jag besviken och slutade använda den. Sedan började jag igen men alltså bara ljuden och moduleringsmöjligheterna med ljuden, och spelar manuellt. Nu har jag hittat formen för hur jag vill använda den pluggen men det är mindre värt än vad förpackningen verkade vilja lova.

Om du testat den fantastiska Virtual Guitarist så vet du hur bra det kan bli. Så bra är varken BB eller VB. Långt ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle absolut vilja lägga till en sak i din lista - och det är det suveräna samplingsbiblioteket Scarbee J-Slap'n Fingered, som man kör med HALion eller Kontakt.

Jag har, vid mer än ett par tillfällen, lyssnat på demo-låtarna med det samplingsbiblioteket från din hemsida. Låter sjukt najs. 😛

If you don't mind... jslap_demosong_1.mp3

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...