Hemluth Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jag har Ă€ntligen fĂ„tt ned lite noter nu. Dessa Ă€r alltsĂ„ piano/harpsichordstĂ€mman till en symfoni. Kan nĂ„gon lĂ€skunnig lĂ€sa igenom och se om det för det första Ă€r begripligt och för det andra ser vettigt ut. Det skulle uppskattas. đ
trombonisten Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Hemluth, det ser riktigt bra ut! Fullt anvÀndbart som stÀmma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram. NÄgra noteringar hÀr dock. - nÀr man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart ocksÄ. HjÀlper ögat att hitta rÀtt. - du skriver lÄnga italienska beskrivningar som Àr trevliga, men fÄ klarar av att lÀsa dem. Jag skulle skriva dem pÄ engelska i stÀllet. - accenterna i basen hamnar pÄ nÄgra stÀllen "pÄ noten" sÄ att de inte syns. SÄ noterna Àr riktigt bra. Jag undrar lite över nÄgra andra saker dock. Det första Àr att harpsichord inte har nÄgon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knÀpper pÄ strÀngen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte sÄ lÄnga toner. JÀmfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det Àr svÄrt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det frÄn början eftersom det kunde spela bÄde starkt och svagt).. StilmÀssigt Àr harpsichord ganska "ute", men det Àr vÀl just den effekten du Àr efter. Det ger associationer till Vivaldi och HÀndel och den tidsperioden. Typ kammarorkester dÀr harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar pÄ" i sÄna sammahang och ger mycket toner. LÀtt att bli trött pÄ tycker jag, sÄ kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat). En liten detalj Àr att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill fÄ verket framfört sÄ Àr det rÀtt ovanligt med harpsichord ute i buskarna. Sammantaget - jÀttebra. Jag stordiggar din entusism. FortsÀtt sÄ! Gunnar
ViktorDenStore Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Ser bra ut đ HĂ„ller med Trombonisten...
Hemluth Postat 18 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 18 december 2005 (redigerat) Hemluth,   det ser riktigt bra ut! Fullt anvĂ€ndbart som stĂ€mma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram. NĂ„gra noteringar hĂ€r dock. - nĂ€r man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart ocksĂ„. HjĂ€lper ögat att hitta rĂ€tt. - du skriver lĂ„nga italienska beskrivningar som Ă€r trevliga, men fĂ„ klarar av att lĂ€sa dem. Jag skulle skriva dem pĂ„ engelska i stĂ€llet. - accenterna i basen hamnar pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen "pĂ„ noten" sĂ„ att de inte syns. SĂ„ noterna Ă€r riktigt bra. Jag undrar lite över nĂ„gra andra saker dock. Det första Ă€r att harpsichord inte har nĂ„gon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knĂ€pper pĂ„ strĂ€ngen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte sĂ„ lĂ„nga toner. JĂ€mfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det Ă€r svĂ„rt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det frĂ„n början eftersom det kunde spela bĂ„de starkt och svagt).. StilmĂ€ssigt Ă€r harpsichord ganska "ute", men det Ă€r vĂ€l just den effekten du Ă€r efter. Det ger associationer till Vivaldi och HĂ€ndel och den tidsperioden. Typ kammarorkester dĂ€r harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar pĂ„" i sĂ„na sammahang och ger mycket toner. LĂ€tt att bli trött pĂ„ tycker jag, sĂ„ kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat). En liten detalj Ă€r att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill fĂ„ verket framfört sĂ„ Ă€r det rĂ€tt ovanligt med harpsichord ute i buskarna. Sammantaget - jĂ€ttebra. Jag stordiggar din entusism. FortsĂ€tt sĂ„! Gunnar Tack för kommentarerna. Kan alltsĂ„ Ă€ven meddela att alltsĂ„ jag inte lĂ€ser noter, sĂ„ jag har inte sjĂ€lv nĂ„gon större möjlighet att hitta fel i detta sammanhang. Dubbelt taktstreck Ă€r en bra idĂ© ja (Ă€r sĂ€kert vanligt, men aldrig sett. đ±). Vad innebĂ€r "byte av taktart"? Italienska kĂ€ndes mest naturligt att anteckna pĂ„, dĂ„ övriga musikaliska termer Ă€r pĂ„ latin/italienska. Jag kan inte sjĂ€lv italienska, det Ă€r rĂ€tt frĂ„n babelfish, sĂ„ jag har ingen aning om hur det lĂ„ter. Engelska hade ju varit ett lĂ€ttare alternativ, Ă€ven om jag kan tycka att det Ă€r lite vĂ€l "popigt" med ett överdrivet anvĂ€ndande av engelska. För övrigt rĂ€knar jag med att ifall jag skickar ut detta till en eventuell symfoni orkester som evetuellt skulle ta pĂ„ sig mödan att spela detta sĂ„ skulle nog nĂ„gon dĂ€r kunna italienska. đ± Jo jag har sett att vissa saker hamnat lite underligt. Jag har förhoppningvis hittat och Ă„tgĂ€rdat alla sĂ„dana fel snart. Efter att ha googlat sĂ„ hittade jag att det tydligen finns nĂ„got som heter "pedal harpsichord", men riktigt vad det Ă€r vet jag inte. Dessutom sĂ„ Ă€r det ju rĂ€tt svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„, sĂ„ jag utgĂ„r ifrĂ„n att 99% av eventuella framtrĂ€danden av detta kommer göras med vanligt piano i brist pĂ„ annat (vilket fungerar nsĂ€tan lika bra det)(och pianon har ju som bekant pedaler). Men jag tĂ€nkte det att om man skriver "Harpsichord" pĂ„ sĂ„ motiverar det kanske lite mer att leta efter ett haprsichord innan man tar ett piano Ă€n om man skriver "Harpsichord/Piano". đ Men det hĂ€r Ă€r kanske dock det ovanligaste, men dock inte enda ovanliga instrument jag vill ha med. Jag vill Ă€ven ha en piporgel samt en rockkompsektion. BĂ„de piporgeln och rockkompsektionen Ă€r mycket essentiella, och just piporgeln tror jag det kommer bli svĂ„rt att hitta osamplat substitut till om inte en riktig piporgel gĂ„r att hitta (hela denna symfoni bygger mer eller mindre pĂ„ en piporgel, skrevs mer eller mindre för och pĂ„ piporgel, dĂ„ det bara mÄÄÄste vara med en piporgel đ ) Som sagt, tack för kommentarerna! EDIT; Det ser inte underligt ut att jag inte har repriser och svans och sĂ„dant? Alla noter jag sett har haft det nĂ€mligen. Redigerat 18 december 2005 av Hemluth
Hemluth Postat 21 december 2005 TrÄdstartare Postat 21 december 2005 Vad tror ni om den hÀr orgelstÀmman dÄ, Àr det lÀsligt? Och Àr det möjligt att göra den dÀr sliden med foten eller Àr det omöjligt?
Thomas Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Och Àr det möjligt att göra den dÀr sliden med foten eller Àr det omöjligt? Om du menar att "sliden" Àr C-C#-D, sÄ Àr det lugnt att göra med hjÀlp av bÄda fötterna.
milton Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 (redigerat) Kul! SmĂ„saker: nĂ€r du byter till 7/4-takt lĂ€ngst ned pĂ„ sid 5 bestĂ„r sedan takten av 6 slag paus... ser lite mĂ€rkligt ut att inte lĂ€gga till en till pĂ„ de 13 4/4-takterna paus innan istĂ€llet. DĂ„ blir du visserliggen tvungen att slĂ€nga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igĂ„ng, men sĂ„ skulle jag gjort. ApropĂ„ italienskan har jag aldrig sett sĂ„ lĂ„nga instruktioner/kommentarer i början av styckena, men det Ă€r aldrig nĂ„t fel sĂ„ lĂ€nge du sĂ€ger nĂ„t nyttigt.... đ Redigerat 22 december 2005 av milton
Thomas Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 SmÄsaker: nÀr du byter till 7/4-takt lÀngst ned pÄ sid 5 bestÄr sedan takten av 6 slag paus... ser lite mÀrkligt ut att inte lÀgga till en till pÄ de 13 4/4-takterna paus innan istÀllet. DÄ blir du visserliggen tvungen att slÀnga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igÄng, men sÄ skulle jag gjort. Nja, om man kikar pÄ Harpsichord-noterna ovan sÄ ser man att det Àr ett riktigt 7/4-byte dÀr (assÄ takt 125). BÄde tempo, taktart och tonart Àndras.
Hemluth Postat 22 december 2005 TrÄdstartare Postat 22 december 2005 Tack för kommentarerna! NÀr det gÀller "sliden" var jag ÀdnÄ orolig över att man skulle kunna göra den sÄ fort som det alltsÄ behövs. Men jag har sjÀlv aldrig suttit vid en riktig orgel med pedal, sÄ ajg har ingen aning om hur de kÀnns. Den hÀr 7/4-takten Àr alltsÄ en upptakt till det Äterkommande temat. Det kommer tillkomma strÄkar som börjar spela pÄ taktens första slag mm, sÄ det skulle kÀnnas underligt att ha den som nÄgot annat Àn en 7/4. (Jag har en 6/4 i början med).
captain nemo (oregistrerad) Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Nu vill vi höra hur det lÄter!! //nemo
Hemluth Postat 22 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 december 2005 Fram med ett instrument och spela. đ Jag ska eventuellt, om det inte Ă€r under min vĂ€rdighet trolla ihop det till en midi, men det Ă€r sĂ„ mycket jobb med det sĂ„ att det inte Ă€r klokt. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ helt omöjligt att midi lĂ„ter autentiskt.
milton Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 (redigerat) SmĂ„saker: nĂ€r du byter till 7/4-takt lĂ€ngst ned pĂ„ sid 5 bestĂ„r sedan takten av 6 slag paus... ser lite mĂ€rkligt ut att inte lĂ€gga till en till pĂ„ de 13 4/4-takterna paus innan istĂ€llet. DĂ„ blir du visserliggen tvungen att slĂ€nga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igĂ„ng, men sĂ„ skulle jag gjort. Nja, om man kikar pĂ„ Harpsichord-noterna ovan sĂ„ ser man att det Ă€r ett riktigt 7/4-byte dĂ€r (assĂ„ takt 125). BĂ„de tempo, taktart och tonart Ă€ndras. Aah, missade det. Gör det hela logiskt... Vore jag organist skulle jag bli glad över de 13 takterna paus dĂ€r innan, efter typ 24 takters Ă„ttondels-okatav-köttande i 150 bpm. đ Redigerat 23 december 2005 av milton
Hemluth Postat 24 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 24 december 2005 Vore jag organist skulle jag bli glad över de 13 takterna paus dĂ€r innan, efter typ 24 takters Ă„ttondels-okatav-köttande i 150 bpm. đ Oktavkoppel? đ
steflund Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 NĂ„gra detaljer som jag inte sĂ„gs nĂ€mnas dĂ„ jag skummade igenom svaren. Det Ă€r en bra idĂ© att göra flera "körer" inom samma notsystem. Detta hjĂ€lper den som spelar att förstĂ„ vad du vill ha som melodi genom att du sĂ€tter exempelvis en fjĂ€rdedelsnot pĂ„ första tonen i en sextondelsgrupp. Om det inte gĂ„r med programmet, vilket jag tror det gör (ser ut som Sibelius om jag inte kommer ihĂ„g fel, var ett tag sedan jag jobbade med det), sĂ„ kan du sĂ€tta accenter pĂ„ den ton som du vill skall accentueras som melodi. En annan grej Ă€r att jag tror att du kan fĂ„ lite mer intensitet om du lĂ€gger ackorden i fler inversioner, och kanske kryddar med fler genomgĂ„ngstoner. Jag skulle tycka det var intressant att höra ett segment av stycket du skriver. Och angĂ„ende att lyssna i midi. Du kan garanterat exportera en snutt med ganska bra resultat. De flesta av oss har sĂ€kert möjlighet att lyssna med bra ljud! đ Tycker det Ă€r kul med de italienska, och jag sĂ„g ngn tycka till om dem... men jag tror att om man studerat orgel och cembalo sĂ„ skall man kunna förstĂ„ dessa utan problem dĂ„ de verkar vara korrekt formulerade.
Hemluth Postat 25 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2005 Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltsĂ„ ska skriva flera stĂ€mmor pĂ„ "samma papper"? Eller efter att ha lĂ€st det du skrev en stund, flera saker pĂ„ samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att lĂ€sa om varje stĂ€mma bara hade sin egen stĂ€mma att titta pĂ„ (mer spĂ€nnande ocksĂ„). Programmet Ă€r hur som helst Finale 2006. NĂ€r det gĂ€ller inverserna; Det Ă€r tĂ€nkt att ackorden skall vara inverterade sĂ„ att de direkt följer trumpet/trumbonestĂ€mmorna. Intensivitet och genomgĂ„ngstoner vill jag fĂ„ med parallella melodier och stĂ€mmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi sĂ€ger sĂ„. Jag fĂ„r lite problem nĂ€r jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela lĂ„ter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det lĂ„ter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det Ă€n). "piĂș sensibilitĂĄ" Ă€r ju inte heller nĂ„got som en midi direkt begriper. đ Jag kan som sagt inte heller italienska, sĂ„ jag vet inte hur korrekt formulerat det Ă€r. Men Babelfish sĂ€ger att det Ă€r rĂ€tt sĂ„ jag fĂ„r lite pĂ„ det. Just nu Ă€r jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstĂ€mman. DĂ€rimot kan jag inte ladda upp den som bild, dĂ„ jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men hĂ€r jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips pĂ„ hur jag löser detta?
steflund Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltsĂ„ ska skriva flera stĂ€mmor pĂ„ "samma papper"? Eller efter att ha lĂ€st det du skrev en stund, flera saker pĂ„ samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att lĂ€sa om varje stĂ€mma bara hade sin egen stĂ€mma att titta pĂ„ (mer spĂ€nnande ocksĂ„). Programmet Ă€r hur som helst Finale 2006. NĂ€r det gĂ€ller inverserna; Det Ă€r tĂ€nkt att ackorden skall vara inverterade sĂ„ att de direkt följer trumpet/trumbonestĂ€mmorna. Intensivitet och genomgĂ„ngstoner vill jag fĂ„ med parallella melodier och stĂ€mmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi sĂ€ger sĂ„. Jag fĂ„r lite problem nĂ€r jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela lĂ„ter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det lĂ„ter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det Ă€n). "piĂș sensibilitĂĄ" Ă€r ju inte heller nĂ„got som en midi direkt begriper. đ Jag kan som sagt inte heller italienska, sĂ„ jag vet inte hur korrekt formulerat det Ă€r. Men Babelfish sĂ€ger att det Ă€r rĂ€tt sĂ„ jag fĂ„r lite pĂ„ det. Just nu Ă€r jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstĂ€mman. DĂ€rimot kan jag inte ladda upp den som bild, dĂ„ jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men hĂ€r jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips pĂ„ hur jag löser detta? Den första grejen jag menar Ă€r att sextondelsgruppen Ă€r samma men att du Ă€ndrar skaftriktningen, sedan skriver du i "kör 2" den ton som du ser som melodi med ex fjĂ€rdedelston, fraseringen brukar bli lite annorlunda dĂ„ maan spelar en sĂ„n sak, lite mer tyngd pĂ„ första tonen, det blir lite mer elastiskt alltsĂ„. Jag har inte sjĂ€lv ngt av de programmen men du kan kolla en gammal grej jag skrivit iordning: I detta fall Ă€r det precis tvĂ€rtom att jag förklarar vart basen Ă€r. det Ă€r ibland bra att vara övertydlig tror jag. Det dĂ€r med hur ackorden ligger... jag misstĂ€nker att det ligger lite stelt kanske, men det kanske Ă€r tillrĂ€ckligt nĂ€r allting kommer pĂ„. Du fĂ„r gĂ€rna hinka hit jobbet som midi sĂ„ kan jag dra in det i logic och ge förslag om du vill? För visst Ă€r det tĂ€nkt att det skall spelas av riktiga musiker? Jag Ă€r ingen hejjare pĂ„ italiensk grammatik, sĂ„ det kan ju vara lite grammatiska fel, men en musiker förstĂ„r defenitivt andemeningen. Jag tror att du kan skriva ut det som bĂ„de jpg och pdf, det kan jag i alla fall... kör "skriv ut/spara som pdf" eller liknande. Hittade hĂ€r< en bra sida med alla termer som förekommer, sĂ„ det Ă€r bara översĂ€tta med babelfish och kontrollera.
booster (oregistrerad) Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Ang det hÀr med italienska sÄ finns det helt riktigt en tradition att notera vissa musikaliska termer pÄ italienska sÄsom dynamik och tempobeteckningar. (Crescendo, Adagio, Forte osv.) Om man vill skriva lÀngre beskrivningar skulle jag föreslÄ att skriva det pÄ antingen svenska, engelska eller det sprÄk som musikerna som ska spela verket förstÄr. Tror det Àr ytterst fÄ svenska orkestrar dÀr alla anstÀllda talar flytande italienska. Huvudsyftet Àr ju ÀndÄ att fÄ musikern att tolka stycket sÄ som kompositören tÀnkt sig, varför tydlighet borde föredras. Att italienska skulle uppfattas som mer "seriöst" Àr en missuppfattning. /J
Hemluth Postat 25 december 2005 TrÄdstartare Postat 25 december 2005 à terigen, tack för alla svar. Det dÀr med "kör 2" och sÄdant hade jag faktiskt ingen koll pÄ alls. Tack för att du förklarade det. NÀr jag kommit lite lÀngre med pojektet hade jag tÀnkt försöka fÄ ihop det till en midi. DOck har jag inget midiprogram dÀr jag sitter under jul sÄ det fÄr bli senare (exporterar jag bara midi frÄn Finale blir det lite lamt). Jo, mÄlet Àr ju givetvis att fÄ det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gÄ till vÀga för att fÄ det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite pÄ det, men har ej kommit fram till nÄgot bra. Jag kommer inte Ät "Skriv Ut"-meyerna i Finale dÄ jag inte har en skrivare installerad. :/ Jag kan inte heller vÀlja bildformat i Spara Som. Tack för lÀnken dessutom. Har googlat runt men aldrig hittat nÄgon sÄ bra. Booster har en bra poÀng i det han sÀger. Vill man göra sig förstÄdd kanske det inte Àr det bÀsta man kan göra att snobba runt med en massa lustiga sprÄk. Skall starkt övervÀga att byta anteckningarna till annat sprÄk, Àven om jag preliminÀrt skall fortsÀtta pÄ italienska tills vidare. Nu blir det i alla fall cello hÀr nÀst (contrabasen postas hÀr sÄ fort jag kommit pÄ ett sÀtt att fÄ ut den som bild).
milton Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Nu blir det i alla fall cello hÀr nÀst (contrabasen postas hÀr sÄ fort jag kommit pÄ ett sÀtt att fÄ ut den som bild). Om din skÀrm har hygglig upplösning (sÄ mycket fÄr plats samtidigt...) kan ju nÄgra skÀrmdumpar lösa det preliminÀrt.
Hemluth Postat 25 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2005 NĂ„ja; Det var ju bara 3 sidor. đ
Hemluth Postat 25 december 2005 TrÄdstartare Postat 25 december 2005 Och jag har ju alltsÄ som det synns Àndrat taktart pÄ nÄgra stÀllen till nÄgot jag tror Àr rimligare (1/8 pÄ slutet i stÀllet för att ha 2/4 med 90% pause tex).
booster (oregistrerad) Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 (redigerat) I nÀstan varje stad finns nÄgon form av orkesterförening eller musikskole-orkester. Dessa Àr nog den största möjligheten att fÄ sitt verk framfört, eller iaf genomspelat pÄ en repetition t ex. Dock blir ju dÄ kvaliteten dÀrefter. Skall man fÄ en proffessionell orkester att framföra ett verk krÀvs antingen otroligt bra kontakter och övertalningsförmÄga, eller dj-vligt mycket pengar... Kan man presentera ett tillrÀckligt vÀlskrivet och vÀlklingande stycke kanske man med en bra presentation kan förmÄ en av landets musikhögskolors orkestrar att spela det. Detta Àr dock mycket otroligt eftersom dessa mer och mer dras Ät att fungera som proffessionella orkestrar i projektform. En bra början Àr nog att försöka fÄ verket förlagt. Det skÀnker en viss trovÀrdighet till styckets kvalitet. Vet dock ej hur lÀtt det Àr om man ej har fÄtt stycket framfört vid ett seriöst forum... moment 22.... /J (Det Àr mycket ovanligt med 1/8-dels takt. Skriv en 4/4 ist sÄ slipper du byta taktart i sista takten. Blir tydligare att lÀsa. Eller hÄll kvar 2/4 hela vÀgen till slutet) Redigerat 25 december 2005 av booster
Hemluth Postat 25 december 2005 TrÄdstartare Postat 25 december 2005 Det var ungefÀr det som ante mig. Jag har egentligen ingen aning om hur jag ska lösa framförandeproblemet. Kontakter har jag inga heller, dock övertalningsförmÄga (om det nu rÀcker nÄgonstans). En bra början Àr ju i alla fall att skriva klart. NÀr det gÀller sista takten trodde jag att det skulle vara enklara att lÀsa om det bara Àr en enkel 8-delsnot, i stÀllet för en massa pasuer efter.
Hemluth Postat 26 december 2005 TrÄdstartare Postat 26 december 2005 HÀr kommer nÄgot av det jag Àr mest tveksam till att det kommer fungera, Àven om det Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela sÄhÀr va? En annan grej jag börjar bli skeptisk till Àr alla multimeasure rests, om nÄgon sitter och rÀknar beats kommer han ju att hamna fel, dÄ det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det?
steflund Postat 26 december 2005 Postat 26 december 2005 HÀr kommer nÄgot av det jag Àr mest tveksam till att det kommer fungera, Àven om det Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela sÄhÀr va? [bild bortagen] En annan grej jag börjar bli skeptisk till Àr alla multimeasure rests, om nÄgon sitter och rÀknar beats kommer han ju att hamna fel, dÄ det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det? Jag tror att "multimeasure rests" gÀller fram till nÀsta taktbyte. Dessutom kan man vÀl bara markera de takter man vill att det ska gÀlla va? pizz-prylen i cellon funkar... det Àr ju fler Àn en cellist i orkestern sÄ du kan ju dela upp det pÄ cello 1 och 2. Det dÀr med tolkningsinstruktionerna pÄ svenska eller engelska Àr ju egentligen kanske det bÀsta... om man vill att det skall spelas av en svensk eller engelsk ensemble orkester. Annars tror jag att italienska Àr det sprÄk som flest förstÄr. SÄ om du ex.vis ska hyra en rumÀnsk eller rysk orkester sÄ Àr italienska det bÀsta. För visst skall du spela in detta med riktiga musiker till ngt projekt? /Stefan
Hemluth Postat 26 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2005 Det kĂ€nns rimligt att multimeasure rests gĂ€ller tills nĂ€sta taktskifte (Ă€ven om jag nu alltsĂ„ lĂ„tit de vara hela vĂ€gen tills instrumentet börjar spela igen). Det kĂ€nns ju exempelvis lite onödigt med ett instrument som spelar i slutet att i stĂ€llet för att ha 200 takter multimeasure rests sĂ„ mĂ„ste det vara 10 block pĂ„ 10 rests bara för att det Ă€r gott om taktskiften. :S Men iofs sĂ„ skulle det ju bli fel om en besserwisser skulle sitta och rĂ€kna beats.. SĂ„ jag vet inte riktigt, vad tror ni Ă€r bĂ€st nĂ€r det gĂ€ller multimeasure rests? Nja, jag tĂ€nkte mest ifall det gick att spela de tvĂ„ tonerna simultant pĂ„ en cello (som pĂ„ en gitarr). Jag har knappt ens sett en cello sjĂ€lv, sĂ„ jag vet inte, men jag skulle tycka att det kanske BORDE gĂ„. Att spela in detta med riktiga musiker Ă€r ju egentligen bara en önsketanke. Det kĂ€nns ganska regĂ€lt osannolikt att jag ska lyckas med det. Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta Ă€r ju egentligen typ barnarbetande asiater eller nĂ„got, och de kan ju inte helelr italienska. đ±
moster67 Postat 26 december 2005 Postat 26 december 2005 Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta Ă€r ju egentligen typ barnarbetande asiater eller nĂ„got, och de kan ju inte helelr italienska. đ Jag kan lĂ€sa italienska (Ă€r bosatt i Italien sedan mĂ„nga hĂ€rran Ă„r - 16 Ă„r) men jag kan inte lĂ€sa noter đ ciao e alla prossima, moster67
Hemluth Postat 27 december 2005 TrÄdstartare Postat 27 december 2005 (redigerat) HÀr kommer trumpetstÀmman; Den kan se vÀlldigt trÄkig ut, men trumpetstÀmman Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket, dÄ den mer eller mindre bygger upp allting. Vid de dÀr 4 takterna pause pÄ siina stÀllen Àr det tÀnkt att tubor/trumboner skall spela och sedan skall trumpeterna svara. Redigerat 27 december 2005 av Hemluth
steflund Postat 27 december 2005 Postat 27 december 2005 (redigerat) [...] Jo, mĂ„let Ă€r ju givetvis att fĂ„ det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gĂ„ till vĂ€ga för att fĂ„ det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite pĂ„ det, men har ej kommit fram till nĂ„got bra.[...] Jag har ett enkelt svar: âŹ! Antingen blir du nĂ€ra vĂ€n med en orkester, eller skrapar fram lite cash. Har du en tydlig vision om hur det ska lĂ„ta kan du ju göra det med flera pĂ„lĂ€gg, men det blir ju aldrig lika bra dĂ„. Tycker att det verkar som att tempot far vĂ€ldigt ofta, tror du inte att det egentligen varierar mellan taktart och trioler och liknande, för det Ă€r sĂ„ mycket sĂ„ det verkar som att det kan skifta pĂ„ detta vis. Redigerat 27 december 2005 av steflund
Hemluth Postat 27 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2005 Jag fĂ„r vĂ€l bli bankrĂ„nare eller gifta in mig i familjen Kamprad eller nĂ„got sĂ„dant dĂ„. đ Tror iofs det Ă€r lĂ€ttare att "bli god vĂ€n" med en orkester Ă€n att köpa den. Det sista begriper jag inte riktigt. (UrsĂ€kta om jag Ă€r dum, men jag Ă€r mycket trött just nu). AlltsĂ„, tempot varierar för att det Ă€r olika tempon helt enkelt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.