Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har Ă€ntligen fĂ„tt ned lite noter nu. Dessa Ă€r alltsĂ„ piano/harpsichordstĂ€mman till en symfoni. Kan nĂ„gon lĂ€skunnig lĂ€sa igenom och se om det för det första Ă€r begripligt och för det andra ser vettigt ut. Det skulle uppskattas. 🙂

35017325862.jpg

35017341830.jpg

35017350765.jpg

35017354852.jpg

35017361930.jpg

35017371913.jpg

35017380666.jpg

35017383566.jpg

Annons
Postat

Hemluth,

det ser riktigt bra ut! Fullt anvÀndbart som stÀmma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram.

NÄgra noteringar hÀr dock.

- nÀr man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart ocksÄ. HjÀlper ögat att hitta rÀtt.

- du skriver lÄnga italienska beskrivningar som Àr trevliga, men fÄ klarar av att lÀsa dem. Jag skulle skriva dem pÄ engelska i stÀllet.

- accenterna i basen hamnar pÄ nÄgra stÀllen "pÄ noten" sÄ att de inte syns.

SÄ noterna Àr riktigt bra. Jag undrar lite över nÄgra andra saker dock.

Det första Àr att harpsichord inte har nÄgon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knÀpper pÄ strÀngen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte sÄ lÄnga toner. JÀmfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det Àr svÄrt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det frÄn början eftersom det kunde spela bÄde starkt och svagt)..

StilmÀssigt Àr harpsichord ganska "ute", men det Àr vÀl just den effekten du Àr efter. Det ger associationer till Vivaldi och HÀndel och den tidsperioden. Typ kammarorkester dÀr harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar pÄ" i sÄna sammahang och ger mycket toner. LÀtt att bli trött pÄ tycker jag, sÄ kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat).

En liten detalj Àr att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill fÄ verket framfört sÄ Àr det rÀtt ovanligt med harpsichord ute i buskarna.

Sammantaget - jÀttebra. Jag stordiggar din entusism. FortsÀtt sÄ!

Gunnar

Postat (redigerat)
Hemluth,

det ser riktigt bra ut! Fullt anvÀndbart som stÀmma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram.

NÄgra noteringar hÀr dock.

- nÀr man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart ocksÄ. HjÀlper ögat att hitta rÀtt.

- du skriver lÄnga italienska beskrivningar som Àr trevliga, men fÄ klarar av att lÀsa dem. Jag skulle skriva dem pÄ engelska i stÀllet.

- accenterna i basen hamnar pÄ nÄgra stÀllen "pÄ noten" sÄ att de inte syns.

SÄ noterna Àr riktigt bra. Jag undrar lite över nÄgra andra saker dock.

Det första Àr att harpsichord inte har nÄgon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knÀpper pÄ strÀngen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte sÄ lÄnga toner. JÀmfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det Àr svÄrt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det frÄn början eftersom det kunde spela bÄde starkt och svagt)..

StilmÀssigt Àr harpsichord ganska "ute", men det Àr vÀl just den effekten du Àr efter. Det ger associationer till Vivaldi och HÀndel och den tidsperioden. Typ kammarorkester dÀr harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar pÄ" i sÄna sammahang och ger mycket toner. LÀtt att bli trött pÄ tycker jag, sÄ kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat).

En liten detalj Àr att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill fÄ verket framfört sÄ Àr det rÀtt ovanligt med harpsichord ute i buskarna.

Sammantaget - jÀttebra. Jag stordiggar din entusism. FortsÀtt sÄ!

Gunnar

Tack för kommentarerna.

Kan alltsÄ Àven meddela att alltsÄ jag inte lÀser noter, sÄ jag har inte sjÀlv nÄgon större möjlighet att hitta fel i detta sammanhang.

Dubbelt taktstreck Ă€r en bra idĂ© ja (Ă€r sĂ€kert vanligt, men aldrig sett. đŸ˜±). Vad innebĂ€r "byte av taktart"?

Italienska kĂ€ndes mest naturligt att anteckna pĂ„, dĂ„ övriga musikaliska termer Ă€r pĂ„ latin/italienska. Jag kan inte sjĂ€lv italienska, det Ă€r rĂ€tt frĂ„n babelfish, sĂ„ jag har ingen aning om hur det lĂ„ter. Engelska hade ju varit ett lĂ€ttare alternativ, Ă€ven om jag kan tycka att det Ă€r lite vĂ€l "popigt" med ett överdrivet anvĂ€ndande av engelska. För övrigt rĂ€knar jag med att ifall jag skickar ut detta till en eventuell symfoni orkester som evetuellt skulle ta pĂ„ sig mödan att spela detta sĂ„ skulle nog nĂ„gon dĂ€r kunna italienska. đŸ˜±

Jo jag har sett att vissa saker hamnat lite underligt. Jag har förhoppningvis hittat och ÄtgÀrdat alla sÄdana fel snart.

Efter att ha googlat sĂ„ hittade jag att det tydligen finns nĂ„got som heter "pedal harpsichord", men riktigt vad det Ă€r vet jag inte. Dessutom sĂ„ Ă€r det ju rĂ€tt svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„, sĂ„ jag utgĂ„r ifrĂ„n att 99% av eventuella framtrĂ€danden av detta kommer göras med vanligt piano i brist pĂ„ annat (vilket fungerar nsĂ€tan lika bra det)(och pianon har ju som bekant pedaler). Men jag tĂ€nkte det att om man skriver "Harpsichord" pĂ„ sĂ„ motiverar det kanske lite mer att leta efter ett haprsichord innan man tar ett piano Ă€n om man skriver "Harpsichord/Piano". 🙂

Men det hĂ€r Ă€r kanske dock det ovanligaste, men dock inte enda ovanliga instrument jag vill ha med. Jag vill Ă€ven ha en piporgel samt en rockkompsektion. BĂ„de piporgeln och rockkompsektionen Ă€r mycket essentiella, och just piporgeln tror jag det kommer bli svĂ„rt att hitta osamplat substitut till om inte en riktig piporgel gĂ„r att hitta (hela denna symfoni bygger mer eller mindre pĂ„ en piporgel, skrevs mer eller mindre för och pĂ„ piporgel, dĂ„ det bara mÄÄÄste vara med en piporgel 🙂 )

Som sagt, tack för kommentarerna!

EDIT; Det ser inte underligt ut att jag inte har repriser och svans och sÄdant? Alla noter jag sett har haft det nÀmligen.

Redigerat av Hemluth
Postat

Vad tror ni om den hÀr orgelstÀmman dÄ, Àr det lÀsligt? Och Àr det möjligt att göra den dÀr sliden med foten eller Àr det omöjligt?

35411515680.jpg

35411530037.jpg

35411532837.jpg

35411542685.jpg

35411550856.jpg

35411555732.jpg

35411573588.jpg

35411580398.jpg

35411584597.jpg

Postat
Och Àr det möjligt att göra den dÀr sliden med foten eller Àr det omöjligt?

Om du menar att "sliden" Àr C-C#-D, sÄ Àr det lugnt att göra med hjÀlp av bÄda fötterna.

Postat (redigerat)

Kul!

SmÄsaker: nÀr du byter till 7/4-takt lÀngst ned pÄ sid 5 bestÄr sedan takten av 6 slag paus... ser lite mÀrkligt ut att inte lÀgga till en till pÄ de 13 4/4-takterna paus innan istÀllet.

DÄ blir du visserliggen tvungen att slÀnga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igÄng, men sÄ skulle jag gjort.

ApropĂ„ italienskan har jag aldrig sett sĂ„ lĂ„nga instruktioner/kommentarer i början av styckena, men det Ă€r aldrig nĂ„t fel sĂ„ lĂ€nge du sĂ€ger nĂ„t nyttigt.... 🙂

Redigerat av milton
Postat
SmÄsaker: nÀr du byter till 7/4-takt lÀngst ned pÄ sid 5 bestÄr sedan takten av 6 slag paus... ser lite mÀrkligt ut att inte lÀgga till en till pÄ de 13 4/4-takterna paus innan istÀllet.

DÄ blir du visserliggen tvungen att slÀnga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igÄng, men sÄ skulle jag gjort.

Nja, om man kikar pÄ Harpsichord-noterna ovan sÄ ser man att det Àr ett riktigt 7/4-byte dÀr (assÄ takt 125). BÄde tempo, taktart och tonart Àndras.

Postat

Tack för kommentarerna!

NÀr det gÀller "sliden" var jag ÀdnÄ orolig över att man skulle kunna göra den sÄ fort som det alltsÄ behövs. Men jag har sjÀlv aldrig suttit vid en riktig orgel med pedal, sÄ ajg har ingen aning om hur de kÀnns.

Den hÀr 7/4-takten Àr alltsÄ en upptakt till det Äterkommande temat. Det kommer tillkomma strÄkar som börjar spela pÄ taktens första slag mm, sÄ det skulle kÀnnas underligt att ha den som nÄgot annat Àn en 7/4. (Jag har en 6/4 i början med).

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Nu vill vi höra hur det lÄter!!

//nemo

Postat

Fram med ett instrument och spela. 😄

Jag ska eventuellt, om det inte Àr under min vÀrdighet trolla ihop det till en midi, men det Àr sÄ mycket jobb med det sÄ att det inte Àr klokt. Det Àr ju ÀndÄ helt omöjligt att midi lÄter autentiskt.

Postat (redigerat)

Nja, om man kikar pÄ Harpsichord-noterna ovan sÄ ser man att det Àr ett riktigt 7/4-byte dÀr (assÄ takt 125). BÄde tempo, taktart och tonart Àndras.

Aah, missade det. Gör det hela logiskt...

Vore jag organist skulle jag bli glad över de 13 takterna paus dĂ€r innan, efter typ 24 takters Ă„ttondels-okatav-köttande i 150 bpm. 😕

Redigerat av milton
Postat
Vore jag organist skulle jag bli glad över de 13 takterna paus dĂ€r innan, efter typ 24 takters Ă„ttondels-okatav-köttande i 150 bpm. 😆

Oktavkoppel? 😆

Postat

NÄgra detaljer som jag inte sÄgs nÀmnas dÄ jag skummade igenom svaren. Det Àr en bra idé att göra flera "körer" inom samma notsystem. Detta hjÀlper den som spelar att förstÄ vad du vill ha som melodi genom att du sÀtter exempelvis en fjÀrdedelsnot pÄ första tonen i en sextondelsgrupp. Om det inte gÄr med programmet, vilket jag tror det gör (ser ut som Sibelius om jag inte kommer ihÄg fel, var ett tag sedan jag jobbade med det), sÄ kan du sÀtta accenter pÄ den ton som du vill skall accentueras som melodi.

En annan grej Àr att jag tror att du kan fÄ lite mer intensitet om du lÀgger ackorden i fler inversioner, och kanske kryddar med fler genomgÄngstoner. Jag skulle tycka det var intressant att höra ett segment av stycket du skriver.

Och angĂ„ende att lyssna i midi. Du kan garanterat exportera en snutt med ganska bra resultat. De flesta av oss har sĂ€kert möjlighet att lyssna med bra ljud! 😄

Tycker det Àr kul med de italienska, och jag sÄg ngn tycka till om dem... men jag tror att om man studerat orgel och cembalo sÄ skall man kunna förstÄ dessa utan problem dÄ de verkar vara korrekt formulerade.

Postat

Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltsÄ ska skriva flera stÀmmor pÄ "samma papper"? Eller efter att ha lÀst det du skrev en stund, flera saker pÄ samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att lÀsa om varje stÀmma bara hade sin egen stÀmma att titta pÄ (mer spÀnnande ocksÄ).

Programmet Àr hur som helst Finale 2006.

NÀr det gÀller inverserna; Det Àr tÀnkt att ackorden skall vara inverterade sÄ att de direkt följer trumpet/trumbonestÀmmorna. Intensivitet och genomgÄngstoner vill jag fÄ med parallella melodier och stÀmmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi sÀger sÄ.

Jag fĂ„r lite problem nĂ€r jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela lĂ„ter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det lĂ„ter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det Ă€n). "piĂș sensibilitĂĄ" Ă€r ju inte heller nĂ„got som en midi direkt begriper. 🙂

Jag kan som sagt inte heller italienska, sÄ jag vet inte hur korrekt formulerat det Àr. Men Babelfish sÀger att det Àr rÀtt sÄ jag fÄr lite pÄ det.

Just nu Àr jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstÀmman. DÀrimot kan jag inte ladda upp den som bild, dÄ jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men hÀr jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips pÄ hur jag löser detta?

Postat
Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltsÄ ska skriva flera stÀmmor pÄ "samma papper"? Eller efter att ha lÀst det du skrev en stund, flera saker pÄ samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att lÀsa om varje stÀmma bara hade sin egen stÀmma att titta pÄ (mer spÀnnande ocksÄ).

Programmet Àr hur som helst Finale 2006.

NÀr det gÀller inverserna; Det Àr tÀnkt att ackorden skall vara inverterade sÄ att de direkt följer trumpet/trumbonestÀmmorna. Intensivitet och genomgÄngstoner vill jag fÄ med parallella melodier och stÀmmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi sÀger sÄ.

Jag fĂ„r lite problem nĂ€r jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela lĂ„ter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det lĂ„ter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det Ă€n). "piĂș sensibilitĂĄ" Ă€r ju inte heller nĂ„got som en midi direkt begriper. 🙂

Jag kan som sagt inte heller italienska, sÄ jag vet inte hur korrekt formulerat det Àr. Men Babelfish sÀger att det Àr rÀtt sÄ jag fÄr lite pÄ det.

Just nu Àr jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstÀmman. DÀrimot kan jag inte ladda upp den som bild, dÄ jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men hÀr jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips pÄ hur jag löser detta?

Den första grejen jag menar Àr att sextondelsgruppen Àr samma men att du Àndrar skaftriktningen, sedan skriver du i "kör 2" den ton som du ser som melodi med ex fjÀrdedelston, fraseringen brukar bli lite annorlunda dÄ maan spelar en sÄn sak, lite mer tyngd pÄ första tonen, det blir lite mer elastiskt alltsÄ. Jag har inte sjÀlv ngt av de programmen men du kan kolla en gammal grej jag skrivit iordning: malagena.jpg

I detta fall Àr det precis tvÀrtom att jag förklarar vart basen Àr. det Àr ibland bra att vara övertydlig tror jag.

Det dÀr med hur ackorden ligger... jag misstÀnker att det ligger lite stelt kanske, men det kanske Àr tillrÀckligt nÀr allting kommer pÄ. Du fÄr gÀrna hinka hit jobbet som midi sÄ kan jag dra in det i logic och ge förslag om du vill? För visst Àr det tÀnkt att det skall spelas av riktiga musiker?

Jag Àr ingen hejjare pÄ italiensk grammatik, sÄ det kan ju vara lite grammatiska fel, men en musiker förstÄr defenitivt andemeningen.

Jag tror att du kan skriva ut det som bÄde jpg och pdf, det kan jag i alla fall... kör "skriv ut/spara som pdf" eller liknande.

Hittade hÀr< en bra sida med alla termer som förekommer, sÄ det Àr bara översÀtta med babelfish och kontrollera.

booster (oregistrerad)
Postat

Ang det hÀr med italienska sÄ finns det helt riktigt en tradition att notera vissa musikaliska termer pÄ italienska sÄsom dynamik och tempobeteckningar. (Crescendo, Adagio, Forte osv.)

Om man vill skriva lÀngre beskrivningar skulle jag föreslÄ att skriva det pÄ antingen svenska, engelska eller det sprÄk som musikerna som ska spela verket förstÄr. Tror det Àr ytterst fÄ svenska orkestrar dÀr alla anstÀllda talar flytande italienska.

Huvudsyftet Àr ju ÀndÄ att fÄ musikern att tolka stycket sÄ som kompositören tÀnkt sig, varför tydlighet borde föredras. Att italienska skulle uppfattas som mer "seriöst" Àr en missuppfattning.

/J

Postat

Återigen, tack för alla svar.

Det dÀr med "kör 2" och sÄdant hade jag faktiskt ingen koll pÄ alls. Tack för att du förklarade det.

NÀr jag kommit lite lÀngre med pojektet hade jag tÀnkt försöka fÄ ihop det till en midi. DOck har jag inget midiprogram dÀr jag sitter under jul sÄ det fÄr bli senare (exporterar jag bara midi frÄn Finale blir det lite lamt).

Jo, mÄlet Àr ju givetvis att fÄ det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gÄ till vÀga för att fÄ det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite pÄ det, men har ej kommit fram till nÄgot bra.

Jag kommer inte Ät "Skriv Ut"-meyerna i Finale dÄ jag inte har en skrivare installerad. :/ Jag kan inte heller vÀlja bildformat i Spara Som.

Tack för lÀnken dessutom. Har googlat runt men aldrig hittat nÄgon sÄ bra.

Booster har en bra poÀng i det han sÀger. Vill man göra sig förstÄdd kanske det inte Àr det bÀsta man kan göra att snobba runt med en massa lustiga sprÄk. Skall starkt övervÀga att byta anteckningarna till annat sprÄk, Àven om jag preliminÀrt skall fortsÀtta pÄ italienska tills vidare.

Nu blir det i alla fall cello hÀr nÀst (contrabasen postas hÀr sÄ fort jag kommit pÄ ett sÀtt att fÄ ut den som bild).

Postat
Nu blir det i alla fall cello hÀr nÀst (contrabasen postas hÀr sÄ fort jag kommit pÄ ett sÀtt att fÄ ut den som bild).

Om din skÀrm har hygglig upplösning (sÄ mycket fÄr plats samtidigt...) kan ju nÄgra skÀrmdumpar lösa det preliminÀrt.

Postat

Och jag har ju alltsÄ som det synns Àndrat taktart pÄ nÄgra stÀllen till nÄgot jag tror Àr rimligare (1/8 pÄ slutet i stÀllet för att ha 2/4 med 90% pause tex).

booster (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I nÀstan varje stad finns nÄgon form av orkesterförening eller musikskole-orkester. Dessa Àr nog den största möjligheten att fÄ sitt verk framfört, eller iaf genomspelat pÄ en repetition t ex. Dock blir ju dÄ kvaliteten dÀrefter.

Skall man fÄ en proffessionell orkester att framföra ett verk krÀvs antingen otroligt bra kontakter och övertalningsförmÄga, eller dj-vligt mycket pengar...

Kan man presentera ett tillrÀckligt vÀlskrivet och vÀlklingande stycke kanske man med en bra presentation kan förmÄ en av landets musikhögskolors orkestrar att spela det. Detta Àr dock mycket otroligt eftersom dessa mer och mer dras Ät att fungera som proffessionella orkestrar i projektform.

En bra början Àr nog att försöka fÄ verket förlagt. Det skÀnker en viss trovÀrdighet till styckets kvalitet. Vet dock ej hur lÀtt det Àr om man ej har fÄtt stycket framfört vid ett seriöst forum... moment 22....

/J

(Det Àr mycket ovanligt med 1/8-dels takt. Skriv en 4/4 ist sÄ slipper du byta taktart i sista takten. Blir tydligare att lÀsa. Eller hÄll kvar 2/4 hela vÀgen till slutet)

Redigerat av booster
Postat

Det var ungefÀr det som ante mig. Jag har egentligen ingen aning om hur jag ska lösa framförandeproblemet. Kontakter har jag inga heller, dock övertalningsförmÄga (om det nu rÀcker nÄgonstans). En bra början Àr ju i alla fall att skriva klart.

NÀr det gÀller sista takten trodde jag att det skulle vara enklara att lÀsa om det bara Àr en enkel 8-delsnot, i stÀllet för en massa pasuer efter.

Postat

HÀr kommer nÄgot av det jag Àr mest tveksam till att det kommer fungera, Àven om det Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela sÄhÀr va?

35906352122.jpg

35906355744.jpg

En annan grej jag börjar bli skeptisk till Àr alla multimeasure rests, om nÄgon sitter och rÀknar beats kommer han ju att hamna fel, dÄ det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det?

Postat
HÀr kommer nÄgot av det jag Àr mest tveksam till att det kommer fungera, Àven om det Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela sÄhÀr va?

[bild bortagen]

En annan grej jag börjar bli skeptisk till Àr alla multimeasure rests, om nÄgon sitter och rÀknar beats kommer han ju att hamna fel, dÄ det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det?

Jag tror att "multimeasure rests" gÀller fram till nÀsta taktbyte. Dessutom kan man vÀl bara markera de takter man vill att det ska gÀlla va?

pizz-prylen i cellon funkar... det Àr ju fler Àn en cellist i orkestern sÄ du kan ju dela upp det pÄ cello 1 och 2.

Det dÀr med tolkningsinstruktionerna pÄ svenska eller engelska Àr ju egentligen kanske det bÀsta... om man vill att det skall spelas av en svensk eller engelsk ensemble orkester. Annars tror jag att italienska Àr det sprÄk som flest förstÄr. SÄ om du ex.vis ska hyra en rumÀnsk eller rysk orkester sÄ Àr italienska det bÀsta. För visst skall du spela in detta med riktiga musiker till ngt projekt?

/Stefan

Postat

Det kÀnns rimligt att multimeasure rests gÀller tills nÀsta taktskifte (Àven om jag nu alltsÄ lÄtit de vara hela vÀgen tills instrumentet börjar spela igen). Det kÀnns ju exempelvis lite onödigt med ett instrument som spelar i slutet att i stÀllet för att ha 200 takter multimeasure rests sÄ mÄste det vara 10 block pÄ 10 rests bara för att det Àr gott om taktskiften. :S Men iofs sÄ skulle det ju bli fel om en besserwisser skulle sitta och rÀkna beats.. SÄ jag vet inte riktigt, vad tror ni Àr bÀst nÀr det gÀller multimeasure rests?

Nja, jag tÀnkte mest ifall det gick att spela de tvÄ tonerna simultant pÄ en cello (som pÄ en gitarr). Jag har knappt ens sett en cello sjÀlv, sÄ jag vet inte, men jag skulle tycka att det kanske BORDE gÄ.

Att spela in detta med riktiga musiker Ă€r ju egentligen bara en önsketanke. Det kĂ€nns ganska regĂ€lt osannolikt att jag ska lyckas med det. Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta Ă€r ju egentligen typ barnarbetande asiater eller nĂ„got, och de kan ju inte helelr italienska. đŸ˜±

Postat
Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta Ă€r ju egentligen typ barnarbetande asiater eller nĂ„got, och de kan ju inte helelr italienska. 😄

Jag kan lĂ€sa italienska (Ă€r bosatt i Italien sedan mĂ„nga hĂ€rran Ă„r - 16 Ă„r) men jag kan inte lĂ€sa noter 😄

ciao e alla prossima,

moster67

Postat (redigerat)

HÀr kommer trumpetstÀmman;

35919111047.jpg

35919113916.jpg

Den kan se vÀlldigt trÄkig ut, men trumpetstÀmman Àr nÄgot av det viktigaste i hela stycket, dÄ den mer eller mindre bygger upp allting. Vid de dÀr 4 takterna pause pÄ siina stÀllen Àr det tÀnkt att tubor/trumboner skall spela och sedan skall trumpeterna svara.

Redigerat av Hemluth
Postat (redigerat)
[...] Jo, mÄlet Àr ju givetvis att fÄ det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gÄ till vÀga för att fÄ det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite pÄ det, men har ej kommit fram till nÄgot bra.[...]

Jag har ett enkelt svar: €! Antingen blir du nĂ€ra vĂ€n med en orkester, eller skrapar fram lite cash. Har du en tydlig vision om hur det ska lĂ„ta kan du ju göra det med flera pĂ„lĂ€gg, men det blir ju aldrig lika bra dĂ„.

Tycker att det verkar som att tempot far vÀldigt ofta, tror du inte att det egentligen varierar mellan taktart och trioler och liknande, för det Àr sÄ mycket sÄ det verkar som att det kan skifta pÄ detta vis.

Redigerat av steflund
Postat

Jag fĂ„r vĂ€l bli bankrĂ„nare eller gifta in mig i familjen Kamprad eller nĂ„got sĂ„dant dĂ„. 😕 Tror iofs det Ă€r lĂ€ttare att "bli god vĂ€n" med en orkester Ă€n att köpa den.

Det sista begriper jag inte riktigt. (UrsÀkta om jag Àr dum, men jag Àr mycket trött just nu). AlltsÄ, tempot varierar för att det Àr olika tempon helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.