Jump to content
Annons

Hemluth

Recommended Posts

Jag får väl bli bankrånare eller gifta in mig i familjen Kamprad eller något sådant då. 😕 Tror iofs det är lättare att "bli god vän" med en orkester än att köpa den.

Det sista begriper jag inte riktigt. (Ursäkta om jag är dum, men jag är mycket trött just nu). Alltså, tempot varierar för att det är olika tempon helt enkelt.

jag tror lite att grundtempot inte mår bra att skifta så mycket... det är ju mellan 120 och 90... dedt är rätt mycket... du borde hitta ett sätt att skriva det så att grundpulsen är likadan, men att accentueringen och taktarten skiftar istället för tempot. Åttondelar i 120 är väl ungefär som trioler i 90(har inte räknat efter)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså grundtempot är ju 95. Sedan mellan varje "tema" är det en sorts "brygga" som går i 120. Dessutom spelar instrumenten SOM om det vore just 120 bpm 4/4 vid dessa "bryggor", så jag tycker ju det är naturligt att låta dem spela det.

Försökte räkna på det där med åttondelar och trioler, men det blev inte bra. Jag fick fram att det blev ett slag varannat år eller nåt sånt där.

Tenortrumbonen: Jag tror det börjar synas hur trumpeten svarar trumbonen.

36018501884.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Försökte räkna på det där med åttondelar och trioler, men det blev inte bra. Jag fick fram att det blev ett slag varannat år eller nåt sånt där.

[...]

Jag kanske var ute och cyklade i tempo-frågan.

Nu börjar jag bli nyfiken, kasta upp en skärmdump på hela arrangemanget (en snutt räcker) så man får se hur kompositionen ser ut. Skulle vara kul att se hur instrumenten svarar mot varandra och hur du lagt upp de olika sektionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ALltså, jag begrep itne riktigt hur man skulle få in alla på en och samma ställe. I stället för att börja projektet med alla stämmor skriver jag vadera för sig. Jag hittar inget ställe man kan lägga till en stämma i efterhand, därför tänkte jag vänta tills det är klart med att ladda upp allt. Om det nu går. Det var hur som helst ett misstag att inte börja projektet med alla stämmor i ochs sedan bara extrakta den specifika som skulle användas. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

ALltså, jag begrep itne riktigt hur man skulle få in alla på en och samma ställe. I stället för att börja projektet med alla stämmor skriver jag vadera för sig. Jag hittar inget ställe man kan lägga till en stämma i efterhand, därför tänkte jag vänta tills det är klart med att ladda upp allt. Om det nu går. Det var hur som helst ett misstag att inte börja projektet med alla stämmor i ochs sedan bara extrakta den specifika som skulle användas. :S

Woups, du har gjort varje stämma för sig!!??? Jobbigt... Inte nog med att det är svårt att skriva alla takt/tempo/dynamikändingar etc på samma ställe, du missar dessutom möjligheten att lyssna på hela arrangemanget samtidigt - vilket liksom är hela grejen med att använda ett notprogram såsåm Finale/Sibelius. Man skriver hela partituret och extraherar sedan varje stämma till respektive musiker. Då kommer naturligtvis att alla långa pauser anges rätt, med antal takter mellan varje taktbyte etc

Hursomhelst, det går att sätta ihop stämmorna igen men det kräver en del arbete.

Men om du gör nya låtar så vet du hur man gör för att skriva alla stämmorna i samma partitur, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet jag såg det när jaf först startade Finale var att jag inte hittade (hittar fortfarande inte) hur man lägger till en stämma. För jag vet inte exakt hur många stämmor jag vill ha i slutändan, och det vore ju minst lika irriterande att när man skrivit 30 stämmor komma på att man måste göra om allt igen för att man kom på att det skulle finnas en 31:a stämma.

För att sätta ihop är det väll i praktiken bara att copy-pasta in allt igen? (Kanske inte så "bara" vid eftertanke. Borde jag göra det snarast eller avakta med det tills allt är klart, ifall det inte går att lägga till stämmor?)

Ja, för att skriva alla stämmor på samam partitur öppnar man bara ett mångstämmigt partitursheet. Problemet som jag ser det är att det går itne att ändra vilka dessa stämmor är i i efterhand (alla fall hittar inte jag det). Till kommande projekt lär jag i alal fall veta vad jag behöver för stämmor och kunna öpna ett sådant projekt redan från början.

EDIT; Är dum, kom på hur jag skulle göra.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Såg en grej i Harpiscord-prylen. Det står att man skall använda pedalen... men på cembalo (harpsicord) finns ingen pedal.

Hur går det i övrigt med jobbet? När får vi höra?

EDIT: Man väljer percussion noter och skriver vilket slagverk det skall vara och då det är klingande percussion skriver man det i de toner de skall vara, är det slagverk utan definierade toner kan du skriva det på en linje bara. Iof sig så om det har få toner kan du skriva det på en linje också och ha olika tonhöjder (ex triangel och vissa träblock tror jag jag sett så).

Kom på en grej... ta å gå till musikhandeln och kolla om de har sådana där små gula Symfoni-partitur böcker. Annars kanske det finns på Antikhandel? För där ser du hur det brukar göras... på antikhandeln kanske de kan kosta 20kr.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Pedalgrejen var ju då alltså ifall man använder ett piano som substitut för harpsichordet som knappt finns. :rolleyes:

Projektet ligger lite på is, både därför att skolan börjat igen samt att jag fortfarande inte begripit det där med slagverken.

jag brukar ha lite problem när det gäller både Musikhandlar och Antikvariat, men jag kan göra ett försök. 20:- är ju ingen större summa, och det är ju knappast det tiodubbla heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu bättre.

Gå till

http://www.sibeliusmusic.com/

Klicka på fliken Classical

Välj "Toy Symphony / Kinder Symphony ... osv"

Den borde komma först i valen.

Du laddar ner en ActiveX control (gratis och har aldrig skadat något som jag känner till).

Där finns exempel på hur man kan skriva percussion. (De översta raderna, heter på tyska men det fixar du nog).

Man kan provspela där också. Massor av andra exempel finns.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Pedalgrejen var ju då alltså ifall man använder ett piano som substitut för harpsichordet som knappt finns. 😕

Projektet ligger lite på is, både därför att skolan börjat igen samt att jag fortfarande inte begripit det där med slagverken.

jag brukar ha lite problem när det gäller både Musikhandlar och Antikvariat, men jag kan göra ett försök. 20:- är ju ingen större summa, och det är ju knappast det tiodubbla heller.

Istället för fem linjer brukaar det baara vaara en då det är slagverk. Så då kan man skriva under linjen, på linjen samt över linjen så har vi tre olika slagverk. ett litet kryss med ring rint kan vara chimes, ngn klocka... det är bara välja fritt, det finns lite "regler", men du kan ju även diktera dina egnaa genom att förklara i början av partituret vad varje grej är.

Apropå få in stämmorna... går det inte att importera i efterhand? Eller dra in dem en efter en i ditt egna sequenserprogram, därefter exportera och bara för in alla instruktioner tutti eller spara både det gamla å nya dokumentet uppe och kopiera friskt emellan... hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...