Jump to content
Annons

Hemluth

Recommended Posts

Jag har äntligen fått ned lite noter nu. Dessa är alltså piano/harpsichordstämman till en symfoni. Kan någon läskunnig läsa igenom och se om det för det första är begripligt och för det andra ser vettigt ut. Det skulle uppskattas. 🙂

35017325862.jpg

35017341830.jpg

35017350765.jpg

35017354852.jpg

35017361930.jpg

35017371913.jpg

35017380666.jpg

35017383566.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hemluth,

det ser riktigt bra ut! Fullt användbart som stämma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram.

Några noteringar här dock.

- när man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart också. Hjälper ögat att hitta rätt.

- du skriver långa italienska beskrivningar som är trevliga, men få klarar av att läsa dem. Jag skulle skriva dem på engelska i stället.

- accenterna i basen hamnar på några ställen "på noten" så att de inte syns.

Så noterna är riktigt bra. Jag undrar lite över några andra saker dock.

Det första är att harpsichord inte har någon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knäpper på strängen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte så långa toner. Jämfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det är svårt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det från början eftersom det kunde spela både starkt och svagt)..

Stilmässigt är harpsichord ganska "ute", men det är väl just den effekten du är efter. Det ger associationer till Vivaldi och Händel och den tidsperioden. Typ kammarorkester där harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar på" i såna sammahang och ger mycket toner. Lätt att bli trött på tycker jag, så kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat).

En liten detalj är att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill få verket framfört så är det rätt ovanligt med harpsichord ute i buskarna.

Sammantaget - jättebra. Jag stordiggar din entusism. Fortsätt så!

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemluth,

    det ser riktigt bra ut! Fullt användbart som stämma. Ser du hittat ett notskrivningsprogram.

Några noteringar här dock.

- när man byter tonart brukar man ha dubbelstreck (dubbelt taktstreck). Vanligen vid byte av taktart också. Hjälper ögat att hitta rätt.

- du skriver långa italienska beskrivningar som är trevliga, men få klarar av att läsa dem. Jag skulle skriva dem på engelska i stället.

- accenterna i basen hamnar på några ställen "på noten" så att de inte syns.

Så noterna är riktigt bra. Jag undrar lite över några andra saker dock.

Det första är att harpsichord inte har någon pedal (inga jag sett i alla fall). Tonen tillverkas med ett plektrum som knäpper på strängen som klingar ut ganska snabbt. Det blir inte så långa toner. Jämfört med en modern symfoniorkester blir det ganska svagt. Och det är svårt att spela olika starkt, allt blir liksom samma volym. Det finns en orsak till att instrumentet i stort sett glömdes bort och ersattes av pianot (piano-forte hette det från början eftersom det kunde spela både starkt och svagt)..

Stilmässigt är harpsichord ganska "ute", men det är väl just den effekten du är efter. Det ger associationer till Vivaldi och Händel och den tidsperioden. Typ kammarorkester där harpsichordet har en continuato-roll. Harpsichordet liksom "skramlar på" i såna sammahang och ger mycket toner. Lätt att bli trött på tycker jag, så kanske lite mindre spela och lite mera paus. (Smak och tycke, inget annat).

En liten detalj är att det kan vara bökigt idag att hitta instrument. Om du vill få verket framfört så är det rätt ovanligt med harpsichord ute i buskarna.

Sammantaget - jättebra. Jag stordiggar din entusism. Fortsätt så!

Gunnar

Tack för kommentarerna.

Kan alltså även meddela att alltså jag inte läser noter, så jag har inte själv någon större möjlighet att hitta fel i detta sammanhang.

Dubbelt taktstreck är en bra idé ja (är säkert vanligt, men aldrig sett. 😱). Vad innebär "byte av taktart"?

Italienska kändes mest naturligt att anteckna på, då övriga musikaliska termer är på latin/italienska. Jag kan inte själv italienska, det är rätt från babelfish, så jag har ingen aning om hur det låter. Engelska hade ju varit ett lättare alternativ, även om jag kan tycka att det är lite väl "popigt" med ett överdrivet användande av engelska. För övrigt räknar jag med att ifall jag skickar ut detta till en eventuell symfoni orkester som evetuellt skulle ta på sig mödan att spela detta så skulle nog någon där kunna italienska. 😱

Jo jag har sett att vissa saker hamnat lite underligt. Jag har förhoppningvis hittat och åtgärdat alla sådana fel snart.

Efter att ha googlat så hittade jag att det tydligen finns något som heter "pedal harpsichord", men riktigt vad det är vet jag inte. Dessutom så är det ju rätt svårt att få tag på, så jag utgår ifrån att 99% av eventuella framträdanden av detta kommer göras med vanligt piano i brist på annat (vilket fungerar nsätan lika bra det)(och pianon har ju som bekant pedaler). Men jag tänkte det att om man skriver "Harpsichord" på så motiverar det kanske lite mer att leta efter ett haprsichord innan man tar ett piano än om man skriver "Harpsichord/Piano". 🙂

Men det här är kanske dock det ovanligaste, men dock inte enda ovanliga instrument jag vill ha med. Jag vill även ha en piporgel samt en rockkompsektion. Både piporgeln och rockkompsektionen är mycket essentiella, och just piporgeln tror jag det kommer bli svårt att hitta osamplat substitut till om inte en riktig piporgel går att hitta (hela denna symfoni bygger mer eller mindre på en piporgel, skrevs mer eller mindre för och på piporgel, då det bara måååste vara med en piporgel 🙂 )

Som sagt, tack för kommentarerna!

EDIT; Det ser inte underligt ut att jag inte har repriser och svans och sådant? Alla noter jag sett har haft det nämligen.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Småsaker: när du byter till 7/4-takt längst ned på sid 5 består sedan takten av 6 slag paus... ser lite märkligt ut att inte lägga till en till på de 13 4/4-takterna paus innan istället.

Då blir du visserliggen tvungen att slänga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igång, men så skulle jag gjort.

Apropå italienskan har jag aldrig sett så långa instruktioner/kommentarer i början av styckena, men det är aldrig nåt fel så länge du säger nåt nyttigt.... 🙂

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Småsaker: när du byter till 7/4-takt längst ned på sid 5 består sedan takten av 6 slag paus... ser lite märkligt ut att inte lägga till en till på de 13 4/4-takterna paus innan istället.

Då blir du visserliggen tvungen att slänga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igång, men så skulle jag gjort.

Nja, om man kikar på Harpsichord-noterna ovan så ser man att det är ett riktigt 7/4-byte där (asså takt 125). Både tempo, taktart och tonart ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

När det gäller "sliden" var jag ädnå orolig över att man skulle kunna göra den så fort som det alltså behövs. Men jag har själv aldrig suttit vid en riktig orgel med pedal, så ajg har ingen aning om hur de känns.

Den här 7/4-takten är alltså en upptakt till det återkommande temat. Det kommer tillkomma stråkar som börjar spela på taktens första slag mm, så det skulle kännas underligt att ha den som något annat än en 7/4. (Jag har en 6/4 i början med).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med ett instrument och spela. 😄

Jag ska eventuellt, om det inte är under min värdighet trolla ihop det till en midi, men det är så mycket jobb med det så att det inte är klokt. Det är ju ändå helt omöjligt att midi låter autentiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småsaker: när du byter till 7/4-takt längst ned på sid 5 består sedan takten av 6 slag paus... ser lite märkligt ut att inte lägga till en till på de 13 4/4-takterna paus innan istället.

Då blir du visserliggen tvungen att slänga in en 3/4-takt innan 2/4 kommer igång, men så skulle jag gjort.

Nja, om man kikar på Harpsichord-noterna ovan så ser man att det är ett riktigt 7/4-byte där (asså takt 125). Både tempo, taktart och tonart ändras.

Aah, missade det. Gör det hela logiskt...

Vore jag organist skulle jag bli glad över de 13 takterna paus där innan, efter typ 24 takters åttondels-okatav-köttande i 150 bpm. 😕

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Några detaljer som jag inte sågs nämnas då jag skummade igenom svaren. Det är en bra idé att göra flera "körer" inom samma notsystem. Detta hjälper den som spelar att förstå vad du vill ha som melodi genom att du sätter exempelvis en fjärdedelsnot på första tonen i en sextondelsgrupp. Om det inte går med programmet, vilket jag tror det gör (ser ut som Sibelius om jag inte kommer ihåg fel, var ett tag sedan jag jobbade med det), så kan du sätta accenter på den ton som du vill skall accentueras som melodi.

En annan grej är att jag tror att du kan få lite mer intensitet om du lägger ackorden i fler inversioner, och kanske kryddar med fler genomgångstoner. Jag skulle tycka det var intressant att höra ett segment av stycket du skriver.

Och angående att lyssna i midi. Du kan garanterat exportera en snutt med ganska bra resultat. De flesta av oss har säkert möjlighet att lyssna med bra ljud! 😄

Tycker det är kul med de italienska, och jag såg ngn tycka till om dem... men jag tror att om man studerat orgel och cembalo så skall man kunna förstå dessa utan problem då de verkar vara korrekt formulerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltså ska skriva flera stämmor på "samma papper"? Eller efter att ha läst det du skrev en stund, flera saker på samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att läsa om varje stämma bara hade sin egen stämma att titta på (mer spännande också).

Programmet är hur som helst Finale 2006.

När det gäller inverserna; Det är tänkt att ackorden skall vara inverterade så att de direkt följer trumpet/trumbonestämmorna. Intensivitet och genomgångstoner vill jag få med parallella melodier och stämmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi säger så.

Jag får lite problem när jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela låter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det låter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det än). "piú sensibilitá" är ju inte heller något som en midi direkt begriper. 🙂

Jag kan som sagt inte heller italienska, så jag vet inte hur korrekt formulerat det är. Men Babelfish säger att det är rätt så jag får lite på det.

Just nu är jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstämman. Därimot kan jag inte ladda upp den som bild, då jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men här jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips på hur jag löser detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Första biten begrep jag inte riktigt. Menar du att jag alltså ska skriva flera stämmor på "samma papper"? Eller efter att ha läst det du skrev en stund, flera saker på samma notsystem, hmm, jag trodde det skulle bli enklare att läsa om varje stämma bara hade sin egen stämma att titta på (mer spännande också).

Programmet är hur som helst Finale 2006.

När det gäller inverserna; Det är tänkt att ackorden skall vara inverterade så att de direkt följer trumpet/trumbonestämmorna. Intensivitet och genomgångstoner vill jag få med parallella melodier och stämmor som varieras över ett mycket monotomt komp, om vi säger så.

Jag får lite problem när jag exporterar. Midi:n begriper inte saker som gör att det hela låter lustigt. Cresc, Dim, Rit, Acc mm har den ingen aning om vad det betyder vilket gör att det låter lite skumt (givetvis kan det ju dock ordnas manuellt, men jag har inte tagit tid till det än). "piú sensibilitá" är ju inte heller något som en midi direkt begriper. 🙂

Jag kan som sagt inte heller italienska, så jag vet inte hur korrekt formulerat det är. Men Babelfish säger att det är rätt så jag får lite på det.

Just nu är jag bortrest (har dock Finale och savefiler med mig) och har skrivit klart contrabasstämman. Därimot kan jag inte ladda upp den som bild, då jag tidigare löst probemet med att inte Finale vill spara i bildformat med att ksriva ut och scanna in igen. Men här jag sitter nu finns varken scanner eller skrivare. Tips på hur jag löser detta?

Den första grejen jag menar är att sextondelsgruppen är samma men att du ändrar skaftriktningen, sedan skriver du i "kör 2" den ton som du ser som melodi med ex fjärdedelston, fraseringen brukar bli lite annorlunda då maan spelar en sån sak, lite mer tyngd på första tonen, det blir lite mer elastiskt alltså. Jag har inte själv ngt av de programmen men du kan kolla en gammal grej jag skrivit iordning: malagena.jpg

I detta fall är det precis tvärtom att jag förklarar vart basen är. det är ibland bra att vara övertydlig tror jag.

Det där med hur ackorden ligger... jag misstänker att det ligger lite stelt kanske, men det kanske är tillräckligt när allting kommer på. Du får gärna hinka hit jobbet som midi så kan jag dra in det i logic och ge förslag om du vill? För visst är det tänkt att det skall spelas av riktiga musiker?

Jag är ingen hejjare på italiensk grammatik, så det kan ju vara lite grammatiska fel, men en musiker förstår defenitivt andemeningen.

Jag tror att du kan skriva ut det som både jpg och pdf, det kan jag i alla fall... kör "skriv ut/spara som pdf" eller liknande.

Hittade här< en bra sida med alla termer som förekommer, så det är bara översätta med babelfish och kontrollera.

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Ang det här med italienska så finns det helt riktigt en tradition att notera vissa musikaliska termer på italienska såsom dynamik och tempobeteckningar. (Crescendo, Adagio, Forte osv.)

Om man vill skriva längre beskrivningar skulle jag föreslå att skriva det på antingen svenska, engelska eller det språk som musikerna som ska spela verket förstår. Tror det är ytterst få svenska orkestrar där alla anställda talar flytande italienska.

Huvudsyftet är ju ändå att få musikern att tolka stycket så som kompositören tänkt sig, varför tydlighet borde föredras. Att italienska skulle uppfattas som mer "seriöst" är en missuppfattning.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, tack för alla svar.

Det där med "kör 2" och sådant hade jag faktiskt ingen koll på alls. Tack för att du förklarade det.

När jag kommit lite längre med pojektet hade jag tänkt försöka få ihop det till en midi. DOck har jag inget midiprogram där jag sitter under jul så det får bli senare (exporterar jag bara midi från Finale blir det lite lamt).

Jo, målet är ju givetvis att få det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gå till väga för att få det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite på det, men har ej kommit fram till något bra.

Jag kommer inte åt "Skriv Ut"-meyerna i Finale då jag inte har en skrivare installerad. :/ Jag kan inte heller välja bildformat i Spara Som.

Tack för länken dessutom. Har googlat runt men aldrig hittat någon så bra.

Booster har en bra poäng i det han säger. Vill man göra sig förstådd kanske det inte är det bästa man kan göra att snobba runt med en massa lustiga språk. Skall starkt överväga att byta anteckningarna till annat språk, även om jag preliminärt skall fortsätta på italienska tills vidare.

Nu blir det i alla fall cello här näst (contrabasen postas här så fort jag kommit på ett sätt att få ut den som bild).

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

I nästan varje stad finns någon form av orkesterförening eller musikskole-orkester. Dessa är nog den största möjligheten att få sitt verk framfört, eller iaf genomspelat på en repetition t ex. Dock blir ju då kvaliteten därefter.

Skall man få en proffessionell orkester att framföra ett verk krävs antingen otroligt bra kontakter och övertalningsförmåga, eller dj-vligt mycket pengar...

Kan man presentera ett tillräckligt välskrivet och välklingande stycke kanske man med en bra presentation kan förmå en av landets musikhögskolors orkestrar att spela det. Detta är dock mycket otroligt eftersom dessa mer och mer dras åt att fungera som proffessionella orkestrar i projektform.

En bra början är nog att försöka få verket förlagt. Det skänker en viss trovärdighet till styckets kvalitet. Vet dock ej hur lätt det är om man ej har fått stycket framfört vid ett seriöst forum... moment 22....

/J

(Det är mycket ovanligt med 1/8-dels takt. Skriv en 4/4 ist så slipper du byta taktart i sista takten. Blir tydligare att läsa. Eller håll kvar 2/4 hela vägen till slutet)

Redigerat av booster
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ungefär det som ante mig. Jag har egentligen ingen aning om hur jag ska lösa framförandeproblemet. Kontakter har jag inga heller, dock övertalningsförmåga (om det nu räcker någonstans). En bra början är ju i alla fall att skriva klart.

När det gäller sista takten trodde jag att det skulle vara enklara att läsa om det bara är en enkel 8-delsnot, i stället för en massa pasuer efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer något av det jag är mest tveksam till att det kommer fungera, även om det är något av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela såhär va?

35906352122.jpg

35906355744.jpg

En annan grej jag börjar bli skeptisk till är alla multimeasure rests, om någon sitter och räknar beats kommer han ju att hamna fel, då det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer något av det jag är mest tveksam till att det kommer fungera, även om det är något av det viktigaste i hela stycket. Cello brukar inet spela såhär va?

[bild bortagen]

En annan grej jag börjar bli skeptisk till är alla multimeasure rests, om någon sitter och räknar beats kommer han ju att hamna fel, då det ligger massa taktskiften i dessa multimeasure rests. Hur skall man eventuellt ordna det?

Jag tror att "multimeasure rests" gäller fram till nästa taktbyte. Dessutom kan man väl bara markera de takter man vill att det ska gälla va?

pizz-prylen i cellon funkar... det är ju fler än en cellist i orkestern så du kan ju dela upp det på cello 1 och 2.

Det där med tolkningsinstruktionerna på svenska eller engelska är ju egentligen kanske det bästa... om man vill att det skall spelas av en svensk eller engelsk ensemble orkester. Annars tror jag att italienska är det språk som flest förstår. Så om du ex.vis ska hyra en rumänsk eller rysk orkester så är italienska det bästa. För visst skall du spela in detta med riktiga musiker till ngt projekt?

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns rimligt att multimeasure rests gäller tills nästa taktskifte (även om jag nu alltså låtit de vara hela vägen tills instrumentet börjar spela igen). Det känns ju exempelvis lite onödigt med ett instrument som spelar i slutet att i stället för att ha 200 takter multimeasure rests så måste det vara 10 block på 10 rests bara för att det är gott om taktskiften. :S Men iofs så skulle det ju bli fel om en besserwisser skulle sitta och räkna beats.. Så jag vet inte riktigt, vad tror ni är bäst när det gäller multimeasure rests?

Nja, jag tänkte mest ifall det gick att spela de två tonerna simultant på en cello (som på en gitarr). Jag har knappt ens sett en cello själv, så jag vet inte, men jag skulle tycka att det kanske BORDE gå.

Att spela in detta med riktiga musiker är ju egentligen bara en önsketanke. Det känns ganska regält osannolikt att jag ska lyckas med det. Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta är ju egentligen typ barnarbetande asiater eller något, och de kan ju inte helelr italienska. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest sannolika kandidaten att spela upp detta är ju egentligen typ barnarbetande asiater eller något, och de kan ju inte helelr italienska. 😄

Jag kan läsa italienska (är bosatt i Italien sedan många härran år - 16 år) men jag kan inte läsa noter 😄

ciao e alla prossima,

moster67

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer trumpetstämman;

35919111047.jpg

35919113916.jpg

Den kan se välldigt tråkig ut, men trumpetstämman är något av det viktigaste i hela stycket, då den mer eller mindre bygger upp allting. Vid de där 4 takterna pause på siina ställen är det tänkt att tubor/trumboner skall spela och sedan skall trumpeterna svara.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Jo, målet är ju givetvis att få det framfört av riktiga musiker en vackerdag, men... Hur ska man gå till väga för att få det framfört av musiker egentligen? Jag har grubblat lite på det, men har ej kommit fram till något bra.[...]

Jag har ett enkelt svar: €! Antingen blir du nära vän med en orkester, eller skrapar fram lite cash. Har du en tydlig vision om hur det ska låta kan du ju göra det med flera pålägg, men det blir ju aldrig lika bra då.

Tycker att det verkar som att tempot far väldigt ofta, tror du inte att det egentligen varierar mellan taktart och trioler och liknande, för det är så mycket så det verkar som att det kan skifta på detta vis.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl bli bankrånare eller gifta in mig i familjen Kamprad eller något sådant då. 😕 Tror iofs det är lättare att "bli god vän" med en orkester än att köpa den.

Det sista begriper jag inte riktigt. (Ursäkta om jag är dum, men jag är mycket trött just nu). Alltså, tempot varierar för att det är olika tempon helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...