Jump to content
Annons

Marshall AVT50H


JJMusik

Recommended Posts

Har sökt här på forumet men hittar inget.

Någon som har provat/äger/har erfarenhet av denna toppen? Är det en riktig rörtopp eller sitter där bara ett rör i preampen?

Informationen på marshalls site är lite knapphändig.

Där ska också finnas högtalarsimulering i line out-jacket, hur låter den simuleringen? bra eller anus?

Alla åsikter välkomna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den där stärkaren har bara rör i försteget. Har aldrig ägt någon, men har provspelat den i butik. Det rena var OK (för att vara en stärkare i den klassen) men den distade avslöjade att det innuti förstärkaren bor en eller flera mycket arga getingar. Den lät med andra ord hemskt vasst, obekvämt och onaturligt.

Med tanke på att dessa kostar nästan ofattbara 5000:- nya rekommenderar jag att du ser dig om efter en begagnad Marshall om det är det soundet du vill åt. För klassiskt rockigt, fett distljud och ganska pappigt rent ljud, som ju är ganska typiskt för Marshalls gamla hårdrocksgrejer, rekommenderar jag att du kollar på exempelvis JCM800 eller möjligen JCM900, som låter lite mordernare. Båda dessa är helrörsstärkare och finns i olika utföranden som 50 eller 100W, en eller två kanaler, med eller utan reverb samt, tror jag, med eller utan effektloop. Beroende på rörens skick borde du kunna få en sån topp för cirkus 4500.

Är du ute efter modernare sound tycker jag du ska kolla på JCM2000 DSL och TSL. DSL är detsamma som TSL fast utan en tredje ganska hi-gain-karaktäristisk kanal. De är båda flexibla (på gott och ont) och spelar det mesta från popdist till dödsmetall. Även dessa finns i olika utföranden, exempelvis 50 eller 100W. Jag tycker personligen att du borde kolla på 50-wattarna. För det första tycker jag de är mjukare och trevligare i både det distade och det rena, och för det andra behöver man inte kräma på så sjukt högt för att få den lite trevligare disten. Jag har för mig att hundrawattarna har en lite mer avancerad EQ-sektion, men den klarar man sig utan. Begagnade kostar dessa runt 4500-6500 beroende på modell och skick.

Är du ute efter något lite dyrare rekommenderar jag starkt deras modell 6100. Den har tre kanaler, ställbar mellan 25, 50 och 100W, och den är mycket mångsidig. Framför allt låter den distade kanal två helt superbt bra, men även det rena är väldigt bra. "Boost"-kanalen är den sämsta, men inte heller den är oanvändbar. Dessa kostar begagnade mellan 6000 och 6500.

Lycka till med köpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm okej, jag har alltid tyckt att marshall låter väldigt vasst och plastigt och tänkte att jag därför skulle skaffa iaf en "halvrörstopp" till ett moderat pris men jag hade alltså helt fel om den?

Någon annan som har en kontrast till Torwalds uttalande?

Tackar Torwald för det informativa inlägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

5150!

Nu skrev ju inte hullan alls vilken musik han skulle spela, men ska han spela något annat än tung dist är ju 5150 helt ute. Helt omöjligt att då till ett bra rent ljud med den. Dock låter det distade jäkligt fett!

Vad för musik ska spelas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de flesta marshall valvestatetoppar låter kalas faktiskt!

Dvs om man lirar musik i stil med metal. Just den toppen du nämner har ofattbart mycket dist.

Lite overkill, men rattar man rätt och spelar bra så låter den riktigt bra. Tajt dist. Det surriga som alla klagar på är det som gör att det låter stort, brutalt och elakt, iaf när man spelar in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de flesta marshall valvestatetoppar låter kalas faktiskt!

Dvs om man lirar musik i stil med metal. Just den toppen du nämner har ofattbart mycket dist.

Lite overkill, men rattar man rätt och spelar bra så låter den riktigt bra. Tajt dist. Det surriga som alla klagar på är det som gör att det låter stort, brutalt och elakt, iaf när man spelar in...

Jag håller inte med dig. Det som gör att det låter brutalt och elakt är inte den surriga mängden dist. Framför allt sitter brutaliteten i fingrarna, anser jag, och efter det i ljudkaraktären. Sällan i mängden dist.

Smaken är ju dock som baken - hårig och skitig.

Jag tycker nog inte att det är värt att köpa en ny Valvestate när man kan få en helrörstopp för samma pengar begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de flesta marshall valvestatetoppar låter kalas faktiskt!

Dvs om man lirar musik i stil med metal. Just den toppen du nämner har ofattbart mycket dist.

Lite overkill, men rattar man rätt och spelar bra så låter den riktigt bra. Tajt dist. Det surriga som alla klagar på är det som gör att det låter stort, brutalt och elakt, iaf när man spelar in...

Jag håller inte med dig. Det som gör att det låter brutalt och elakt är inte den surriga mängden dist. Framför allt sitter brutaliteten i fingrarna, anser jag, och efter det i ljudkaraktären. Sällan i mängden dist.

Smaken är ju dock som baken - hårig och skitig.

Jag tycker nog inte att det är värt att köpa en ny Valvestate när man kan få en helrörstopp för samma pengar begagnad.

Håller fullständigt med. Tycker dessutom att Marshall´s Valvestate stärkare alltid saknat det där sköna trycket när man känner att stora mängder luft flyttas och får det där rätta hänget att infinna sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm okej, jag har alltid tyckt att marshall låter väldigt vasst och plastigt och tänkte att jag därför skulle skaffa iaf en "halvrörstopp" till ett moderat pris men jag hade alltså helt fel om den?

Någon annan som har en kontrast till Torwalds uttalande?

Tackar Torwald för det informativa inlägget!

Om du aldrig gillat ljudet hos en marshall kanske du ska titta på ett annat fabrikat istället för på deras budgetmodeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

back again,

men om vi säger såhär istället: Hur är ljudet från den i övrigt? Jag tänker nämligen inte använda disten från stärkaren så mkt då jag kör min gura genom en digitech df7 och har sedan en g-major i effektloopen.

Torwald: Du sa ju att den rena kanalen lät OK, det är ju den jag kommer använda, disten sköts av min df7:a

Jag är ute efter en relativt billig topp som kan ge mina sound lite rörkaraktär vilket jag tror den kan göra då där iaf finns ett rör i preampen.

Jag tyckte också det var trevligt att den här högtalarsimulering då jag kan vara norra europas sämste mickare av stärkare 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

back again,

men om vi säger såhär istället: Hur är ljudet från den i övrigt? Jag tänker nämligen inte använda disten från stärkaren så mkt då jag kör min gura genom en digitech df7 och har sedan en g-major i effektloopen.

Torwald: Du sa ju att den rena kanalen lät OK, det är ju den jag kommer använda, disten sköts av min df7:a

Jag är ute efter en relativt billig topp som kan ge mina sound lite rörkaraktär vilket jag tror den kan göra då där iaf finns ett rör i preampen.

Jag tyckte också det var trevligt att den här högtalarsimulering då jag kan vara norra europas sämste mickare av stärkare 🙂

Jo, det rena ljudet är OK i avseendet att det är bättre än det distade. Fast det är fortfarande långt ifrån lika bra som det rena på en "riktig" topp. Nu är väl inte digitech df7 min favoritpedal; men så spelar jag ju ganska sällan nymetall också. G-major är dock kanon 😏

Om du nu enbart och bara ska använda det rena skulle jag nu kolla på en enkanalig topp. Varför ska du betala för en dålig distkanal när du bara ska använda den rena?

Att säga att en stärkare har rörkaraktär bara för att det är rör i försteget är ungefär som att säga att en Opel har Porschekaraktär bara för att båda har avgasrör. Marshall har rör i försteget just av den anledning att många tror att det låter rör då. Stärkaren kommer dock aldrig att låta "rör" med ett så dåligt slutsteg. Däremot är det ju möjligt att du kan gilla soundet ändå, men då är det inte rörsoundet du gillar.

Jag står helt fast vid att du borde kolla efter en begagnad stärkare istället, som med all säkerhet ger dig mer stärkare för pengarna. Samma pengar dessutom - det är inte ofta man har det privilegiet.

Angående högtalarsimulering har jag ännu inte stött på någon annan stärkare än Vox digitala och Line6 som har haft en högtalarsimulering som ens går att använda (de låter dock inte särskilt bra de heller). Nu har jag inte testat högtalarsimuleringen på exakt AVT:erna, men jag rekommenderar ändå att du lär dig micka förstärkaren. Dessutom sitter ju mycket av soundet i högtalarelementen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...