Jump to content
Annons

Spectrumanalysator


bergis

Recommended Posts

Hur fungerar en spectrumanalysator?

jag har förstått att den visar frekvenserna i dess omfattning, men när jag ser på den förstår jag ingenting??

Och vad är igentligen en fasförskjutning? kan man se det på ljudkurvan i inspelningprogrammet? Har använt öronen men det skulle va bra att bredda sina kunskaper lite. (det känns som det skulle vara användbart).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, vilken analysator har du? Det kan vara lite olika.

De flesta jag sett funkar så att man har frekvensen i ena ledden och "volymen" i andra. Så längst till vänster finns bastoner, längst till höger diskanttoner. Höga staplar visar starka ljud. Ljud under så där 30 Hertz kan man lika väl ta bort, de hörs ändå inte i högtalarna. Mycket skrammel över så där 13 kHz är nog mest fel de också. Däremellan, nånstans finns ljud som vi människor hör.

Så spelar man upp ljud genom spektrumanalysatorn o så tittar man på hur alla staplarna åker upp o ner. Det är väl ungefär allt man gör med en spektrumanalysator.

Nästa steg är väl att man kopplar in en EQ före spektrumanalysatorn. Då kan man till exempel sänka basen om den är lite väl stark, eller höja ngt som är lite för svagt. Eller om man haft otur och fått något enstaka frekvensområde som blivit för starkt så kan man ta bort just det. Nu behöver man ju faktiskt ingen spektrumanalysator för att skruva på EQ-n. I min lilla värld är snarast så att den mest stör, men vi är ju alla olika. Själv lyssnar jag med öronen tror jag, inte med ögonen.

När man tittat riktigt länge på staplarna som åker upp o ner, o också skruvat riktigt mycket på eq, å sen lyssnat mycket, så kanske man kan få det att låta bra också. Men det är absolut överkurs för de flesta av oss. Jag har till exempel bara kommit till att få det låta lite mindre illa. (Lite alltså).

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Spektrumanalysatorn är ett mycket bra komplement om du sitter med t.e.x monitorer som skär vid c:a 50hz ( o neråt ) och bara kan uppfatta att det finns mer material därunder som kommer "sänka" din mix.

Det man ska tänka på är att en mjukvaruanalysator i datorn beräknar vågformen i realtid och då beroende på datorkraft, blir olika detaljerad i uppritningen.

Du kan oftast ställa in en toppindikering som stannar kvar i sin högsta position på varje band och får därmed en ungefärlig bild av hur ditt material låter.

Det bästa..hmm..ja..i ganska många fall åtminstone..är att ta ut ett par favvolåtar och köra genom analysatorn och kolla hur dom kurvorna ser ut, dels med toppindikering samt "live" och sedan jämföra med ditt eget material.

När man sitter o kör på hemmanivå är det oftast inte så mycket komprimering med i bilden och därmed är inte totalnivån lika jämn som på en mastrad låt från någon CD-kompilation

Detta gör i sin tur att det du ser i analysatorn än ganska stor varierad dynamik som gör att staplarna hoppar som guttaperkabollar och kan vara svårt att avgöra hur låten "ser ut" rent frekvensmässigt...

...MEN...det är jäkligt bra träning ihop med, dina öron, mixerbord och en kopp java.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra e den ja.. lite usel på att se paningen bara imo...

Stereo är för fjollor! Riktiga män kör MONO!@#

🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Se, en bit ner på sidan. 75 Euro.

http://www.fxpansion.com/

Den är dötråkig -- bara funkar.

Enda problemen jag har sett är:

-- PT hanterar max 254 (eller var det 255) plugin. Fler än så, räkna med strul

-- VST skrivs av amatörer också, och en del av dem kan sänka systemet.

-- ett fåtal VST har problem med omritning av gränssnittet, rutan blir bara grå.

Klar köprekommendation.

Trombonisten

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mänskliga örat / Vi alltså uppfattar det? 😛

Alltså en Spectrumanalysator där Fletcher & Munson kurvorna är tillämpade?

Hört om Har-Bal..men det är ingen VST/DX Plugg..än i varjefall 😆

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mänskliga örat / Vi alltså uppfattar det?  😲

Alltså en Spectrumanalysator där Fletcher & Munson kurvorna är tillämpade? 

Hört om Har-Bal..men det är ingen VST/DX Plugg..än i varjefall  🙁

Nehe? Ingen!? :rolleyes:🙂

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mänskliga örat / Vi alltså uppfattar det?  🙁

Alltså en Spectrumanalysator där Fletcher & Munson kurvorna är tillämpade? 

Hört om Har-Bal..men det är ingen VST/DX Plugg..än i varjefall  🙁

Nehe? Ingen!? 🙂😲

misstar mej kanske nu men Waves PAZ har RMS, alltså det jämnar attacken på volymen.. så att man ser den upplevda volymen... t.ex ett snabbt, kort, högt klickljud upplevs lägre som ett låååångt, högt ljud... så testa waves PAZ o glöm inte att aktivera RMS då... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

misstar mej kanske nu men Waves PAZ har RMS, alltså det jämnar attacken på volymen.. så att man ser den upplevda volymen... t.ex ett snabbt, kort, högt klickljud upplevs lägre som ett låååångt, högt ljud... så testa waves PAZ o glöm inte att aktivera RMS då... 😏

Fletcher&Munson och RMS är väl ungefär som blåbär och hallon.. olika, calle...RMS är energin medan Fletcher&Munson är hur örat upplever frekvenser

...men RMS är roligare än Peak, så du får ett halvt rätt... 😏 / B.esservisser anm.

Men egentligen får du kanske 0,75% rätt för jag har för mig att Waves PAZ har en liknande funktion, men som heter något annat...ursäkta mitt luddiga svar, jag har bara sneglat lite på programmet.

Jag använder normalt Wavelabs realtidsanalyser / fourierkurva vilken jag tycker funkar bra.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

B.esservisser anm.

just de din D.esservisser! :rolleyes:

aja.. ja vettifan.. ja gillar paz iaf...

Nu förstår jag varför du toppar listan över antal poster 🙂

|-1x--2---3---4---5---6---7---8---9---10-|

de lilla krysset där e ja... me andra ord har ja inge liv... 😏

nää men ja trivs så bra här... därför hänger ja här så mycke 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mänskliga örat / Vi alltså uppfattar det?  🙂

Alltså en Spectrumanalysator där Fletcher & Munson kurvorna är tillämpade? 

Hört om Har-Bal..men det är ingen VST/DX Plugg..än i varjefall  🙁

Nehe? Ingen!? 😳🙂

Som sagt, ingen känner till någon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillämpade....tråkigt..jaja..får leta vidare... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ingen känner till någon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillämpade....tråkigt..jaja..får leta vidare... 😕

Ingen VST/DX plugg åtminstone...både Wavelab och Soundforge har den... det finns / fanns en gammal plugg som hette PAZ..Psycho Acoustic Studio-nånting..hmmm..har jag för mig..ett fristående program i alla fall, som var väldigt trevligt att jobba med med massor med bra inställningar och MÅNGA olika logaritmer..däribland F&M.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ingen känner till någon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillämpade....tråkigt..jaja..får leta vidare... 🙂

Ingen VST/DX plugg åtminstone...både Wavelab och Soundforge har den... det finns / fanns en gammal plugg som hette PAZ..Psycho Acoustic Studio-nånting..hmmm..har jag för mig..ett fristående program i alla fall, som var väldigt trevligt att jobba med med massor med bra inställningar och MÅNGA olika logaritmer..däribland F&M.

Jasså har Wavelab en sådan? , jag har ju Wavelab 🙂

Var hur när? :rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
gcs (oregistrerad)

Jag har en FFT analyzer från DK. www.dk-audio.dk Kolla deras grejor som kan nästan allt. Dom har modeller som man kan ställa om till FFT eller vanlig spektrum och sedan har man både en goniometer och ett korrelationsinstrument ( fasmätning). Plus en hel del annat spännande. Man kan säga att danskarna är överjävliga på bra hjälpmedel för oss som jobbar med ljud. 😄 Själv använder jag nivåintrumentet som hastighetsmätare och sedan slår jag en koll på FFT´n för att kolla att det jag hör också ser rimligt ut samtidigt som man också har koll på stereobilden. 😉

Redigerat av gcs
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ingen känner till någon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillämpade....tråkigt..jaja..får leta vidare... 😎

Ingen VST/DX plugg åtminstone...både Wavelab och Soundforge har den... det finns / fanns en gammal plugg som hette PAZ..Psycho Acoustic Studio-nånting..hmmm..har jag för mig..ett fristående program i alla fall, som var väldigt trevligt att jobba med med massor med bra inställningar och MÅNGA olika logaritmer..däribland F&M.

Jasså har Wavelab en sådan? , jag har ju Wavelab 🙂

Var hur när? 😉😄

Awhh..sorry jag har glömt bort att svara här på ett tag..varit lite bissy u know.

Gå in under Analysis -> Spectrum analysis (FFT) sen går du in under Config ( skiftnyckelsymbolen ) och i smoothing window

Har du dessa alternativ:

Harris

Blackman-Harris

Flat topped

Gaussian

Hamming

Hanning

Kaizer-Bessel

Parzen

Rosenfeld

Sine

Sine-cubed

Triangle

och Welch

Hoppas det räcker för dina öron?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...