Jump to content
Annons

Vilken är din dröm synth?


Nexustwins

Recommended Posts

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

dannepop (oregistrerad)

Ni verkar ju alla veta mycket om syntar!!

Är det någon som vet var jag ska lämna in min gamla sampler Prophet 2002

och få min diskdrive utbytt. Försökte själv en gång men lyckades inte!

Bor i Stockholm

Dp

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, varför finns inte Prophet VS som VSTi? 😳

Finns ju Augur som gör ett riktigt hyfsat jobb av att emulera ljudet från en VS, från samma snubbe som gjorde ASynth och filtrena till Frantic. Och gratis är den också. Inte så många presets dock, så man får sitta och pula själv.

Sen finns det en Prophet VS till Creamware korten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är dina drömsyntar, som du redan äger??

😎

Den jäveln sitter på ett Moog Modular-system... Jag är inte alls avis 😳

Det är inget att vara avis på ... Systemet kräver ganska mycket service och underhåll. Jag gillar dock att serva och laga gamla syntar så för mig är det en riktig drömsynt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska erkänna att neriks retar galfeber på mig. Så avis på hans Moog Modular.

Men bland oss vanliga dödliga är det nog en Minimoog eller en Jupiter 8 som ligger högt på listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska erkänna att neriks retar galfeber på mig. Så avis på hans Moog Modular.

Men bland oss vanliga dödliga är det nog en Minimoog eller en Jupiter 8 som ligger högt på listan.

Sorry ... det var inte meningen att retas :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska erkänna att neriks retar galfeber på mig. Så avis på hans Moog Modular.

Men bland oss vanliga dödliga är det nog en Minimoog eller en Jupiter 8 som ligger högt på listan.

Sorry ... det var inte meningen att retas 😳

No worries. 🙂

Får drömma mig vidare till dagen då jag har en. om möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kommer det sig att synttillverkare som Hartmann och Waldorf konkar? För det är ju väldigt kraftfulla och "stora" syntar som de plockat fram. Borde ju vara var syntnisses våta dröm?!?!

Det är väl det att det finns inte så många riktiga "synthnissar", tyvärr. De flesta som köper synth vill nog ha en relativt enkel synth som låter som det man hör på radion... Därför säljer Roland och Access bra medans företag som väljer att göra komplexa och dyra synthar inte gör det...

Både Waldorf och Hartmann gjorde väl tyvärr lite misstag också. Waldorfs AFB-filterbank kostade alldeles för mycket och blev väl inte den succé de hade hoppats på. Samma med Hartmann och Neuron...

Vi är nog helt enkelt många som drömmer, men ganska så få som har möjligheterna att betala... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kommer det sig att synttillverkare som Hartmann och Waldorf konkar? För det är ju väldigt kraftfulla och "stora" syntar som de plockat fram. Borde ju vara var syntnisses våta dröm?!?!

För att de är mycket speciella syntar. Dyra att utveckla. Dyra att tillverka. Förmodligen tjänar även personalen i deras fabriker bättre än kineserna som sätter ihop Yamahaburkar...

Ta Andromeda t.ex. som fick hela Alesis att gå ner sig och det tog ett bra tag innan de fick ny skjuts i kapitalet och de började återhämta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är tragiskt...  men nog sant.

Personligen så vill jag ha en synt, en "syntnisse-synt". En pryl som tillfredställer mitt tekniska, estetiska, karaktäristiska ljud och maskinens uppmaning till skapande -behov.

Flummigt?

Om man får tänka lite så ur lådan så vill jag nog ha en synth som kan väldigt mycket, men som samtidigt har precis lagom irriterande begränsningar så att man tvingas slita den lagom hårt för att få ut de ljud man verkligen vill ha. 🤪 Det där tryck så låter det som du vill har jag aldrig riktigt gillat. Då utforskar man ju inte potentialen.

EDIT: På tal om meck så lägger jag till en matrix 6a och eller 12a till listan. 😛

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken härliga maskiner som dyker upp i denna tråd.

Drömma kan man ju alltid göra

Min absoluta drömsynth är en EMS Synthi 100.

.....inbyggt oscilloscope 😉

synthi100.jpg

.......Eller en ARP 2500

2500set.jpg

....Synd att de kostar typ en årslön 😲

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

hej på ar alla forumare jag undrar vilken shynt som är din absouluta dröm-shynt.

En sönderslagen

(I'm a hårdrockare)

ha! 😉 Är lite benägen att hålla med. Men är inte hårdrockare. Dock hamnar jag alldeles för ofta i sammanhang där synth-freaks sätter igång o pratar synthar vilket är snäppet värre än gitarrister när dom sätter igång att prata om sina instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

lowlife (oregistrerad)

Claes, Tomten kanske kommer med en OpenLabs Neko64 Gen2 till dig då (Clone hardware är en uppgradering jag själv väntar på).

Pluffo, du vet att frågan går ju alltid att ställa...svaret är väl kanske mer svårtolkat. Eller inte 🙂 .

Själv sitter jag också med ganska ok maskinpark, men det är klart att en Polyevolver, en Andromeda, en SE Omega 8, Oberheim OBMX samt Roland system 700 fullt ubyggt inte skulle sitta fel.

Men allra mest välstädat skulle det nog vara om en TLA VTC-mixer knackade på dörren.

Så take note, Tomten.

Link to comment
Dela på andra sajter

synthi100.jpg

Fan va hård!! 😄

Meat Beat Manifesto kör med en sån. Finns typ bara 30 talet fungerande ex. Respect till dom som har en! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv suktar jag efter CME UF5! Oh My God... den är den vackraste tingest jag någonsin vilat ögon på! Jag skulle kunna döda för den! 🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...