Jump to content
Annons

Rätt kablar till Behringer Truth?


knop3se

Recommended Posts

Tjena!

Jag kommer nog snart att beställa mina första monitorer, ett par Behringer B2030A. (om ingen rekommenderar några bättre under 3000 spänn)

Jag kommer koppla dom direkt till ljudkortet eftersom jag inte har någon mixer och inte heller behöver någon just nu. Jag har en sketen Behringer ultragain mic 200 preamp som jag kör en adk a-51 stormembranare genom till mic in på ljudkort, jag kan ju även köra El-guran genom denna preamp, så ingen mixer är nödvändig för mig just nu eftersom jag köra allt annat i mjukvara.

Mitt ljudkort är ett Terratec DMX 6fire 24/96 (mycket nöjd med detta) och jag kommer att koppla monitorerna till Line out på "frontboxen" (se bild), det är obalanserade utgångar (tror jag) så jag ser ingen anledning att köra XLR-RCA, utan kommer nog köra tele-RCA.

http://www.clubic.com/photo/00029070.jpg

Frågan är om det är dessa kablar jag ska beställa?

http://www.musikbörsen.se/frameset.aspx?id...tno=116584&fm=1

dom borde väl funka eller?

Mvh Knop

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förresten, jag kommer köpa ett Jerker bord på ikea och ställa monitorerna längst ut vid sidorna och rikta dom snett mot mig. Min TFT skärm kommer jag att ställa på en hylla som skruvas upp i mitten, en liten bit ovanför skrivbordet och under där längst in kommer mitt Edirol PCR-M50 keyboard stå och framför detta, tangentbord och mus. Då kan jag föra keyboardet ända in till väggen (under hyllan med skärmen) när det inte används, och dra det mot mig en liten bit när jag ska spela på det.

Skärm: http://www.franckphotography.com/tof/divers/VX912_w.jpg

Keyboard: http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Co.../PCR-M50-lg.jpg

Jerker:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=00030568

Detta jerker bord är 160 cm brett, alltså 40cm bredare än de Jerker bord som diskuterats här många gånger med extra hyllor för monitorer och så... (vill ej ha/har ej råd med detta)

Jag läste någonstans att monitorerna gärna ska stå mot nåt dämpande underlag, vad tror ni om att köpa svinbilliga helsvarta musmattor att ställa dom på? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

dubbla musmattor har jag läst ska vara bra under monitorerna, det finns ju "sittdynor" i nåt plast material som säkert kan funka också som inte är så dyra.

har ett par truth B23030A, vet dock inte om det är bättre/sämre efersom jag inte haft några andra.

om du är säker på att utgångarna är obalanserade så spelar det väl ingen roll, annars är ju balanserade kablar att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående sladdarna; det ska fungera alldeles utmärkt.

Själv så föredrar jag iofs att kunna justera volymen med någon fysisk ratt/regel. Men det är nog vanesak. (Du kan inte justera volymen på monitorerna förresten, bara känsligheten, tillsammans med andra inställningar som rumkompensation...)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märkte förresten ganska stor skillnad när jag stoppade under musmattor under monitorerna och satte ljuddämpning *bakom* monitorerna (inte enbart där ljudet träffar på motsvarande väggar som jag hade innan), efter att ha läst tipsen i .. hmm senaste numret av studio (var det va?).

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har väldigt lik setup som du tänkt dig. har ett par 2031a som jag kör med liknande kablar mellan mitt dmx6 fire. Lite jobbigt bara när man växlar mellan att lyssna o spela in. Tog upp det i en tråd för ett tag sen, du kan ju kolla här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=16634

jag hade också tänkt mig en sån lösning som du hade med midikeyboardet på ett sånt sätt men jag ska försöka få en kompis "standardskrivbord" men dom där hutcharna på var sin sida o planka över som alla har. Funderar på att ställa in datorn i en av dom o sen öppna på baksidan för sladdar o fläkt. Hoppas på lite dämpning från datorljudet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har väldigt lik setup som du tänkt dig. har ett par 2031a som jag kör med liknande kablar mellan mitt dmx6 fire. Lite jobbigt bara när man växlar mellan att lyssna o spela in. Tog upp det i en tråd för ett tag sen, du kan ju kolla här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=16634

jag hade också tänkt mig en sån lösning som du hade med midikeyboardet på ett sånt sätt men jag ska försöka få en kompis "standardskrivbord" men dom där hutcharna på var sin sida o planka över som alla har. Funderar på att ställa in datorn i en av dom o sen öppna på baksidan för sladdar o fläkt. Hoppas på lite dämpning från datorljudet 😏

Jaså? Hur trivs du med de monitorerna?

Ja...det blir ju lite jobbigt att behöva stänga av moniterna helt men jag tror inte jag kommer ha monitorerna igång särskilt mycket...inte förrän det är dags att mixa eftrsom det är ganska lyhört där jag bor (använder mest mina Sennheiser HD 280 Pro hörlurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte jag kommer ha monitorerna igång särskilt mycket...inte förrän det är dags att mixa eftrsom det är ganska lyhört där jag bor (använder mest mina Sennheiser HD 280 Pro hörlurar).

Om du inte ska ha igång högtalarna så mkt så skulle jag föreslå att du köper skitbra hörlurar att mixa i istället. Du får betydligt mkt bättre ljud i ett par lurar för 3000:- än i ett par monitorer för 3000:-

🙁

Men det är ju aldrig fel att ha olika källor att jämföra med, å andra sidan 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte hunnit utnyttja dom riktigt än.. har inte fått igång min "studio" än med alla grejer jag vill ha så jag har bara lyssnat lite lätt, inte tillräckligt för att bedöma dom riktigt. Men jag köpte dom ju mkt pga att dom anses dom bästa för det priset.. kunde inte lägga mer än så. Billigast i att köpa dom i sverige är nog m.n audio i gbg som fixar frakten till skåne också.. tror jag la 180 eller nåt för frakt o hämtade ut dom i malmö men det finns säkert i hbg motsvarande. Dom väger ju ändå 30 kg tillsammans har jag för mig så det är ju rätt bra. Ska du inte beställa från thomann så är det nog bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick mina Behringer Truth 2030A idag och dom låter ju jäkligt bra men fan vad högt de spelar? jag fick sänka volymen i mjukvarumixern till mitt ljudkort ganska ordentligt för att det skulle kännas bekvämt...och ändå står input trim på -6db på monitorerna...e detta normalt?

Dessutom knäpper det till lite i den vänstra monitorn emellanåt... kan det vara dåliga kablar som kanske tar in lite störningar?

Finns det nån bra tutorial om hur man ställer in sina monitorer förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...