mr_chess Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Hej alla cakewalk användare! jag har själv sonar 4.0 och en roland ljudmodul. Innan hårddisken kraschade i sommras, ingen backup, så försvann mycket, bland annat roland.ins filen. Med den kan man importera in till sonar olika roland instrument som gör att man kan utnyttja burkens banker och patchar och annat. Har letat på google om det finns någon som har roland.ins men inte hittat någon, inte ens cakewalk har en sådan fil uppe, har haft tidigare däremot. Nu undrar jag om någon här på forumet har denna fil i sin dator och om denna person isåfall skulle kunna majla över den till mig, skulle vara djupt tacksam. Annars är det ju ingen mening att använda ljudmodulen överhuvudtaget. MVH Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Här hittar jag INS-filer för Rolandburkar. Den första är generell (Roland.ins) och så finns det extra filer för specifika modeller. http://www.cakewalknet.com/index.php?page=...strument#Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Välkommen till forumet, förresten! Såg nu att det var ditt första inlägg 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_chess Posted December 4, 2005 Author Share Posted December 4, 2005 hej linus jag är jätte tacksam över att du länkade mig vidare till en bra sida, hoppas jag, har inte hunnit kolla än. 😛 Tack för att du välkomnar mig, som sagt det är visserligen mitt första inlägg men jag har kollat in andras inlägg under ett halvår, till och från. Anledningen till varför jag inte har skrivit nånting är att jag har som sagt bara läst vad andra har att skriva. Men nu ska jag fatta pennan lite oftare iallafall har jag tänkt. MVH Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_chess Posted December 6, 2005 Author Share Posted December 6, 2005 hej nu har jag provat och kan meddela att nu funkar mitt cakewalk och roland bra så bra som det bara kan. Tusen tack för hjälpen!!! MVH Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Fint att det löste sig! Då väntar vi på spännande musik i demoforumet snart eller? 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
equality Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Vet inte om detta är helt relevant i tråden. Men jag har har en Roland JV-1010. I Cubase kan jag välja 1010:ans "patchar" (ljud) direkt från från programmet. Kan man på liknande sätt i Sonar få tillgång till synthens ljudbanker dvs utan att skruva fram de olika patcharna på på själva synthen?? Kör Sonar 4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Vet inte om detta är helt relevant i tråden. Men jag har har en Roland JV-1010. I Cubase kan jag välja 1010:ans "patchar" (ljud) direkt från från programmet. Kan man på liknande sätt i Sonar få tillgång till synthens ljudbanker dvs utan att skruva fram de olika patcharna på på själva synthen?? Kör Sonar 4. Har för mig att det inte går i Sonar 4. Den måste importeras separat. I Cubase ver 1&2 finns dom klara att använda i midi-devices men inte i ver 3. Då måste man exportera dessa till XML i 1 el 2 först och sedan importera i 3:an. Fördelen i Cubase är att ifall du har extra patchmoduler i JV1010 så kommer dessa med. I Sonar får man hacka ihop det själv i XML... Link to comment Share on other sites More sharing options...
equality Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Åh fasen. Har inte en aning om hur man skriver detta i XML. Tack för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts