Jump to content
Annons

Ännu ett midi problem


Joey

Recommended Posts

Jag har ett problem med Midi inspelning. Jag har sökt på forumet 😮 , men har inte hittat ngt svar, så jag försöker med en fråga:

Jag har ett Midi klav (Midi Start) med USB koppling. Jag använder mig av VSTi:er. Tidigare hade jag problem med 'emulated ports', men det är fixat. Problemet är att jag får ljud endast när jag släpper upp tangenterna och inte när jag trycker ner dem. Det gör det helt omöjligt att spela. När jag sedan har fått ett ljud från VSTi:et, och fortsätter att 'spela' så slutar det inte att låta från den första nertryckningen (eller uppsläppandet). Jag får stänga av hela pluggen för att det ska sluta låta. Det blir ett jävla oljud 😆 !

Latencyn i sig, är det inga problem med.

Jag har provat med att byta VSTi:er, men det fungerar inte.

Jag vette tusan vad jag har gjort för fel, det har nämligen fungerat tidigare.

Utrustning:

PB dator, 3.1 Ghrtz

1024 RAM

Cubase SX2

x-antal VSTi:er

Någon som har en ide´vad det kan vara?

MVH /Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kikat på din klaviatur?

En del klaviaturer har knappar för att invertera signaler. Hos mig kan jag t.ex. invertera sustainpedalen för konstant sustainpedal. Om jag då trycker ner min pedal, släpper jag egentligen upp pedalen.

Det kan vara liknande här, att din klaviatur har vänt på note on och note off.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte kikat på detta. Men jag tror nog inte att det är problemet. Ungefär var 8:onde (taget i luften) nedslag, så fungerar det som det ska, för att sedan bli 'fel' igen. Sen har vi ju problemet med att ljuden inte slutar att låta, då jag har släppt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi ju problemet med att ljuden inte slutar att låta, då jag har släppt upp.

När du släpper upp tangenten slås tonen an på nytt. Tystnar tonen när du håller tangenten nere?

Link to comment
Dela på andra sajter

Naee...alltså, när jag släpper upp tangenten, så låter VSTi:n (låt oss säga B4). Sen fortsätter den bara att låta. Om jag trycker ner och släpper upp en till tangent, så börjar den också att låta, o.s.v. Ingen av tonerna slutar låta förrän jag stänger ner/av VSTi:n.

Helskumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ingen annan som har någon ide' kring vad som kan vara felet?

😆

/Joey

Det låter faktiskt som NoteOn/NoteOff är omvända.

Har du kollat som Linus föreslog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...