frecon Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 (edited) Jag köpte en ny dator för någon vecka sedan där jag fick med Windows XP Home installerat. Tidigare har jag använt Proversionen. Går jag miste om någonting om jag kör Home istället för Pro när det gäller musikproduktion? Finns det något skäl att jag ska installera Pro istället för Home när det gäller musikskapande? Edited November 28, 2005 by frecon Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Jag köpte en ny dator för någon vecka sedan där jag fick med Windows XP Home installerat. Tidigare har jag använt Proversionen. Går jag miste om någonting om jag kör Home istället för Pro när det gäller musikproduktion? Finns det något skäl att jag ska installera Pro istället för Home när det gäller musikskapande? Windows XP Home vs. Pro Comparison Guide Tidigare diskuterat i denna tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 (edited) Definitivt inte. Jag har hittills inte kunnat hitta ett enda skäl till att köra med Pro i stället för Home i en musikburk. Största skillnaderna är ju att Pro kan hantera dubbla CPU och har mer avancerade nätverksfunktioner. Hur ofta behövs sådant om man har en CPU och inte låter datorn gå som server...? 🙂 EDIT: Hacke var snabb i dag... 😉 Edited November 28, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
frecon Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 Tack för svaret Claes! Sry Hackeman, jag måste ha sökt väldigt konstigt för jag hittade inget. 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Jag har bara behov för Home Edition. 🙂 Vad har Professional för nåt då? Remote Desktop - Nej, jag använder andra vägar/program för fjärrstyrning av burken. Multi-processor support - Nej, jag har bara en CPU. Automated System Recovery - Äh, systemåterställning inaktiverar jag och använder återigen andra program. Dynamic Disk Support - Behöver jag inte. Fax - Behöver jag verkligen inte. Internet Information Services/Personal Web Server - Skulle jag av nån anledning vilja ha en webbserver skulle jag vända mig till nåt annat. Encrypting File System - Hmmm... Kul med sån här teknik, men vilken nytta för mitt bruk som musikdator? File-level access control - Min dator har en användare: jag. Behöver inte spärra några program. "C2" certification - Vad sa du? Domain membership/Group Policy/IntelliMirror/Roaming profiles - *gäsp* Nej, inte för min del. IPsec/SNMP/Network monitor/NetWare Client - Men jag HAR inte några behov av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 [*]Domain membership/Group Policy/IntelliMirror/Roaming profiles - *gäsp* Nej, inte för min del. Amendinmes... har du ingen domän där hemma? 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 Stor skillnad det där med nätverk (std/pro). Man behöver ju inte använda sin dator som "server" för att det skall vara bra med PRO! Jag förstod nog inte riktigt hur man skulle kunna ha en XPstd som "server".... Men, men, det räcker med att man har en domänserver i sitt nätverk, då är PRO verkligen att rekommendera. Annars behöver man inte sin server. Om det nu inte är så att man lider av lite (lite!) begreppsförvirring och ser en sk. workgroup/arbetsgrupp + en domänkontrollant som ett nätverk... Kanske lite flummigt? Med XP std så kan du dela med dig av dina filer till andra Med XP pro så kan du logga in på en domän, för att till exempel spara all data på en server för gemensam åtkomst för samtliga som är medlemmar i domänen. Domänkontrollanten kan hantera säkerheten på ett "centralt" sätt. Förmodligen så finns det inte någon anledning att köra med annat än XP std, men det är inget problem om man har XP pro. Ungefär vad som sagts hittills, jag hade bara lite skrivklåda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvd669o Posted September 6, 2007 Share Posted September 6, 2007 (edited) Här under är länkar till datorbutiken.com för dessa två och priset är ju oem version som jag i mitt fall kan köpa eftersom jag köpt datorn där. Vi snackar 32 bitars . Jag antar det inte är nån större skillnad men tänkte ändå höra vad ni experter tycker. http://www.datorbutiken.com/home/default.a...oduct=WINXPHOSV xp home http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WINXPS xp pro /Håkan 😆 Edited September 6, 2007 by Olsberg Slår samman med existerande ämne Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvd669o Posted September 6, 2007 Share Posted September 6, 2007 Nu vet jag vad man ska satsa på 🙂 /Håkan 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts