Jump to content
Annons

Allroundmic fast med bra "bas"


Diwic

Recommended Posts

Tjohej!

Jag har en Studio Projects B1 och är hyfsat nöjd med den. Funderar dock på att köpa en mic till, för att komplettera denna mic. Och det jag tycker att inte B1:an riktigt fixar är framförallt basfrekvenserna.

Så antag att ni ska göra en liveinspelning, det är trångt på scen, så ni får bara ha en mic som ska täcka in både basist och trummis (och vi antar att det inte går att line:a basisten). Så det är viktigt med bra bas, men man får för den skull inte glömma bort andra frekvensområden (för t ex virvel och hihat). Är den dessutom bra på att micka ett piano är det ett stort plus.

Antag dessutom att budgeten för denna mic ligger runt säg 1000-1500 kr.

Vilken mic skulle ni välja?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Oktava MK012 funkar fint på bas. Eller varför inte en av de där kinesiska bandmickarna?

Instämmer helt klart!

MC012 hade nog varit mitt förstaval, eftersom det är en svinbra mikrofon. Bandmicar är lite känsligare när det gäller hanteringen, men de har en mjukt avrullad topp, så en sådan skulle säkert också kunna fungera bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för era svar!

Hittade förresten följande tråd som är påminner lite om denna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12803

Tyvärr så har ni föreslagit lite dyrare micar än jag tänkt mig... 😳

Röde NT1000 hittar jag bara på Jam, för 2495:- och då ingår väl inte ens shockmount...

E100_2 kostar $399 och tillverkas i Kina enligt denna recension, så den lär man nog inte hitta under 2500 heller. Har inte hittat något svenskt pris.

Sett ur prissynvinkel verkar då Oktava MC-012 vara bäst, den har dessutom fördelen att om nån klant lyckas dänga den i golvet kan man förhoppningsvis köpa en ny kapsel istället för en helt ny mikrofon. Hos Claes kostar den 2250 inkl shockmount. (Köper man den direkt från deras internetbutik klarar man sig undan med 1600 inkl frakt.) Däremot blir jag inte riktigt klok på diagrammen på oktavas hemsida. Diagrammen med gradtal fattar jag, men de lite mindre som är övre, med röd, gul och blå linje, vad innebär de? Om röd, gul och blå står för samma frekvenser som i nedre diagrammet, så verkar det ju konstigt, eftersom frekvenserna även visas på x-axeln...?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Oktava: Diagrammen brukar anges med frekvensrespons i tre upptagningsvinklar. Oktava är ökända för sin undermåliga kvalitetskontroll det är därför man betalar mer hos svenska butiker. Finns skrivet hur mycket som helst om detta i andra forum. Jag skulle köpa hos Claes, alla dagar i vecka. Han ger säkert ett bra pris till den som frågar.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

E100_2 kostar $399 och tillverkas i Kina enligt denna recension, så den lär man nog inte hitta under 2500 heller. Har inte hittat något svenskt pris.

Även om den tillverkas där så LÅTER den inte så :rolleyes:

Oktavan är bra, men jag vill varna för jobbigheter vid 150-200hz. Den har några jobbiga resonanser där, som man i och för sig lätt kan skruva bort. Dessutom är den lite fattig/otydlig mellan 500hz och typ 1200hz. Men annars låter den bra. Diskanten är mycket skönare än ADK/TSM.

edit: Kollade länken. Det paret vi hade i studion hade några år på nacken, och var troligen inte tillverkade i Kina.. Men enl. artikeln ska dom nya bara låta bättre ju!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Vacuum: Vi har fem-sex MK012 i studion och ingen av dem uppvisar det du beskriver. Våra visar spikrakt upp till 5-6kHz där det blir ett, i mina ögon, lite onödigt stort lyft. Var har ni köpt era? Vi köpte våra matchade/testade från the Sound-Room i USA. På den tiden gick de inte att få tag i här i Eruropa.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Oktava: Diagrammen brukar anges med frekvensrespons i tre upptagningsvinklar. Oktava är ökända för sin undermåliga kvalitetskontroll det är därför man betalar mer hos svenska butiker. Finns skrivet hur mycket som helst om detta i andra forum. Jag skulle köpa hos Claes, alla dagar i vecka. Han ger säkert ett bra pris till den som frågar.

Ah, tackar för det. Man får anta att den blåa är framifrån, gula från sidan och röda rakt bak?

Är det förresten någon skillnad på "MK-012" och "MC-012"? Oktava säljer "MK" och Claes säljer "MC"...?

Och en fråga till förresten, angående detta med stereomatchning. Det är bara kapslarna som behöver matchas, eller sker det matschning av preamp-delen också?

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Vacuum: Vi har fem-sex MK012 i studion och ingen av dem uppvisar det du beskriver. Våra visar spikrakt upp till 5-6kHz där det blir ett, i mina ögon, lite onödigt stort lyft. Var har ni köpt era? Vi köpte våra matchade/testade från the Sound-Room i USA. På den tiden gick de inte att få tag i här i Eruropa.

Vi köpte ett par på musikbörsen när dom var helt nya. Minns inte när men det var några år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Oktava: Diagrammen brukar anges med frekvensrespons i tre upptagningsvinklar. Oktava är ökända för sin undermåliga kvalitetskontroll det är därför man betalar mer hos svenska butiker. Finns skrivet hur mycket som helst om detta i andra forum. Jag skulle köpa hos Claes, alla dagar i vecka. Han ger säkert ett bra pris till den som frågar.

Ah, tackar för det. Man får anta att den blåa är framifrån, gula från sidan och röda rakt bak?

Är det förresten någon skillnad på "MK-012" och "MC-012"? Oktava säljer "MK" och Claes säljer "MC"...?

Och en fråga till förresten, angående detta med stereomatchning. Det är bara kapslarna som behöver matchas, eller sker det matschning av preamp-delen också?

// David

MC012 heter den med våra bokstäver - och MK012 med kyrilliska.

Det är därför det alltid är lite svårt att bestämma sig för vad man ska skriva... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktavan är bra, men jag vill varna för jobbigheter vid 150-200hz. Den har några jobbiga resonanser där, som man i och för sig lätt kan skruva bort. Dessutom är den lite fattig/otydlig mellan 500hz och typ 1200hz. Men annars låter den bra. Diskanten är mycket skönare än ADK/TSM.

I Studio 6/05 finns det en sida där de har testat de kinesiska mot de ryska och bl a konstaterat att det finns "en brist på upplösning i mellanregistret". Det är inte en kinesisk du hittat?

Artikeln är dock lite skum eftersom bildtexten är "Kinesiska kopior. Billigare, visst, men ljudmässigt går de inte att jämföra med de ryska originalen." samtidigt som hela artikeln är just en jämförelse mellan kopiorna och originalen (!) och artikelskrivaren kommer till slutsatsen att "skillnaden är trots allt ganska liten"...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de micar ni föreslår mycket proximitet? Dvs, försvinner basen om jag inte har möjlighet att ställa micen så nära? Hur ser det ut 1 m ifrån, 3 m ifrån och 10 m ifrån?

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Proximitetseffekten får du med alla cardioider (men inte med omni), men det rör sig inte om en avsaknad av bas på långt håll, utan en förhöjd bas på nära håll. På längre håll låter de alltså mer som verkligheten - bara en liten förklaring om du skulle ha missförstått funktionen... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacuum: Vi har fem-sex MK012 i studion och ingen av dem uppvisar det du beskriver. Våra visar spikrakt upp till 5-6kHz där det blir ett, i mina ögon, lite onödigt stort lyft. Var har ni köpt era? Vi köpte våra matchade/testade från the Sound-Room i USA. På den tiden gick de inte att få tag i här i Eruropa.

Vi köpte ett par på musikbörsen när dom var helt nya. Minns inte när men det var några år sen.

Oktava MK012 kom redan 1963. Du kanske menar när Musikbörsen var helt nya?

Musikbörsen har iaf aldrig sålt kinesiska Oktava (säger de iaf).

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximitetseffekten får du med alla cardioider (men inte med omni), men det rör sig inte om en avsaknad av bas på långt håll, utan en förhöjd bas på nära håll. På längre håll låter de alltså mer som verkligheten - bara en liten förklaring om du skulle ha missförstått funktionen... 😳

Hum...vilket innebär att de flesta micar försöker kompensera för detta genom elektronik?

För Oktava 012/cardioid så ser det ut så här enligt dem själva:

mk012card.gif

Ingen av linjerna (där blå antar jag är mest intressant) visar ju någon större proximitetseffekt. Betyder det då att det är något i förstärkningen som har kompenserat för proximiteten, eller bara att ljudkällan är väldigt långt borta?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximitetseffekten får du med alla cardioider (men inte med omni), men det rör sig inte om en avsaknad av bas på långt håll, utan en förhöjd bas på nära håll. På längre håll låter de alltså mer som verkligheten - bara en liten förklaring om du skulle ha missförstått funktionen... :rolleyes:

Hum...vilket innebär att de flesta micar försöker kompensera för detta genom elektronik?

För Oktava 012/cardioid så ser det ut så här enligt dem själva:

mk012card.gif

Ingen av linjerna (där blå antar jag är mest intressant) visar ju någon större proximitetseffekt. Betyder det då att det är något i förstärkningen som har kompenserat för proximiteten, eller bara att ljudkällan är väldigt långt borta?

// David

Det går inte att göra en kurva som visar proximitetseffekten, utan sådana mätningar är nog oftast gjorda på 1m avstånd eller liknande. När du kommer nära, så kan det bli en våldsam skillnad i basen mellan 10cm och 11cm - och därför skulle sådana kurvor inte fylla någon större funktion.

Om man skulle kompensera för proximitetseffekten, så skulle man bli tvungen att ha ett filter som alltid tar bort en viss mängd bas i ett visst frekvensband. Micen vet ju inte hur långt ifrån du finns, så man kan aldrig veta hur mycket man behöver kompensera.

Den enda mic jag hittills har sett, som har en switch för kompensation av proximitetseffekten, kommer från Line Audio Design och switchen är då ett filter till eller från (near/far).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...