Jump to content
Annons

Tips på snabb och tyst firewire-hårddisk


Rag Child (oregistrerad)

Recommended Posts

Hej!

Seriekoppla med FW-ljudkort är inte alls säkert att det funkar något vidare bra, kolla upp det innan du köper!

Så sant! Upptäckte, efter sju sorger och åtta bedrövelser följande:

Om jag kopplade in två lacie firewire-diskar in i VARSIN firewire anslutning till MAC G4 så fungerade allt som man kan förvänta sig. Hade jag en PTLE-session som jag kallade upp från firewire-disk 1, jobbade med den och sen sparade så hamnade all data på just firewire-disk 1. Sen köpte vi DIGI 002 och vips så blev en av firewire-portarna i G4:an upptagen. Då seriekopplade jag de två diskarna istället. Då händer det, som enligt lacies support, inte kan hända. Om jag jobbar exakt på det sätt jag beskrivit ovan, sparar och sen kopplar ur den "icke använda" disken så saknas ibland data. Ibland saknas inget, ibland några enstaka ljudfiler eller annan info, ibland saknas mycket. Som sagt, när jag kontaktar lacie säger deras support att det inte är sant. Inte heller min musikleverantör trodde mig. Han har dock varit här och fått prova själv och inser nu att jag har rätt. Han kan dock inte förklara varför.

Anledningen till detta inlägg? Dels en uppmaning till försiktighet vid seriekoppling, dels en fråga om någon här kan förklara varför och om det är ett lacieproblem eller om firewire-diskar i allmänhet uppför sig så eller är det rent av en mac-problematik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Seriekoppla med FW-ljudkort är inte alls säkert att det funkar något vidare bra, kolla upp det innan du köper!

Så sant! Upptäckte, efter sju sorger och åtta bedrövelser följande:

Om jag kopplade in två lacie firewire-diskar in i VARSIN firewire anslutning till MAC G4 så fungerade allt som man kan förvänta sig. Hade jag en PTLE-session som jag kallade upp från firewire-disk 1, jobbade med den och sen sparade så hamnade all data på just firewire-disk 1. Sen köpte vi DIGI 002 och vips så blev en av firewire-portarna i G4:an upptagen. Då seriekopplade jag de två diskarna istället. Då händer det, som enligt lacies support, inte kan hända. Om jag jobbar exakt på det sätt jag beskrivit ovan, sparar och sen kopplar ur den "icke använda" disken så saknas ibland data. Ibland saknas inget, ibland några enstaka ljudfiler eller annan info, ibland saknas mycket. Som sagt, när jag kontaktar lacie säger deras support att det inte är sant. Inte heller min musikleverantör trodde mig. Han har dock varit här och fått prova själv och inser nu att jag har rätt. Han kan dock inte förklara varför.

Anledningen till detta inlägg? Dels en uppmaning till försiktighet vid seriekoppling, dels en fråga om någon här kan förklara varför och om det är ett lacieproblem eller om firewire-diskar i allmänhet uppför sig så eller är det rent av en mac-problematik?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag va o tittade på en sån där kabinett.. den föll helt då det visade sig att den är helt öppen runt om.. pgr av kylning allså.. så att disken låter tyvärr nog med en sådan.

Vilken modell tittade du på då?

Måste väl finnas kabinett som kan hålla nere ljudnivån också.

Tittade på Icy box

icybox05.jpg

Redigerat av Bass
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, min Maxtor onetouch 250Gb har nyss börjat uppföra sig konstigt. Det verkar som om disken roterar upp och ner i hastighet och kan inte få access under tiden. Den är väl 2,5 år gammal.

Ah! Det där har jag stött på förut med mitt gamla kabinett. Det är nätagget som inte orkar driva disken, så när strömmen dör roterar disken ner och tappar kontakten med datorn. 🙁

Frågan är hur du kan byta nätdel... Jag vet inte hur speciella Maxtor har varit med sina diskar. Sitter det en vanlig "intern" Maxtordisk inuti OneTouch? Dvs. kan man skruva upp OneTouch utan att paja disken? 😄

Hmmhm, det har jag inte funderat på än, att det kan vara nätdelen som ballat ur. Kabinettet drivs ju med en lös transformator. Har haft kabinettet öppet och det visade sig att det är en helt vanlig HD kopplat till USB och FW Chips (Har både och) Det är bara att koppla loss lite sladdar och montera in den i en stationär om man vill det.

Det är bara det att fanskapet kostade mig 3800:- på den tiden, och nu när garantin gått ut ......... Hade ju tänkt att den skulle hålla i åtminstone 50 år 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Rag Child (oregistrerad)

Hej,

jag har en ytterligare fråga:

Finns det nån butik i Skåne (gärna i Nord-Östra delen av Skåne), som har ett någorlunda stort urval av eksterna firewire-hårddisker? 🥰

-RC

Link to comment
Dela på andra sajter

En inspelning kan väl knappast störas av lite surr från datorn, det brukar ju vara så lite att det knappt hörs..

du har rätt, min dator är högljud som f till n men inget som märks på inspelningen

Jag funderar hur det ens är möjligt? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rag Child (oregistrerad)
En inspelning kan väl knappast störas av lite surr från datorn, det brukar ju vara så lite att det knappt hörs..

du har rätt, min dator är högljud som f till n men inget som märks på inspelningen

Jag funderar hur det ens är möjligt? :rolleyes:

Hmm.. Jag tycker inte bara det är viktigt för inspelningar, men också för mina öron.. Och mina nerver! Jag gillar verkligen inte onödigt noise (svensk ord?).

Några flera råd om hårddiskar?

Tack!

-RC

Link to comment
Dela på andra sajter

En inspelning kan väl knappast störas av lite surr från datorn, det brukar ju vara så lite att det knappt hörs..

du har rätt, min dator är högljud som f till n men inget som märks på inspelningen

Jag funderar hur det ens är möjligt? :rolleyes:

Inga problem 🙂! Om man har hygglig mikrofon/mikrofonförstärkare och stationära datorn inte är ljuddämpad samt relativt nära micen så kommer datorn

att låta som en dammsugare jämfört med det övriga "bruset", i synnerhet vid vissa kompressor-inställningar. Okej spela roll? Nej, men spela roll att man hade

bra mikrofon när ngt sämre mikrofon ju hade funkat bra den med! Tillräckligt många bäckar små blir till slut oceanen som skiljer sunkig hemmastudio ifrån "riktiga".

Alla detaljer (säg 500 st) som särskiljer "proffs"-studio ifrån halvdålig hemmastudio är var för sig egentligen helt "onödiga" men tillsammans utgör dessa skillnaden.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Rag Child (oregistrerad)

Sorry, men jag har en ytterligare fråga:

Fungerar allihopa (Seagate, Samsung etc.) bra med Mac OS X? Och vilka stödjer firewire 800?

-RC

Redigerat av Rag Child
Link to comment
Dela på andra sajter

Rag Child (oregistrerad)
noise (svensk ord?).

brus

Tack, det svenska språket är svårt, även för en dansk.. Eller kanske specielt för en dansk..? 🙂

:rolleyes: -RC

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Tiderna kan ha förändrats men.. Jag har inga bra erfarenheter av Samsungs hårddiskar.. Dom må vara tysta men jag tycker att dom kraschar betydligt mer benäget än t. Seagates diskar. 😲

Har 2 krashade Samsung SP08112N här men har aldrig haft en kraschad Seagate trots att jag använt Seagate längre och i större antal. Man må betänka att hårdisken används på ett betydligt mer nötande sätt i en DAW än i en normal dator.

Nån med liknande erfarenheter? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...