Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska bygga ett litet sÄngbÄs och undrar om nÄgon vet var jag fÄr tag pÄ skumgummi, dÀmpningsplattor eller vad som kan tÀnkas bra för ljudisolering.

Kan man köpa sÄnt pÄ vanliga byggvaruhus?

Vad anvÀnder ni för att ljudisolera?

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

ja hur mycket budget har du?

jag har byggt lite nyligen... och jag köpte profilerat skumplast hos JAM.

tvÄ st 2 kvm plattor för 600 kr. rÀtt bra pris..

annars kan du ju kolla in deras backdrop absorber som Àr rÀtt bra om

du vill göra lite budget variant..

JAM

annars kan du ju köpa vanliga maddrasser hos jysk.. lr isolering Ä klÀ in kanske Àggkartonger,... ja det finns massa skit budget varianter...

/David

Postat

Äggkartonger e ingen vidare lösning... tĂ€nk pĂ„ att de mĂ„ste vara hyggligt brandsĂ€kert...

Postat

Äggkartonger Ă€r en rĂ„ttan-i-pizzan-myt. Det gör ingenting för ljudisolering, akustikbearbetning eller nĂ„gonting som helst, utom dĂ„ att vara en fiffig förpackning för Ă€gg. Om du inte Ă€r intresserad av att ha Ă€gg pĂ„ din vĂ€gg, finns det ingen anledning att ha Ă€ggkartonger dĂ€r. För övrigt lĂ€r Ă€ggen ramla ur om du sĂ€tter kartongerna vertikalt.

Glöm Àggkartonger. Nu. Tack. Inga "men min granne sa...". Bort.

Det finns en annan trÄd om ljudisolering av sÄngbÄs. Kolla den.

Och vad gÀller Jams akustikplattor har jag inte testat dem. Men jag kan berÀtta att jag just hÄller pÄ att bygga en professionell studio, och min akustikkonsult rekommenderade SUND miljöskiva frÄn Akustikmiljö i Falkenberg (akustikmiljo.se). Han tyckte att det var den bÀsta uppfinningen sedan skivat bröd. Utan tygbeklÀdnad och bÀrverk kostar den 187:50 kr/kvm ink moms. AlltsÄ lite dyrare Àn Jam's, men dÀmpar spikrakt ned till 125 Hz om man monterar dikt mot vÀggen.

Vill man dÀmpa lÀgre, monterar man med luftspalt till befintlig vÀgg. FÄr man plats, lÀgger man in ett lager 95 mm Gullfiber bakom. FÄr man mycket plats lÀgger man tvÄ sÄdana lager. Ju lÀngre frÄn vÀggen, desto lÀgre frekvenser dÀmpas. Att dÀmpa bas krÀver utrymme. Men nu talar vi om sÄngbÄs, sÄ du kommer ÀndÄ inte ha att göra med speciellt mycket frekvensinnehÄll under 100 Hz. (Barry White Àr död).

Observera att detta handlar om dÀmpning av resonanser INUTI lokalen. Detta Àr nÄgot helt annat Àn ljudisolering. För ljudisolering, lÀs den andra trÄden.

Och glöm Àggkartongerna.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Tack Henrik. Du Àr en stjÀrna!

Jag lÀste den andra trÄden och blev faktiskt lite klokare.

Nu jÀvlar ska jag byggga sÄngbÄs!

• 3 veckor senare...
kasman (oregistrerad)
Postat

Jag ljudissolerade i kÀllaren nyligen och dÄ anvÀnde jag Àggkartonger i taket.

har inte isolerat nÄgon annanstans och det blev en mycket stor skillnad, sÄ nÄgon nytta gör det iallafall. billigt = 60 kr för 14 m2

dom fÄr inte mÄlas för dÄ gör det ingen skillnad.

Postat

Biltema har "dÀmpmaterial till högtalare " som ser exakt ut som dom svindyra plattorna man kan fÄ köpa pÄ vÄra lika svindyra musikaffÀrer. 4 st plattor för 89:- spÀnn, och som tÀcker sammanlagd nÀstan 2 kvm.

TÀnkte sjÀlv köpa in nÄgra paket för att dÀmpa ljudstudset i min ljudstudio.

Postat

Återkom, det lĂ„ter rĂ€tt intressant. Det rĂ€cker kanske för att dĂ€mpa ett mickbĂ„s i alla fall đŸ˜±

Postat

Tack för tipset om Biltema! Jag har letat som en lite galning, men helt missat denna affÀr. Billigt Àr det i alla fall. Det billigatse hade annars varit att bestÀlla frÄn Tyskland.

Det blir nog ett sÄngbÄs i helgen.

Postat
  Print sa:
Tack för tipset om Biltema! Jag har letat som en lite galning, men helt missat denna affÀr. Billigt Àr det i alla fall. Det billigatse hade annars varit att bestÀlla frÄn Tyskland.

Det blir nog ett sÄngbÄs i helgen.

bra.. hÄll oss uppdaterade hur de gÄr!

Postat

Biltema lĂ„ter billigt, men du bor vĂ€l i Malmö och nĂ€rmsta Biltema ligger i Helsingborg. Om du inte behöver jĂ€ttemycket och inte orkar köra till Helsingborg, kolla i sĂ„ fall in Skumplasten AB. Det Ă€r en liten butik i Malmö som ligger pĂ„ en tvĂ€rgata till södra förstadsgatan mellan möllan och triangeln. Jag köpte lite dĂ€r. De kallar det nog profilerad skumplast och de kan Ă€ven skĂ€ra till det i de mĂ„tt du önskar. đŸ˜±

Postat

Yepp!

Har varit pĂ„ skumplasten... oxĂ„ ett alternativ. Men jag tror att Biltema Ă€r billigare Ă€ndĂ„... frĂ„gan Ă€r om det Ă€r vĂ€rt pengarna för soppa. FĂ„r rĂ€kna pĂ„ det. đŸ˜±

Postat

Jo. göteborg. Jag ringde dom och dom visste inte nĂ€r dom kommer in. Kan ta över en mĂ„nad sa han 😄

Postat (redigerat)

Men vad tusan.... surt! 😉

Men Ă„ andra sidan har jag inte heller nĂ„got akut behov av det heller 😆

Redigerat av Neko
Postat

Den hÀr Biltemaidén verkar intressant. Ni fÄr rapportera nÀr ni har fÄtt tag pÄ plattorna, och berÀtta hur det gick!

Lycka till!

/ Ambjörn

Postat

Det vore ju rÀtt kul om dom inte luktar samt funkar bra...

TÀnker dÄ mest pÄ auralex...nog den sjukaste prissÀttningen jag nÄgonsin har sett med tanke pÄ vad sjÀlva materialet kostar...

Postat (redigerat)

man skall aldrig prissÀtta nÄgot efter vad det kostar utan efter vad folk Àr villiga att betala för det...

EDIT: vad det kostar att tillverka det.

Redigerat av MusicGene
Postat

Det stÀmmer inte...det finns 2 olika slags sÀljare isÄfall...kolla pÄ ikea tex...

Postat (redigerat)
  ChrioN sa:
http://www.biltema.se/products/product.asp...4&iItemId=47806

Jag ska till biltema imorgon och köpa 6st förpackningar. Det Àr 18kvm (!)

...förutsatt att dom inte luktar dÄ...jag lÀr Äterkomma imorgon om det Àr nÄgon som Àr intresserad =)

Kanske du Ă€r lite överentusiastisk och glömde ta fram rĂ€knedosan ? 😏

I en förpackning finns 1,5 kvm. om du tjackar 6 st. förpackningar sĂ„ fĂ„r du ihop 9kvm. 😄

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

som den besserwiesser jag kan bli sĂ„ blir det tyvĂ€rr inte ens 9kvm utan 0,4*5*0,6*6 = 2*3,6=7,2kvm 😏

-------8<----------------

DÀmpmaterial till högtalare

DÀmpmaterial "wave" för dÀmpning av högtalarlÄdor. MÄtt 40 x 60 x 2 cm. Levereras i förpackning om 5 st.

-------8<----------------

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.