Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar här nu ifall jag ska skaffa en bascombo för 3000kr (ska beställa saker från tyskland så då kan jag lika gärna få med mig en sådan hem också) eller ska jag beställa en DI box? Exempelvis en Tech 21 sansamp bass driver? 😲

Jag spelar in genom ett EMU 1820 kort och jag har verkligen ingen erfarenhet av DI boxar! Vad ger bäst resultat?

Jag antar att DI boxen låter bättre än om man kopplar in basen direkt in i de inbyggda preampsen som finns på 1820kortet? Och om jag satsar på DI box så ska jag väl ändå koppla in den där bak i ingångarna och inte direkt genom preampen?

Uppmickad 3000krs basstärkare med en beta52 eller annan mick eller en DI box?

Det som ger bäst resultat? 😉

Om det dessutom finns någon kring Göteborg eller Borås som har en sådan här sansamp så vore det kul om man kunde komma och hälsa på och kolla hur den fungerar! 😕

Annars vore det kul och höra någons inspelning med DI box på bas. Gärna med övriga akustiska instrument!

Annars, tips på annan DI box?

Jag spelar med en Fender P-bas och jag spelar pop och rockmusik.

Annons
Postat (redigerat)

Det ultimata är nog... båda!

jag har på senare tid upptäckt tjusningen med att blanda line'ad signal med mickad.

line signalen står för botten, mick signalen för soundet och "uttrycket".

jag märker nu att det finns en anledning till att "storstudios" gör på det sättet.

Jag har en Hartke Bass Attack bas preamp som jag kör in basen i.

den har två utgångar: en xlr ut som skickar balanserad signal in i ljudkortet.

samt en "parallel output" som ofärgat skickar vidare signalen in i min stärkare.

stärkaren mickas upp med en '57a.

klart!

jag antar att du har någon form av mic/micpreamp så utgifterna borde inte bli alltför chockerande.

hartken går loss på en tusing.

en lågwattig basstärkare kan inte kosta mycket.

f.ö behövs kanske inte ngn basstärkare, jag kör genom min orange gitarrförstärkare och det fungerar utmärkt. den mickade signalen behöver ju inte innehålla någon lågbas. det sköter ju linesignalen om.

vips, du kom undan med en tusing.. 😕

Redigerat av basshole
Postat

Okej ska dra iväg till skolan snart och efter det ska jag kolla upp den här hartke preampen du nämnde.

Joo gitarrstärkare har jag mängdvis med så det ska nog kunna gå att spela bas därigenom. Har gjort det innan men bra resultat. Dock inte den botten jag vill åt...

Några har sagt att jag kan lajna genom någon av mina rörpreamps. Presonus blutube eller genom min presonus tubepre. Blir det ungefär samma ljud som hos en DI box eller är DI boxen att föredra?

Ingen som annars har något att säga om Tech21s bass DI variant?

Kan man göra samma som på din hartke med sansampen?

Postat

Vill du verkligen ha ett läckert basinterface med en massa möjligheter som låter riktigt bra, med stärkaremulationer, kompressor och en massa annat godis, så tycker jag du ska titta på Boss GT6B. Helt underbar.

Postat
Några har sagt att jag kan lajna genom någon av mina rörpreamps. Presonus blutube eller genom min presonus tubepre. Blir det ungefär samma ljud som hos en DI box eller är DI boxen att föredra?

Ingen som annars har något att säga om Tech21s bass DI variant?

Jag älskar min SansAmp och det blir tillräckligt bra bara med den. Jag har lyxat mig ibland och blandat med en mickad låda, men det är ju ett j-vla pill med två kanaler bas.

Jag skall testa nedastående någon gång:

Jag linar min bas, sedan kopierar jag linespåret och lägger på en annan kanal. Den första brukar jag låta vara helt ren och eq:ar så att den är väldigt basig. Den kopierade basen distar, komprimerar och eq:ar jag så att den låter väldigt studsig och skitig, nästan som en distad gitarr. Vid mixningen sen så är det bara att lyssna på den första rena basen och dra upp den andra sakta tills det låter bra. Man använder alltså den distade basen som krydda för den rena. Funkar bra för mig iaf och slår förmodligen de flesta basstärkarna under 5k.

En vanlig rör-preamp fixar inte det som SansAmpen gör.

Postat
Funderar här nu ifall jag ska skaffa en bascombo för 3000kr (ska beställa saker från tyskland så då kan jag lika gärna få med mig en sådan hem också) eller ska jag beställa en DI box? Exempelvis en Tech 21 sansamp bass driver? 😄

Jag spelar in genom ett EMU 1820 kort och jag har verkligen ingen erfarenhet av DI boxar! Vad ger bäst resultat?

Jag antar att DI boxen låter bättre än om man kopplar in basen direkt in i de inbyggda preampsen som finns på 1820kortet? Och om jag satsar på DI box så ska jag väl ändå koppla in den där bak i ingångarna och inte direkt genom preampen?

Uppmickad 3000krs basstärkare med en beta52 eller annan mick eller en DI box?

Det som ger bäst resultat? 🙂

Om det dessutom finns någon kring Göteborg eller Borås som har en sådan här sansamp så vore det kul om man kunde komma och hälsa på och kolla hur den fungerar! 😉

Annars vore det kul och höra någons inspelning med DI box på bas. Gärna med övriga akustiska instrument!

Annars, tips på annan DI box?

Jag spelar med en Fender P-bas och jag spelar pop och rockmusik.

Jag har 1820,

Det blir faktiskt riktigt bra om du kör basen rakt in i mickpreampen, testa det först innan du köper prylar för 3000, en stärkre är ju bra att ha men, men. Jag kör bas antingen direkt in eller så kör jag den in i min gitarrstärkare och tar den från preamp out in i ngn av ljudkortets passiva ingångar. Fördelen då är att du får riktig dist. Har inte lyckats micka med bra resultat.

Tro det eller ej men jag föradrar faktiskt basen rakt in i ljuskortets preamp och sen släger jag på lite Magneto. Det blir helt OK.

/R

Postat

Brukar spela in ett monospår med sansampen och en monokanal med ren signal rakt in i min Universal Audio 2-610. I mixen kan jag styra hur framträdande basen skall vara....

Det ultimata vore att ha en stärkare oxå... men ovanstående fungerar bra ihop med min gamla Precision bas för 1970. Jag har oxå provat med de svarta nylonspunna bassträngarna... det blir riktigt svampigt och gött...

Enbart sansamp låter inget vidare... men att blanda signalen med ren signal... eller ev med en mickad stärkare borde fungera fint...

Per

Postat

Okej det lutar mest åt att skaffa en sansamp.

Men när jag då ska spela in så kan man alltså koppla sansampen direkt in i ljudkortet och samtidigt in genom stärkaren så att jag kan micka upp den när jag spelar?

Eller måste jag dubba det hela? Jag förstår inte riktigt proceduren. 😆

Postat

Du kan även spela in en ren linesignal t.ex igenom en podd, duplicera spåret och dista lite med t.ex. amplitube.

Glöm inte att göra en kraftig basavskärning på det distade spåret annars blir det för mycket av det goda dvs bas :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.