Jump to content
Annons

Samplingar


Utan Namn

Recommended Posts

Så som jag ser det så finns det två olika sorters samplingar.

1. Ljud som är inspelade för att folk ska använda dom i sin musik. T ex när man köper en samplings cd eller dom samplingar som ligger på studio cd:n.

2. Loopar som är utklippta ur färdiga låtar.

Är det bara jag som är anti mot två:an? 🙂 Jag förstår inte hur man kan klippa ut loopar ur "färdig musik" och sen använda det i sin egen musik och säga att man har gjort det själv. Oavsett om man har tillstånd eller inte. Fan, vill man ha en schysst trumloop så får man väl göra den själv!

Bara lite tankar jag hade.

Jag kanske har fel.. förlåt..

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det bara jag som är anti mot två:an? 🙂 Jag förstår inte hur man kan klippa ut loopar ur "färdig musik" och sen använda det i sin egen musik och säga att man har gjort det själv. Oavsett om man har tillstånd eller inte. Fan, vill man ha en schysst trumloop så får man väl göra den själv!

Bara lite tankar jag hade.

Jag kanske har fel.. förlåt..

😆

Jag håller inte med dej... tycker det är intressant av samma anledning som att jag tycker det är ok att sno samples ur en låt, t.ex bassdrumen...

nu menar jag såklart inte sno rakt av o sätta in den i sin låt... utan ibland tar jag en bassdrum o kombinerar med 1 eller 2 andra som jag har... helt enkelt för att få en helt ny bassdrum...

o med loopar... visst kan man göra dem själv... men varför de? beatslica dem o lek med lite phaser/flanger/delay/reverb... kan passa mycke bättre än att göra en själv... dessutom lägger jag hellre tiden på att sequenca melodier eller stråkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har aldrig spelats in så koola trummor sopm det gjordes mellan 67-73 så man måste ju sampla. 🙂

Att sampla är 90 talet sätt att spela instrument, om du klipper och klistrar får du riktigt grym musik. att ta s k färdiga samplingar kan vara bra att klippa i och använda som kompiliment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen!

Olle sitter och knåpar ihop värsta sköna trumloopen som tog honom två dagar att få färdig.

Tre år senare kommer nisse, lyssnar på olles låt och diggar hans trumloop.

Helt plötsligt så hör man nisses låt på radio med olles sköna trumloop!

Nisse får fett med creds från alla (dom diggar speciellt trumloopen).

Nisse tackar.

En sjuk värld vi lever i..

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen!

Olle sitter och knåpar ihop värsta sköna trumloopen som tog honom två dagar att få färdig.

Tre år senare kommer nisse, lyssnar på olles låt och diggar hans trumloop.

Helt plötsligt så hör man nisses låt på radio med olles sköna trumloop!

Nisse får fett med creds från alla (dom diggar speciellt trumloopen).

Nisse tackar.

En sjuk värld vi lever i..

😱

ja heter calle.. inte nisse...

skojja bara 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen!

Olle sitter och knåpar ihop värsta sköna trumloopen som tog honom två dagar att få färdig.

Tre år senare kommer nisse, lyssnar på olles låt och diggar hans trumloop.

Helt plötsligt så hör man nisses låt på radio med olles sköna trumloop!

Nisse får fett med creds från alla (dom diggar speciellt trumloopen).

Nisse tackar.

En sjuk värld vi lever i..

😆

ja heter calle.. inte nisse...

skojja bara 😆

😱

Förstå att Nisse är en brottsling och borde slängas i fängelse!

😉

Nej, men allvarligt, Tänk dig om du vore ”Olle”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen!

Olle sitter och knåpar ihop värsta sköna trumloopen som tog honom två dagar att få färdig.

Tre år senare kommer nisse, lyssnar på olles låt och diggar hans trumloop.

Helt plötsligt så hör man nisses låt på radio med olles sköna trumloop!

Nisse får fett med creds från alla (dom diggar speciellt trumloopen).

Nisse tackar.

En sjuk värld vi lever i..

😆

ja heter calle.. inte nisse...

skojja bara 😆

😱

Förstå att Nisse är en brottsling och borde slängas i fängelse!

😉

Nej, men allvarligt, Tänk dig om du vore ”Olle”.

Hade jag vart olle hade jag tatt ett snack med den där jävla nisse... 😎

men att sno samplingar rakt av e aldrig kul... att kombinera med annat däremot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan namn: Hm... asså, du är helt anti covers oxå? Samma sak vad gäller pengar...

Lyssna på Amon Tobin å Bonobo (www.ninjatune.net), lyssna på den mesta discohousen å hiphop, ALLT de e ju i princip bara samplingar. Lyssna på Forss med Soulhack tex... Det är ju så sjukt skickligt gjort å hur Forss hanterar copy/paste funktionen är ju omänskligt... Å i 9 fall av 10 är Olles låt minst 30 år gammal så Olle skiter i de eller e död 😱 Å är låten inspelad (vilket den e om man samplar?) så får ju Olle cash om de bli en radio hit 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är hur licenserna för copyright ser ut.

Idag kan du inte säga om du har använd samplingar utan att betala något skurkaktigt förlag typ warner chappell, Man skulle kunna lösa att de som gjort orignalet får en liten procent av låten när den spelats, eller nåt. Man kan lösa problemet. Jag bygger min musik på 100 % samplingar

Men jag jobbar så pass mycket på dem så att de som gjort låten från början ofta inte fattar att jag samplat dom.

Jag lägger upp min musik gratis btw.

kolla in

www.soundclick.com/multitudeagainsttheempire

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan namn: Hm... asså, du är helt anti covers oxå? Samma sak vad gäller pengar...

Lyssna på Amon Tobin å Bonobo (www.ninjatune.net), lyssna på den mesta discohousen å hiphop, ALLT de e ju i princip bara samplingar. Lyssna på Forss med Soulhack tex... Det är ju så sjukt skickligt gjort å hur Forss hanterar copy/paste funktionen är ju omänskligt... Å i 9 fall av 10 är Olles låt minst 30 år gammal så Olle skiter i de eller e död 😱 Å är låten inspelad (vilket den e om man samplar?) så får ju Olle cash om de bli en radio hit 😆

Nej, jag är inte anti covers.

Men bara för att det är en cover behöver man inte sampla.

What ever, jag tycker det är fel att sampla. Sen om ”olle” har varit död i 30 år, spelar det någon roll? Då kan du hitta en låt som gjordes för 30 år sedan och säga att det du som gjort den. ”olle” är säkert död ändå, vem fan bryr sig.

Det handlar om hederlighet! Man tar inte från andra och tar själv creds för det. Spelar ingen roll om det är en trumloop på 2 sek eller ett piano lir på 20 sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

speed-focus: Blev inte Kieth Richards å Mick Jaggar sjukt arga när dom snodde den? Kan ha fel...

Utan Namn: jaja, men asså, vem är det som har samplat något och sedan sagt att han/hon gjorde de själv? Många nämner det kanske inte men om du frågar ljuger dom nog inte... sen brukar ju producenter ha tillstånd, Avalanches fick ju tom sampla madonna. Kollar man på tex deras LP är hela skivans fodral full med rättigheter å sånt... (har jag för mig 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina två cent:

Så länge alla parter kompenseras på rätt sätt så är det väl helt okej? Att jag sedan inte gillar så mycket musik med samplingar i beror ju mer på min personliga smak än att det skulle vara "fel".

Oftast är det ju inte samplingarna i sig som är felet, utan att en helt talanglös rappare skrivit ihop nån klyshig dynga på fem minuter som läggs på musiken - voila! fem miljoner singlar sålda, bara för att den där basgången som samplades var så jävla groovy! Men som sagt: bara upphovsmännen av nämnda basgång får sina pengar så...

Link to comment
Dela på andra sajter

kryotank (oregistrerad)

Jag tänkte på en sak...

Är det i så fall fel att använda presets-ljud på synthar (worst case scenario - att man dessutom använder en crackad plugg)... är det bara ok att använda egentillverkade ljud?

🙂

Och vad tror ni t ex att sinusvågens upptäckare skulle tycka om begreppet "egentillverkade"?

Redigerat av kryotank
Link to comment
Dela på andra sajter

speed-focus: Blev inte Kieth Richards å Mick Jaggar sjukt arga när dom snodde den? Kan ha fel...

Jo det blev de. Enligt vad jag har läst så hade verve faktiskt köpt licens för att använda en sampling stoneslåten, fast när det blev en monsterhit och hela låten byggde på just den samplingen var de tydligen inte helt nöjda längre. De blev det stämning och de fick alla intäkter. Dessutom blev det en hel del extrapengar då stones sålde låten till diverse reklam, något som richard ashcroft inte hoppade högt av glädje av.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller enstaka ljud är hela världern FRI.

När det gäller beats så gäller tre takter. Mer än så

FÅR man inte ta. Är det "arr" eller en takt med ex beats,

bas och en lite slinga så gäller 3 takter. REGLER är REGLER eller 🙂

Tycker "Oftast" att regler är påhittade för att andra ska hitta

kryphål för att kunna bryta dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det ju inte samplingarna i sig som är felet, utan att en helt talanglös rappare skrivit ihop nån klyshig dynga på fem minuter som läggs på musiken - voila! fem miljoner singlar sålda, bara för att den där basgången som samplades var så jävla groovy! Men som sagt: bara upphovsmännen av nämnda basgång får sina pengar så...

Nämen oj, här sitter jag och samplar robotapan. Sorry RA, all cred till dig!! 🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag trodde inte man fick sampla någonting utan att betala royalties till den ursprungliga upphovsmannen. Menar ni att folk samplar hej vilt och har det i sina låtar? 😆 Det måste ju vara olagligt.. 😆

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på en sak...

Är det i så fall fel att använda presets-ljud på synthar (worst case scenario - att man dessutom använder en crackad plugg)... är det bara ok att använda egentillverkade ljud?

😆

Och vad tror ni t ex att sinusvågens upptäckare skulle tycka om begreppet "egentillverkade"?

Det är väl skillnad på preset-ljud och samplingar. Kom igen nu.

Iofs så använder jag aldrig preset-ljud ändå men 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...