Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
gate och reverb.

Jo, det vet jag 😉

Resten hÀnger nog pÄ grundljudet i virveln. Hör att det Àr mycket diskant skuret, och boostad mid-vÀrme som attan. En kompressor sköter förmodligen den hÄrda attacken.

Postat (redigerat)

Är det nĂ„got sĂ„dant hĂ€r du Ă€r ute efter:

?

Jag utgick frÄn den hÀr virveln:

.

Jag kan direkt sÀga att jag aldrig nÄgonsin har varken sysslat med eller lyssnat pÄ rockmusik, sÄ jag chansar bara ...

(Det var lite problem att spela upp virveln i Media Player, attacken kom inte med.)

Redigerat av AndyPandy
Postat (redigerat)

Jag körde i tur och ordning ursprungsvirveln genom

1) Kompressor

2) Reverb

3) Gate

4) Eq

Dock drog jag upp diskanten, inte ned som nĂ„gon pĂ„stod. Dessutom tror jag att det Ă€r viktigt att anvĂ€nda ett bra reverb. Jag körde allt genom ett konvolverande reverb, och hĂ€r har du tur eftersom det har visat sig att ett gratis-IR-reverb av kĂ€nt mĂ€rke lĂ„ter lika bra som ett proffsreverb, det Ă€r bara det att jag inte kommer ihĂ„g vad det dĂ€r gratisreverbet heter. 🙂

Det finns en sida med det dÀr reverbet och en massa impulsfiler som man kan ladda ned, men jag kommer helt enkelt inte pÄ namnet. NÄgon annan?

Redigerat av AndyPandy
Postat (redigerat)

AndyPandys variant lÄter vettig. Prova att lÀgga reverbet pÄ undermicken, för en sÄdan bör du anvÀnda.

Det Àr inte nödvÀndigt sÄ att du skall anvÀnda ett riktigt bra och snyggt reverb. Till den hÀr typen av sound skulle jag prova med en Hall utan predelay frÄn ett Yamaha reverb, typ Rev-7 eller SPX 90. Yamahas gammla reverb Àr ofta riktigt hÄrda och kan ge en passande syntetisk klang. Om du anvÀnder ett modernare reverb sÄ kan det vara vÀrt ett försök att hÄlla in-nivÄn lÄg pÄ reverbet, sÄ att du inte anvÀnder hela bitdjupet. Det ger en mer syntetisk klang.

Redigerat av muppas
  • 2 veckor senare...
ADAT (oregistrerad)
Postat
Jag körde i tur och ordning ursprungsvirveln genom

1) Kompressor

2) Reverb

3) Gate

4) Eq

Dock drog jag upp diskanten, inte ned som nĂ„gon pĂ„stod. Dessutom tror jag att det Ă€r viktigt att anvĂ€nda ett bra reverb. Jag körde allt genom ett konvolverande reverb, och hĂ€r har du tur eftersom det har visat sig att ett gratis-IR-reverb av kĂ€nt mĂ€rke lĂ„ter lika bra som ett proffsreverb, det Ă€r bara det att jag inte kommer ihĂ„g vad det dĂ€r gratisreverbet heter. 😉

Det finns en sida med det dÀr reverbet och en massa impulsfiler som man kan ladda ned, men jag kommer helt enkelt inte pÄ namnet. NÄgon annan?

Hur la du reverbet? Som insert eller tappade du signalen till reverbet. Om du körde reverbet som insert före gate sÄ klipper man ju reverbet med gaten.... Men det Àr kanske vitsen ocksÄ...

Fredrik 😏

• 3 veckor senare...
Master-L (oregistrerad)
Postat

Ett tips Àr att ha anvÀnda en snare som Àr djup! DÄ blir det ett fetare grundljud.

Postat (redigerat)

Doktorns virvelskola: Skit i vilket orginalljud pÄ virveltrumman du har, det Àr ÀndÄ effekterna som gör jobbet :rolleyes:

1) Högpassfilter nÄgonstans mellan 40-80Hz för att inte senare krocka med bastrumma.

2) Kompressor

3) Dubb: 10-30ms stereodeley (gör att trumman lÄter stor)

4) Reverb: SPX90

5) Gate

Vill du fĂ„ riktigt syntetiskt ljud kan du testa med att lĂ€gga en till kompressor mellan steg 2 och 3 för att öka volymen pĂ„ efterklangen...dĂ„ blir det jĂ€vlarimig 80-talsvirvel 🙂

Redigerat av Dr Arthur Krause
Postat
Doktorns virvelskola: Skit i vilket orginalljud pÄ virveltrumman du har, det Àr ÀndÄ effekterna som gör jobbet :rolleyes:

1) Högpassfilter nÄgonstans mellan 40-80Hz för att inte senare krocka med bastrumma.

2) Kompressor

3) Dubb: 10-30ms stereodeley (gör att trumman lÄter stor)

4) Reverb: SPX90

5) Gate

Vill du fĂ„ riktigt syntetiskt ljud kan du testa med att lĂ€gga en till kompressor mellan steg 2 och 3 för att öka volymen pĂ„ efterklangen...dĂ„ blir det jĂ€vlarimig 80-talsvirvel 🙂

Kultips 😠

Det tackar vi för...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.