Fred Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Är det någon som har erfarenheter utav nya studioklaviaturen CME UF8. Den har adresserbara reglar med USB-interface och Firewire-interface (extra tillval). Priset ligger på 5.495:- i Sverige. Det är ju väldigt bra reklam för den och jag har läst på CME:s hemsida att köparna är väldigt nöjda. Men som alla vet när man väljer ut köpare eller nöjda kunder så skall ju de överdriva och tycka att det är den perfekta klaviaturen etc... De får inte tycka negativt för att det påverkar försäljningen o.s.v. Så min fråga är ifall det är någon som har köpt den och om vederbörande är nöjd med den. Jag har själv planer på att köpa in den och eftersom jag är pianist så väljer jag just UF-8 i och med att den innehar vägda tangenter. Tacksam för erfarenheter. Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest plastocid Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Jag har en kompis som äger en och jag har varit och pillat på den lite grann. För mig som pianospelare var klaviaturet lite sisådär. Bra för sitt pris men det lämnar lite att önska (bättre än m-audio keystation 88!). Knobbarna är sköna men det finns ett litet hack när man har dem i kl 12-läget. Jag tycker inte det gör så mycket, men det kanske stör någon lite. Reglarna och transportknapparna (eller vad man säger.. de där play/record/stop osv) är tyvärr plastiga och tråkiga. Jag hade kunnat tänka mig en UF5 eller nånting som biillig midikeyboard, men jag hade nog satsat på ett digitalpiano med skönare klaviatur om jag var ute efter bra pianokänsla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Jag har ett och instämmer väl i stort med vad plastocid skriver... Över lag mycket bra känsla, men jag är väl inte i första hand pianist, så jag är inte jättekräsen. Det känns väldigt mycket mer som ett piano än mycket annat jag spelat på iallfall... 😳 Absolut värd sitt pris!! Leta lite här på forumet så kommer du att hitta flera trådar med kommentarer om CME's klaviaturer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Emaj7 Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 jag testade den i en affär och den gav en plastig känsla. Det kändes som att tangenterna nästan rörde sig i sidled, de saknade stabilitet. Det var likadant med knappar och faders. Men för det priset så ska man nog vara nöjd ändå. Har man inte mer $$ att lägga så är det ett bra alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMonk Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 annars har casios budgetdigitalpiano (px-100) ett rätt schysst klaviatur för ungefär samma pengar (sen att ljudet inte är så anmärkningsvärt, och högtalarna inte precis överväldigar, gör ju inte så mycket om man ändå bara ska ha det som controller...). litet och lätt (för ett digitalpiano) är det också. inga rattar och sånt, dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Om man är ute efter mer än bara ett piano, så måste man ju tillägga att CME-klaviaturerna har väldigt schysst aftertouch-respons... Inte särdeles vanligt i den prisklassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts