Jump to content
Annons

Mixningstips


Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

# LÅTNAMN: Down

# ARTIST/GRUPP: Ampgeezer(RIP)

# GENRE: Hårdrock

# LÅTLÄNGD: 5 min

# KOMPOSITÖR: Jag

# PRODUCENT: Jag

# INSPELNINGSÅR: 2005

# FORMAT:mp3

# STATUS: SKISS

Ännu en överbliven Ampgeezer-dänga som jag gett mig på att mixa om. Gitarrerna är nedstämda ett helt tonsteg och sen är e-strängen droppad ner till G.

http://andrewblakk.no-ip.org/down2-01mp3.mp3

Förutsättning: Gitarrerna igenom en Pod Xt. bara en overheadmick, samt att kaggen är mickad med en Sm 57 har jag för mig.

Nu skulle jag gärna vilja ha lite mixningstips. Vad saknar ni, eller är det nåt som är för mycket utav? Låter det bra eller rent utsagt illa?

Alla tips och synpunktes mottages med glädje...

😉

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra riff men du har ju ingen botten eller attack i gitarrljudet. Det låter mest gröt faktiskt. 😳

Låter oxå som att du har väldigt mkt gain på disten. Dra ner den för att få klarare ljud. Skulle rekommendera att du antingen stämmer i D-stämning eller drop D eller möjligtvis drop C (men då rekommenderar jag minst 0,10 i tjocklek på strängarna).

Låter inte speciellt tungt vilket beror mkt på att du har stämt ner gitarrerna så mkt så att du kör basen en oktav upp istället...resultatet blir helt enkelt för soft. Hade du istället haft en högre stämning på gitarren skulle du kunna komplettera bottenregistret med basen en oktav ner om du förstår vad jag menar. Jag lovar dig det blir mkt tyngre. 😉

Mixen är bra annars tycker jag. Vill höra låten igen i tyngre tappning med en ny stämning. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Tack Djonas... Tja angånende strängarna så sitter det 0.12-0.60.

Näe, det där med basen blev ju inte så bra faktiskt. Han kunde helt enkelt inte stämma ner lika långt utan att det bara blev muller. Det där med mindre dist tåls att tänka på lite grann. Denna gång så drog jag ner den rätt rejält, använde typ nästan 55%iallafall. Men å andra sidan så är det ju tre gitarrer. 2 helt panorerade och en i mitten...

Men kul att mixen i sig lät bra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det låter rent ut sagt illa! 😄

Mäster Jonas har redan lagt ut texten om gitarrstämning o där har jag inget detaljerat att tillägga. Men för guds skull stäm upp!!

Det låter bitvis som en singel som spelas på 33 1/3!

Om mixen kan man väl säga trummorna låter väldigt isolerade i mitten, o det låter inte som ett band som spelar, utan mer som en trummis som sitter o spelar till något muller. Lite elakt, men ungefär så faktiskt.

Trummorna verkar, förutom mono OH låta rätt bra. Lite mer rum kanske?

Basen, var det det som inledde? Annars vet jag inte om jag kunde urskilja den i all gröt.

Antingen vande jag mig efterhand, eller så ändras mixen mot slutet. Trummorna flyter in bättre sammanhanget. fast antagligen vande jag mig väl bara? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Damn... Tja det är välan bara att lyssna och lära antar jag. 😄😉

Ok gitarrljudet verkar ju inte vara nån höjdare. Det får jag nog kanske se över lite. Det är svårt med nedstämda ljud tycker jag.

Men att stämma upp? Varför det? Det ska låta gröt där nere. Men bra gröt. Haha det där med en singel på 33 1/2. Tja det är ju ett doomparti. Då kan det ju inte gå snabbt.

Men att trummorna låter ganska bra är ju kul att höra. Det tänker jag ta med mig. 😆😆

Mera rum i trummorna. Kan det innebära att lägga på lite mer reverb kanske på dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker trummorna låter skit. Kanske inte inspelningen i sig, men definitivt mixen. Smälter inte alls in i ljudbilden, och låter rätt torrt och tunt.

Tror du behöver jobba med trummixen, Eq:a lite, sänka virvlen, (var é kicken?), Samt lite snyggt reverb och lite rum. Riffandet låter väl rätt ballt i o f s, men kan hålla med dj jonas att det saknas attack och punch.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Damn... Tja det är välan bara att lyssna och lära antar jag. 🙂 :)

Ok gitarrljudet verkar ju inte vara nån höjdare. Det får jag nog kanske se över lite. Det är svårt med nedstämda ljud tycker jag.

Men att stämma upp? Varför det? Det ska låta gröt där nere. Men bra gröt. Haha det där med en singel på 33 1/2. Tja det är ju ett doomparti. Då kan det ju inte gå snabbt.

Men att trummorna låter ganska bra är ju kul att höra. Det tänker jag ta med mig. 🙂😄

Mera rum i trummorna. Kan det innebära att lägga på lite mer reverb kanske på dom?

Ja, lite mer reverb, fast kanske inte så stort, o inte så mycket, bara så det känns som trummorna får lite placering i en lokal. Men det är en smaksak - pröva o se vad du gillar. kan ju funka fint med en katedral oxå, men det farliga med reverb är att lägga på för mycket av det goda.

Ang gitarrerna så är det inte så mycket hastigheten jag menar när jag jämför med en singel på 33 varv, utan att tonen försvinner o bara blir ett muller.

Vad jag förstår så är det först nerstämt från H till A, o sen droppat till G? 😲

Det är i så fall jääkligt lågt. vad jag menar med stäm upp är - stäm inte ner såå långt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Tja hela gitarren är nedstämd till D. DGDFAD och sen lägsta e strängen nedstämd till G

så att det blir GGDFAD. Jo det är lite lågt men kul å andra sidan ibland.

Ok ska prova med lite olika reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, lyssna inte på dem, stäm ner för allt vad tygeln håller. Jag tycker det låter ball, lite High on fire-/Sleep-stuket. Har inget emot att resultatet blir en murrig gröt.

Men trummorna låter lite tamt, och är aningen för torra.

Mer doom åt folket!

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det är min musikstil, men jag tycker att det låter bra. Lite grötigt, men det kan vara mina tvåhundrasjuttiofemkronorslurar som bråkar. Lite enformig låt dock. Efter ett tag väntar man på att nåt mer ska hända, men det kommer aldrig...

Och som sagts innan; trummorna. De sjunker inte in i låten utan ligger utanpå och flyter. Men det är riktigt bra spelat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.... Måste hålla emd att gurorna låter sådär. Varför stämma E till G? Räcker väll gott att stämma den i C blir det väll stämmer som du gjort och droppar e-strängen. Brukar jag göra och tycker det låter helt klart fett nog (lyssna på mina guror kan du göra här). Gitarrerna låter väldigt grötig låter inte feta som nerstämda guror ska göra. Sen saknar jag lite krispighet diskant mellanregister i gitarrena och i helan mixen, låter instängt. Sen lite reverb på trummorna och även gitarrerna skulle gör a fin fint. Hur har du rattat eq:n i dom lägre frekvenserna känns som både kagge gitarr och bas ligger och bråkar om utrymme.

Annars är väll låten helt ok tror jag svårt att ge något riktigt omdöme utan sång/skrik tycker jag. Känns ju lite enformigt men det är nog mycket pga avsaknaden av sång.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående, det är riktigt grötigt i botten, bas gitarr och kagge i samma register=gröt, försök separera instrumenten från varandra med hjälp av eq. Sen MÅSTE du flytta första kaggeslaget för det är helt off...

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Sång...? Näe, det är väl överskattat. 😉

Ok det blir in och grotta bland frekvenserna i natt för att se om det blir nån skillnad.

Kul att så många har tagit sig tid att lyssna och komma med synpunkter. Det uppskattas även om det skär i mitt stackars hjärta... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Ny mix

Ok nu har jag försökt göra lite förbättringar. Jag har försökt få fram mer kagge och tydliggöra basen. Plus att även blöta ner overheaden lite. Haha, tja vet ifan men lite skillnad blev det kanske. 😏

Jupp, ökenrock och High on fire är ju stora influenser i denna låt helt klart.

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt!

Vad händer om du stänger av och på effekter på gitarrerna? I hiphop, techno om man har en "loop" så brukar man

ofta alternera ljudbilden lite grann hela tiden, ibland så lite att det knappt märks men att det andå hela tiden blir frächt

för lyssnaren! Lägg sen in ett delay nånstans, en phaser nån annan gång? Trummorna låter balla tycker jag, snustorra!

Prova att lägga reberb på dem och se hur det blir, men att man skär reverbet i basen då. Sen har ni ju glömt sången 😏!

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp,

Trumljudet i första mixen var bättre tycker jag. Lite seasons in the abyss feeling över dom. Underbart. Bra trummis oxå.

Angående gitarrljudet så funkar det för mig. Skulle dock vara intressant att höra de panorerade gitarrerna för sig. Låter som om dom har mindre dist än mitten gitarren. Det är nog centerguran som grötar till allting.

Jag tycker det är sjysst. Många bra riff och som sagt, jävligt bra trummis. Roligt att lyssna på! Starkt att få till såpass bra trumljud med så få mickar.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bägge mixar lider av samma sak. Trummorna låter helt isolerade från stränginstrumenten (och från varandra).

Höj OH-micken för att få mer känsla av helhet. Tycker du att den stör i vissa frekvenser, skär dessa. Låter balansen mellan de olika trummrona konstig i OH-micken så kan du testa att lägga en kompressor på.

Sedan håller jag med tidigare inlägg om att du borde lägga gitarrer med mindre dist nästa gång. 😳 Det blir extra känsligt när man spelar så pass nedstämt som ni nu gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna är nedstämda ett helt tonsteg och sen är e-strängen droppad ner till G.

😳

Jag skulle byta dist om jag var du. Det skulle nog låta mer distikt om du hade en som var lite mer "grov". Men det kanske inte var meningen.

Och sen så vill man ju som sagt ha sång på.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Det där med att allt låter separerat är nått som jag inte hör än... Det går liksom inte in. Men det kommer väl med tiden antar jag.

Tja anledningen att det inte är nån sång är att det inte fanns nån sångare då... Sitter och mixar lite old news låtar. Det kommer garanterat nyare material framöver med sång.

Nja jo jag hade nog kunnat valt ett mer distinktare ljud. Kanske nån utav Engl eller Mesa ljuden i Poden men jag valde Jcm 2000 eftersom det är en sån jag har själv. Men ska tänka på disten till nästa gång...

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

http://andrewblakk.no-ip.org/down4-02mp3.mp3 Rå mix

http://andrewblakk.no-ip.org/down4-02master.mp3 Med Ozonepreset

Well wtf. Ett sista försök att få lite mer balans i det hela. Nu ska vi se... Vad har jag gjort denna gång då? Kompressor på overheaden samt skurit lite för att få fram kaggen. Försökt att få en mer jämn mix med diverse reverb på trummorna samt skurit lite eq på gitarrerna för att blend in(som det står i diverse artiklar) mer.

Vem vet kanske kanske det börjar närma sig så småning om... 😄

Jaja, om man jämför med hur samma låt lät i somras så låter det nu sjukt bra i mina öron. Heja Andrew!!!!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...