Jump to content
Annons

Ensoniq ASR-10 Klav. Vs. MPC 1000XL


Rocik

Recommended Posts

Okej, skulle verkligen uppskatta lite hjälp här..

Så här är det, funderar, lr, kommer köpa en sampler...antingen en Boss sp404, MPC 1000 eller Ensoniq ASR-10...

404:an blir det nog antagligen inte, men kanske...står alltså mellan MPC:n och ASR:en...

Jag har NOLL erfarenhet med samplers, e alltså helt ny inom det området..MPC:n, vet jag ungefär hur den funkar...ASR:en har jag ingen aning om...har dock bara hört bra saker om den. Så om nån skulle kunna förklara lite för mig hur en sån sak fungerar skulle jag vara väldigt tacksam. Om den är lätt att använda, hur det är att koppla till skivspelare, instrument osv...jag ska göra beats på den, hip hop...

om jag köper ASR:en får jag med detta: fullt minne och SCSI kort.

Vad är SCSI kort?

kanske är lite dumma frågor jag kommer med, men skulle verkligen uppskatta om nån kunde besvara dom...

ska väl tillägga också, att MPC:n kostar det dubbla, men det vet väl ni som har koll...

har iaf, fått tag i en ASR-10a och kan hämta den imorgon...det kan ni också väga in..medans, för MPC:n kommer jag få vänta på nån månad...

så snälla, ge mig lite tips på vad jag ska göra..väldigt tacksam..

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

ASR-10 😛! Dock, vad ska du med sampler till? De sampler som finns som mjukvara till datorn är helt överlägsna alla hårdvaru-sampers som finns!

Allt annat snack är bara b.s! Visst det finns hiphoppare som snackar sig varma för MPC men det är bara för att dom 1 inte har lärt sig en dator eller

2 för att MPC ser coolare ut! Padsen på MPC har visserligen klart användbar funktion i musikskapande men i så fall kan man istället köpa MPD 16!

Att ha 32- 512 svindyra MB i MPC´n är sämre än 1-8 billiga GB i datorn! Satsa på sampler i datorn, är fantastiskt överlägset på alla tänkbara sätt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ASR-10 😛! Dock, vad ska du med sampler till? De sampler som finns som mjukvara till datorn är helt överlägsna alla hårdvaru-sampers som finns!

Allt annat snack är bara b.s! Visst det finns hiphoppare som snackar sig varma för MPC men det är bara för att dom 1 inte har lärt sig en dator eller

2 för att MPC ser coolare ut! Padsen på MPC har visserligen klart användbar funktion i musikskapande men i så fall kan man istället köpa MPD 16!

Att ha 32- 512 svindyra MB i MPC´n är sämre än 1-8 billiga GB i datorn! Satsa på sampler i datorn, är fantastiskt överlägset på alla tänkbara sätt!

e så otroligt trött på att sitta framför en dator...just därför är det en sampler jag vill ha...

tack för att du tog dig tid, uppskattar det!

nån som vet hur sequencern är i asr-10an? har hört en del negativa saker om den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ASR-10 är som en sampler + 2 st bra multieffekt-enheter! ASR-10 är bra som fn, har haft en själv! Sequensern i ASR-10 är den

absolut sämsta som någonsin funnits (undantahet EPS´s sequenser!) Den är som en full trummis... som inte ens har taktkänsla i

nyktert tillstånd! Med enbart den har jag gjort låtar som svängt bra och för detta borde Hans faktiskt per automatik tilldelats ett

NobelPris i rytmik 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ASR-10 är som en sampler + 2 st bra multieffekt-enheter! ASR-10 är bra som fn, har haft en själv! Sequensern i ASR-10 är den

absolut sämsta som någonsin funnits (undantahet EPS´s sequenser!) Den är som en full trummis... som inte ens har taktkänsla i

nyktert tillstånd! Med enbart den har jag gjort låtar som svängt bra och för detta borde Hans faktiskt per automatik tilldelats ett

NobelPris i rytmik 😛!

allright, du har alltså haft en?

att koppla in vinylspelare antar jag funkar då utan problem...och sampla direkt från vinyl in till den och klippa upp samplingen i asr:en, funkar eller? hur lätt funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eventuellt Phono-preamp då emellan men annars så inga problem! Är svårare så är man trög går det nog aldrig att lära sig

utan dator men det går inte långsammare efter bara några veckor och finns även fördelar med att tvingas lyssna hela tiden

när man jobbar med sina sampligarna, d.v.s. när du inte bara kan kolla på skärmen exakt var du ska klippa och så, så måste

du lyssna och när du väl måste lyssna kan du på samma gång komma på massor av andra coola grejor, inspireras till något helt

annat som ändå var bättre än det du fortfarande hade jobbat med ifall du suttit framför datorn, o.s.v. Fn, kanske också ska köpa

mig en ASR-10 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Inga problem! Eventuellt en Phono-preamp då emellan men annras så! Det finns även en fördel med att tvingas lyssna hela tiden

när man jobbar med sampligarna, d.v.s. när du inte bara kan kolla på skärmen exakt var du ska klippa så måste du lyssna och

när du väl måste lyssna så kan du komma på massor av andra coola grejor på samma gång, inspireras till ngt helt annat, o.s.v.!

Fn, jag ska kanske också köpa en ASR-10 😆!

allright, fan vad nice....verkligen ett stort tack för hjälpen...blir nog att man köper en imorgon då...

förresten, är den lätt att komma igång med? jag menar, är den avancerade?

tack för hjälpen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, helt enkel är den inte! Väldigt logiskt och bra uppbygd men är många undermenyer och du har bara två raders skärm att jobba med!

Observera att minnet är 16 MB! Så att spela instrument på den blir aldrig särskilt bra, som pianon och så är ju tämligen värdelösa

med dagens mått mätt! Det ultimata är ju att använda den som ett komplement till ex Cubase! Tar minnet slut spelar man in det i Cubase

och har samplern helt fräsch igen! Se till att den har 16 MB annars bör du få den för halva priset, vad ska du betala?

Jag kan ge dig ett tips redan nu förresten! När du vill kolla var du ska klippa en sampling exempelvis starta den så

transponera ned den typ 3/4/5/6 oktaver och därmed kan du höra ganska så exakt var den börjar! Om du vill time-stretcha

gör det i Cubase eller motsvarande! Är otroligt bra i ASR-10 med tanke på hur gammal den är men den tar tid... vi snackat timmar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, helt enkel är den inte! Väldigt logiskt och bra uppbygd men är många undermenyer och du har bara två raders skärm att jobba med!

Observera att minnet är 16 MB! Så att spela instrument på den blir aldrig särskilt bra, som pianon och så är ju tämligen värdelösa

med dagens mått mätt! Det ultimata är ju att använda den som ett komplement till ex Cubase! Tar minnet slåt spelar man in det i Cubase

och samplern helt fräsch igen! Se till att den har 16 MB annars bör du få den för halva priset, vad ska du betala förresten?

Yes, är 16mb, SCSI kort, och nån extern brännare hade han med...3500 skulle han ha, låter helt ok, enligt mig...

Mmmm, alltså, jag har ju noll koll på hur länge minnet räcker...beats är ju ganska simpelt uppbyggda, så allt jag har tänkt är väl typ sätta ihop 3-4 loopar, sen ska det vara klart...det borde den väl räcka till? sen bränna ut det, och sen tömma samplern och börja om igen...näe, inga instrument ska spelas på den...bara skivspelare och sampla från den...allt uppbyggt på samplingar alltså, trummorna, bas, allt...det borde väl funka på 16mb, eller vad tror du?

förresten, den tar inte wav filer va? tänkte om man vill bränna ut nåt från datorn, vad ska man köra i för format? har du nån aning om det?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej, men då är det lugnt! 16 MB är nästan 2 minuter i stereo!

Angående wav och det så finns en konverterare som heter Chicken translator! Eller så kan du sampla till ASR-10:an ifrån datorn!

Här finns gratis demo-version: http://www.chickensys.com/products/sw_item...Translator+Free

Det kan finnas andra numera som är gratis helt och hållet! Har ingen koll på saker och ting längre dock 😆!

Ett annat tips är att köpa gammal Zip-drive med SCSI-gränsnintt! En sådan med ett gäng 100 MB-skivor borde gå på max 500 spänn!

Eller att helt enkelt köra över det till datorn, fast du måste du ha SCSI-interface eller ngn konverterare! För att stå med 10-floppydisketter

numrerade ifrån 1 - 10 samtidigt som det ligger massa andra, till förväxling lika, disketter också numrerade ifrån 1 -10 lite varstanns är en

klar glädjedödare, fråga Hans 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej, men då är det lugnt! 16 MB är nästan 2 minuter i stereo!

Angående wav och det så finns en konverterare som heter Chicken translator! Eller så kan du sampla till ASR-10:an ifrån datorn!

Här finns gratis demo-version: http://www.chickensys.com/products/sw_item...Translator+Free

Det kan finnas andra numera som är gratis helt och hållet! Har ingen koll på saker och ting längre dock 🙂!

Då räcker det ju utan problem...

väldigt sant angående sample från datorn, är så jävla uppe i varva så det snurrar miljoner tankar, därför jag inte tänkte på det...får kolla in demot också...

hur som helst, jag köper nog den imorgon...måste tacka dig, verkligen! uppskattar det otroligt mycket... 😆 !!!

Har fått en mycket klarare bild av hur den funkar nu, tackvare din hjälp!

tusen tack!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra 3-4 loopar och sedan föra över dem till datorn? Varför inte skippa mellanhanden och sampla direkt till datorn då? Vidare, det du ska göra kan du göra med i princip vilken sampler som helst. För det tredje, 3500 är för dyrt. Samplers är knappt värda kaffepengar på begagnatmarkanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra 3-4 loopar och sedan föra över dem till datorn? Varför inte skippa mellanhanden och sampla direkt till datorn då? Vidare, det du ska göra kan du göra med i princip vilken sampler som helst. För det tredje, 3500 är för dyrt. Samplers är knappt värda kaffepengar på begagnatmarkanden.

nej...inte föra över till datorn om det inte nu behövs förstås...bara bränna ut dom direkt...

en av anledningarna till att jag inte vill sampla till datorn är pga karaktären du får på ljudet med en asr eller mpc...det får du inte med mjukvaru samplers...sen som sagt, otroligt trött på att sitta framför en dator och göra beats..känns så oinspirerande och ingen känsla alls...mycket skönare med en vinyl spelare och en sampler..ASR:en är ju en erkännt bra sampler inom hip hop. Många stora producenter använder sig av den lr mpc:erna i dom flesta fallen, två jag kan komma på nu är tex, Alchemist & Timbaland, om du har någon koll på vilka det är..

vill helt enkelt komma bort från datorn och få tillbaka känslan och få ett skönare sound...det är det som lockar antar jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lyssna inte på honom 😆! ASR-10 är lika Cool som OldShool! Du jobbar på ett annat sätt och det ska aldrig underskattas!

CD är ju bättre än vinyl! Men vem fn vill ha en cd om man istället kunde få en vinyl?

hahaha precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Funderar faktiskt på att köpa en ASR-10 nu! Fn jag har bestämt mig, jag ska köpa eller kanske en ASR-10m!

Grejen är väl den att vet man exakt vad man vill göra med samplingen så okej, datorn är helt överlägsen på

alla tänkbara sätt! Vet man däremot inte riktigt vad man ska göra somså att samplern blir till instrument i sig

självt - ja då kan en MPC eller ASR-10 fortfarande vara bra och inspirerande! Sen blir dom ju ruskigt snabbjobbade

efter en viss tids användning vilket ej heller det bör underskattas!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du får ett bättre sound tror jag inte en sekund på men att du vill komma bort från datorn är däremot begripligt. Fast du bör förstås testa alternativen innan du gör ditt köp.

vad som e ett bra sound, e nog från person till person beroende på vilken sorts musik man gör...jag får inte det soundet jag vill med hjälp av mjukvaru samplers, jag vill det ska låta hip hop, gammalt, sunkigt, det är det jag eftersöker...

jag, vet, ska testa den imorgon förhoppningsvis...en mpc 1000 har jag redan testat lite smått, verkade lätt att fatta och arbeta med, men priset på den blir ju det dubbla för en begagnad, så pallar inte vänta och spara yttligare...köper en mpc nångång i framtiden ändå antagligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Funderar faktiskt på att köpa en ASR-10 nu! Fn jag har bestämt mig, jag ska köpa eller kanske en ASR-10m!

Grejen är väl den att vet man exakt vad man vill göra med samplingen så okej, datorn är helt överlägsen på

alla tänkbara sätt! Vet man däremot inte riktigt vad man ska göra somså att samplern blir till instrument i sig

självt - ja då kan en MPC eller ASR-10 fortfarande vara bra och inspirerande! Sen blir dom ju ruskigt snabbjobbade

efter en viss tids användning vilket ej heller det bör underskattas!

precis....håller med allt...

Ja fan, köp en! haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med, vill du ha vintage, ska du tillbaka! Man kan t.o.m. hålla sig till Ensoniq och köra på en EPS! Den är kass!

Vill man ha en sämre finns ju Mirage 😆! Annars kan man bitreducera i nästan alla program, ex i Cubase!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha vintagesound så måste du längre bak än till ASR10.. S612 eller något sådant. ASR är ju vanlig 16-bitars digitalsampler.

Är det klavversionen du ska köpa?

yes, det är klaven...

hmmm, mycket möjligt, stämmer säkert, jag vet och har själv hört det att asr:en färgar ljudet...

vad ligger mjukvaru samplers i för pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med igen!

Jag rekomenderar gärna ASR-10 men pröva helst mjukvaru-altenativen innan, det är inte säkert du behöver en ASR-10 eller en MPC!

Fn måste låta aningen personlighetskluven uti denna tråd!

1 Nej köp inte, mjukvarusampler är oändligt mycket bättre!

2 Ja, köp! Jag ska köpa en själv!

😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Intressant diskussion... Dagsfärsk i forumet så jag säger hej på er också. Äger en ASR10 själv som jag funderat på att sälja. Dock så är det kul att pula med ett instrument utan att behöva datorn. Kluven alltså.

Men 3500:- ...? Bättre att vänta tills den når äkta vintage-status kanske, ur rent ekonomiskt perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...