Jump to content
Annons

Behöver råd: PA + piano för trubadur?

Guest sivlar

Recommended Posts

Hej!

Jag är en glad musiker, med klassisk bakgrund, som inte kan just någonting om modern teknik. Jag bara spelar 😆

Vi är 2 personer elpiano och elbas som ska ut och spela/sjunga på små fester etc. Behöver alltså någon typ av "låda" med ingång för 2 mikar, mixer kanske med ingång för klaviaturen samt basen, om man nu ska köra det genom samma? 2 mikrofoner + stativ. 4-kanalerräckerkanske? Mixer med inbyggd PA eller vad heter "lådorna"? Inga spelningar i stora lokaler, typ trubadur fast utan gitarr 😆 pianobar, konferenser.

Funderar också på ett mindre elpiano, utrustat med legatopedal.

Dessutom ska det vara lättransporterat. Vad är ett stagepiano? Måste man ha förstärkare för att få ut ljudet där eller finns inbyggd högtalare också? Annars verkar de ju lätta att bära med.

Vill satsa bara lite smått så här i början.

Hälsningar

Siv

Annons

Piano vet jag inget om - kan inte rekkomendera nåt.

PA - ja satsa på en liten mixer med innbyggd effekt-prosessor, så slipper ni køpa en effekt-box också. Satsa också på "aktiva høgtalare", dvs pa-høgtalare med innbyggd forstarkare. Då ar det bara att dra main mix V/H ut til var sin låda.

Enkelt o bra, lett att bara på/koppla upp ( ned)

Hej Siv,

PA: Kolla in Yamaha Stagepass 300, litet, smidigt, smart, välljudande och till en rimlig peng. Täcker vad du vill ha. Lådorna är aktiva och det sitter en mixer i en av dom som lätt kan monteras ur. Jag är väldigt nöjd själv och har piano samt mikrofon genom det.

Piano: Yamaha igen, dom har nyligen släppt P140 som är ett Stagepiano med inbyggda högtalare (det finns även dem utan). De inbyggda högtalarna kan kanske fungera på de absolut minsta spelningarna.

Även Roland har många trevliga instrument här, så som FP2 och FP5.

Dessa produkter borde du hitta i en välsorterad musikaffär så som 4Sound eller Börsen.

Mvh.

Hej hej!

Tips på piano är Yamaha P-80 eller P-90 eller Roland RD-300SX eller korg SP-200. De kostar mellan 6 och 12.000 riksdaler. Inte billigt men det får man ta... de är lätta att bära med sig iallafall. Vill du ha ett med inbyggda högtalare med ganska hög effekt rekommenderas Yamaha P-200 eller Yamaha P-250, men då får du lägga på 10000 spänn. Men det är ju onödigt om ni köper PA. Tipset är att skaffa en smidigt case, för annars så slår man i varenda vägg och repar det när man lägger det på asfalt när man lastar i bilen och sånt.. (för man har ju tyvärr inte 3 armar. Frågan är om inte din baspolare borde skaffa sig en basstärkare, i ett billigt pa blir det inte så bra bas direkt.