Jump to content
Annons

akustisk gitarr pickup


spindel.

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Tyvärr vet jag inte vad den kostade, men Randy Bachman med band körde med såna där runda pickupmikar som de hade satt i gitarrhålet på sina akustiska Yamaha-gitarrer vid konserten i Göteborg. Kan ha varit Yamaha-pickuper! De lät hursomhelst otroligt bra!!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ok. Om du kollar på dvd:n "Every song tells a story", där han kör med en akustisk gitarr igenom hela konserten, så ser du vilken pickup jag menar. De lät så bra på konserten jag bevittnade att jag tvekade om jag verkligen ska köpa en elgitarr eller bara köra distpedal till en akustisk istället! Lät bättre än de flesta elgitarrer! Och rent akustiskt förstärkt var ljudet öppet, klangrikt och vackert. Yamaha?

Kan det ha berott på att det var en rund pickup som täckte hela hålet, framför en stavpickup som du hänvisar till?

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler med mig som är allergiska mot piezo!? Härligt..

Jag har under lång tid sökt med ljus och lykta efter en pickup till min akustiska monstergura som ger ett naturligt ljud utan en massa eq-rattande (förutsatt att man tycker om ljudet gitarren ger).

Och för några månader sen såg jag ljuset i tunneln! Lösningen är en kontaktmick och hittas här: Mikrofonen. Svenskutvecklad och den är verkligen transparent. Ljudet är varmt, naturligt och inte på långa vägar så plastigt och spretigt som inbygda micksystem genererar. Ställde eq:n rak på mixern och körde. Fick vid nåt tillfälle dämpa lite vid 300Hz.

Man får ha en linebox mellan men någon preamp behövs inte, signalen är stark som en oxe. Dock kostar den 2500:- men det var väl spenderade pengar och jag slapp borra i guran!

edit: fel i länken

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...