Jump to content
Annons

Tips på hur man spelar in FETA metal guror ?

falcula

Recommended Posts

Tjena,

Har lite problem, har en POD 2.0 idag. Tycker inte att jag får det feta metal distade ljudet jag vill ha.

Spelar death metal typ At The Gates.

Någon som har nå bra förslag på hur jag ska hitta ljudet utan att behöva en riktig stärkare ? vill ha någon bra ampsimulator / POD typ fast ska låta bra.

Tack

Jeppe

Edited by falcula

Annons
Guest ChrisSnyder

går aldrig att få bra såna ljud ur en POD lr simulator.

Det som gäller är uppmickad stärkare, bra gitarr och en förbannat bra anslag.

Finns inga genvägar ...

Hej falcula! Många här på forumet har klagat på disten i POD 2.0. Jag tror inte att någon har lyckats komma med några bra tips. Jag har aldrig hört 2.0 men väl XT, jag har en själv. Där är vi flera som tycker att vi fått till bra ljud. VOX motsvarighet låter ju väldigt bra också. Sen finns det ju ett flertal mjukvaror att stoppa in i datorn också. Flera av dem har nöjda ägare här på forumet. Ampfarm, Amplitube, tycker många om. Själv har jag bara hört/ provat Guitar Amp Pro och tyckte den lät jättebra.

Det finns många trådar om POD. Gör en eökning så kommer Du att hitta massor av bra och informativ läsning. Likaså på hur man får till feta gitarrer. Som du säkert känner till så dubbar man dem. Här på forumet finns förslag och beskrivningar på både 3,4,5 och 6 dubbar och hur man efterbehandlar dem med panorering, EQ och kompressorer.

På PODXT med de uppdaterade ljuden, som jag har, är det bara att ratta tills det låter rätt. Mycket händer bara man väljer rätt stärkare, kabinett etc. Prova, det tar tid i början. Bara det att "byta mik" i PODXT kan göra hela grejen. Sen är det viktigt att tweaka in rätt mängd rum. Lagom mycket så tycker jag man får det där "luftdallret" jag så gärna vill ha men tar man bara i lite för mycket så blir ljudet mer och mer grötigt och odistinkt för varje ny gitarr man dubbar. Likadant med mängden dist. Ha mindre än vad Du från början tänkt Dig. I takt med att Du dubbar, ökar den upplevda mängden dist.

Sök, broder, och Du skall finna massor!

Hej falcula! Här på forumet har också ett fåtal BERÖMT disten i POD 2.0. osv...

Har du aldrig hört en sån Wonderboy? Jag har en sån själv och mina guror låter åtminstone hyfsat.

tjing

Förlåt, Vallhagen! Jag ber om ursäkt! Jag måste ändå vidhålla att jag tycker mig läst mången god tråd där folk har beklagat sig över disten i sina 2.0:or.

Du kanske kan ge trådstartaren ett par tips?

Fler skivor än man anar har använt sig av POD , Ampfarm , Amplitube , Guitar rig m.m m.m .

Oftast dock som ett komplement till en uppmickad stärkare.

Tänk på att inte ha för mycket dist på grundljudet då disten förstärks för varje dubbning.

En matta A`la Rammstein har väl igenomsnitt 8 - 12 gitarrer panorerade höger och vänster , Upp och ned osv....

Sedan en kompressor på varje spår brukar göra sitt för att tighta till det.

Edited by Piccazzo

Du kanske kan ge trådstartaren ett par tips?

Aber naturlich:

Använd Brit- och Modern HiGain-simulatorerna.

Ratta in tre "bra" ljud.

Ta bort reverbet

Sänk disten till hälften (JA!)

Dubba vänster-mitten-höger*2 = 6 guror.

Sänk regeln på mittengurorna 3-5 dB (addic-tricket)

Ta bort allt under ca 70-100Hz (känn efter)

Komprimera (jag gruppkomprimerar, men det har nog sina poänger att komprimera varje kanal. Testa)

Klart.

Leta på demosidorna om du vill höra mitt finfina gitarrljud (och mina måttliga mixar).

tjing

Bengan

Edited by Vallhagen

Likadant med mängden dist. Ha mindre än vad Du från början tänkt Dig. I takt med att Du dubbar, ökar den upplevda mängden dist.
Sänk disten till hälften (JA!)

Jag håller med fullständigt i ovanstående kommentarer.

Ljuden jag försöker ratta in är ljud som påminner om ex. Meshuggah, Fear Factory etc. Jag använder iofs en POD XT Pro, gillade inte riktigt POD 2.0, men går tillväga på liknande sätt när jag spelar in. Jag använder ca 50% - 60% dist på varje ljud (använder oftast Mesa-emulering). Sen varvar jag ljuden med olika Marshall-lådor och olika mikrofoner eller mikrofonplaceringar. Mitt inspelningskoncept bygger på 4 st grundgitarrer, d.v.s. 2 st till vänster (100%) och 2 st till höger (100%). Detta brukar räcka för mig i kombination med ett bra basljud.

Jag har testat att spela in centerpanorerade gitarrer också men inte blivit nöjd med detta (trots rejäl sänkning av dB). På något sätt tycker jag man tappar panoreringen och "luften" i ljudet, men det är en smaksak. Ett alternativ är att klona eller kopiera redan inspelade spår och panorera ca 75% - 80% med en rejäl sänkning av dB (minst ex. -20 dB om originalet är -10 dB). Detta kan hjälpa till att "fylla ut" ljudet men kan tyvärr ibland ge samma effekt som en centerpanorerad gitarr, dvs. "luften" försvinner. Men men, kan vara värt att testa iallafall.

Vet inte om jag egentligen gav dig några tips eller bara flummade nu... 😲

Vallhagens råd är bara att följa..

Har oxå en POD 2.0 och har svårt att få ljudet som jag vill, så för mig

börjar det luta åt att köpa marshall o sm 57:a igen.

Kan inte nog understryka hur viktigt det är att dra ner lite på gainen

för att få ett fett ljud i mix.

Ett tips kan vara att spela in en dubbning med en helt annan pre amp.

har själv en gammal tubeman som inte låter så kul i isig själv, men kombinerat

med poden hjälper den upp en hel del...men vad vet jag min gamla slyna!

Lycka till!

går aldrig att få bra såna ljud ur en POD lr simulator.

Det som gäller är uppmickad stärkare, bra gitarr och en förbannat bra anslag.

Finns inga genvägar ...

Jag håller inte med helt. Det är ju klart att man kan få bra ljud utan att micka upp en stärkare, Bara man vet hur man ska behandla ljudet eller om man är ute efter ett visst sound.

Men på "hålla med" sidan så kan jag säga att jag tycker ljudet blir bångstyrigare när jag kör, Gitarr->pedal->mixer->ljudkort. Kan bero på min risiga utrustning. Jag får altid behandla motorgurorna rejält efter jag lirat in dom, men jag blir nöjd med resultatet.

Guest ChrisSnyder

man hör direkt när det är POD när man arbetar med inspelningar och många olika gitarrister osv. En POD låter pod .. distarna låter förskönade och billiga tycker jag.

Du får en jävla fläsk och bett ur en 50w combo marshall med en bra gitarrist med en SM57:a tex. Inte förskönat på något sätt, mer direkt och punch i ljudet.

Men som sagt, allt spelar ju roll. Men en gitarrist med jordens bästa anslag och en POD är tycker JAG ca 60%. Medans samma gitarrist med en uppmickad stärkare är 90%.