Jump to content
Annons

Pedda

Recommended Posts

När jag har mixat ner en låt och sedan bränner ner den på cd och därefter ska spela den på min stereo så har jag inte alls samma tryck och ljudstyrka i låten som det är på en "riktig cd" Har jag gjort nåt fel i mixningen eller beror det helt enkelt på att jag har skitgrejjer?? Vad ska jag i så fall skaffa mig mer en kunskap? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har jag gjort nåt fel i mixningen

Delvis det och delvis att du kanske inte Mastrat upp låten till Radio/CD nivå.

Sökning på nätet om Mixning 101 och Mastering 101 eller här på Forumet

kommer att ge dig flera månaders läsning i området...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att satsa på ett mastringspaket typ iZotope Ozone 3 där du enkelt och effektivt kan få till det "lilla extra" som så oftast saknas.

Nu är väl inte direkt Izotope Ozone nåt som man lägger ner pengar på som nybörjare direkt. Du har i mångt och mycket de verktyg du behöver redan i Cubase för att få mer tryck i ljudet.

Men nåra grundläggande regler först:

1. I flerkanalsmixen ska du skapa utrymme för varje instrument/ljud. Med andra ord ska du med hjälp av en EQ skära bort det frekvensområden på varje instrument som inte tillför något. (detta för att det inte ska gröta ihop sig och bli luddigt)

2. En kompressor håller ihop ljud på ett tightare sätt. Du kan behöva använda en kompressor t.ex på sången, en bas, en gitarr etc.. (används med måtta men en viktig effekt)

Efter att du bouncat/mixat ner till ett stereospår så kan du behöva göra en del efterjustering med multibandskompressor, EQ samt en limitier. Det här är i mångt och mycket det man då gör med hjälp av Izotope.. Men du har redan verktyg i Cubase att börja med. Själva använder jag VST-pluggar från Waves för att göra detta jobb. Jag har Izotope Ozone också men tycker inte att det låter lika bra och är dessutom pilligare för mig.

Däremot så är medföljande manual till Izotope bra att läsa för att man ska få hjälp att förstå det här krångliga med mastering. Den finns att läsa HÄR

Sök mer information om mastering här forumet.. Det finns massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor och limiter hjälper dig att få upp nivån på spretiga inspelningar. Tips på gratispluggar att prova kan vara Kjaerhusaudio Classic Compressor och Master Limiter.

http://www.kjaerhusaudio.com

Ett tips är även att hålla koll på mätarnivåerna i Cubase. Titta så att den maximala nivån på masterspåret ligger så nära noll som möjligt utan att slå över nollan.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...