Jump to content
Annons

Carola talar i tungor


kallemio

Recommended Posts

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vilket jävla förakt det var mot människor här då! Ok, Jag står inte för mycket att Livets ord approach. Men en sak skall ni som skriver skit om folk som är annorlunda veta, Eran RÄDSLA för det Carola gjorde under åttiotalet (det där praktiserar hon inte idag) gör er till förtidsdömande människor. Precis som media gjorde med en hel församling i Knutby. Hela församligen blev mördare när det egentligen var EN person som var makt galen Det finns inget värre än att läsa på forum där alla håller med varandra.Där man trissar något sorts underligande hat mot människor som inte är som en själv. Om Sverige skall bli ett trevligare land att bo i så borde alla ta sitt ansvar. Inte va nån sorts jävla bödel och döma folk till döden vid första anblick. Snack med människor och försök sätta er in i den personens liv!

Rädsla och okunskap medför förakt för människor och grupper. Jag slår vad om att ingen som kritiserade Carola har varit på livets Ord en längre tid och satt sig in i hur människor tänker där. Jag kan säga att jag har det och jag har många vänner på livets ord som säkert skäms för endel av livets ord agerande. Då hoppas jag verkligen inte att det träffar någon av er så fort livets ord kommer på tal.

Lite kritik där. Men det skadar väl inte eller hur? 🙂

Må väl och tänk nästa gång

Mvh I bow for no man, only God.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din kritik är i mångt och mycket befogad. Men du skall komma ihåg att sådan här förakt är inte tagen ur luften.

Media har som jobb att förstora upp saker (det har ett kommersiellt syfte). Jag säger inte att det är rätt, snarare tvärt om. Jag är emot hela mediavärldens hetsjakt.

Nu talar jag för mig själv. Jag kan inte påstå att jag är speciellt påläst om Livets Ord. Men det jag själv har sett och hört har varit minst sagt skrämmande. Till exempel Carolas tal. Man har ju också anat ugglor i mossen när man stött på missionärer från LO (hehe Livets Ord) på stan.

Så min personliga åsikt och bedömning är:

Det är endast vilsna själar som söker sig till ultrareligiösa kretsar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jävla förakt det var mot människor här då! Ok, Jag står inte för mycket att Livets ord approach. Men en sak skall ni som skriver skit om folk som är annorlunda veta, Eran RÄDSLA för det Carola gjorde under åttiotalet (det där praktiserar hon inte idag) gör er till förtidsdömande människor. Precis som media gjorde med en hel församling i Knutby. Hela församligen blev mördare när det egentligen var EN person som var makt galen Det finns inget värre än att läsa på forum där alla håller med varandra.Där man trissar något sorts underligande hat mot människor som inte är som en själv. Om Sverige skall bli ett trevligare land att bo i så borde alla ta sitt ansvar. Inte va nån sorts jävla bödel och döma folk till döden vid första anblick. Snack med människor och försök sätta er in i den personens liv!

Rädsla och okunskap medför förakt för människor och grupper. Jag slår vad om att ingen som kritiserade Carola har varit på livets Ord en längre tid och satt sig in i hur människor tänker där. Jag kan säga att jag har det och jag har många vänner på livets ord som säkert skäms för endel av livets ord agerande. Då hoppas jag verkligen inte att det träffar någon av er så fort livets ord kommer på tal.

Lite kritik där. Men det skadar väl inte eller hur? 😆

Må väl och tänk nästa gång

Mvh I bow for no man, only God.

Är inte kristendomen jävligt duktig själv att döma/fördöma ett antal olika beteenden som anses vara synder/fel?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jävla förakt det var mot människor här då! Ok, Jag står inte för mycket att Livets ord approach. Men en sak skall ni som skriver skit om folk som är annorlunda veta, Eran RÄDSLA för det Carola gjorde under åttiotalet (det där praktiserar hon inte idag) gör er till förtidsdömande människor. Precis som media gjorde med en hel församling i Knutby. Hela församligen blev mördare när det egentligen var EN person som var makt galen Det finns inget värre än att läsa på forum där alla håller med varandra.Där man trissar något sorts underligande hat mot människor som inte är som en själv. Om Sverige skall bli ett trevligare land att bo i så borde alla ta sitt ansvar. Inte va nån sorts jävla bödel och döma folk till döden vid första anblick. Snack med människor och försök sätta er in i den personens liv!

Rädsla och okunskap medför förakt för människor och grupper. Jag slår vad om att ingen som kritiserade Carola har varit på livets Ord en längre tid och satt sig in i hur människor tänker där. Jag kan säga att jag har det och jag har många vänner på livets ord som säkert skäms för endel av livets ord agerande. Då hoppas jag verkligen inte att det träffar någon av er så fort livets ord kommer på tal.

Lite kritik där. Men det skadar väl inte eller hur? 😉

Må väl och tänk nästa gång

Mvh I bow for no man, only God.

Är inte kristendomen jävligt duktig själv att döma/fördöma ett antal olika beteenden som anses vara synder/fel?????

Där kom den...Jag tackar för den 😄😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så min personliga åsikt och bedömning är:

Det är endast vilsna själar som söker sig till ultrareligiösa kretsar

jag känner åtminstonde tre st som är med i livets ordanknytna "grupper". dessa tre personer är inte vilsna eller på något sätt mer osäkra människor än vad folk är i allmänhet.

Är inte kristendomen jävligt duktig själv att döma/fördöma ett antal olika beteenden som anses vara synder/fel?????

Här gäller det att skilja på kristendomen och kristus. Det är det som många missar. Jesus själv umgicks ju med "syndare" och fördömde dom som levde "perfekt" eller vad vill kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så min personliga åsikt och bedömning är:

Det är endast vilsna själar som söker sig till ultrareligiösa kretsar

jag känner åtminstonde tre st som är med i livets ordanknytna "grupper". dessa tre personer är inte vilsna eller på något sätt mer osäkra människor än vad folk är i allmänhet.

Är inte kristendomen jävligt duktig själv att döma/fördöma ett antal olika beteenden som anses vara synder/fel?????

Här gäller det att skilja på kristendomen och kristus. Det är det som många missar. Jesus själv umgicks ju med "syndare" och fördömde dom som levde "perfekt" eller vad vill kalla det.

Skrev jag inte kristendomen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja. Det verkar som om Dance och jag har olika uppfattning av LO anhängare än resten av folk på denna linje. Det är tur att vi är 2 personer iallafall mot dessa som pratar utan att knappt veta något om varken kristendomen eller hur dess anhängare ibland kan utrycka sin tro.

Jag vet hur dessa diskussioner kommer sluta, Totalt oense. Och det är väl därför jag skall försöka att dra mig ur innan det bli "nasty".

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja. Det verkar som om Dance och jag har olika uppfattning av LO anhängare än resten av folk på denna linje. Det är tur att vi är 2 personer iallafall mot dessa som pratar utan att knappt veta något om varken kristendomen eller hur dess anhängare ibland kan utrycka sin tro.

Jag vet hur dessa diskussioner kommer sluta, Totalt oense. Och det är väl därför jag skall försöka att dra mig ur innan det bli "nasty".

Peace

Äh...De jag inte orkar med är när folk inte kan ha en diskusion utan att de blir nasty.

Själv kommer jag från ett Katolskt land, min bästa kopmpis är kristen. Själv har jag upplevt kristendommen skitmkt, och ändå är de inge jag gillar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

🥰🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

🥰🥰

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

🥰  🥰

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Ehm... nä. Om kristendomen stämmer hamnar vi icke kristna i helvetet när vi dör. Och det kan ju inte du i så fall styra över... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

🥰  🥰

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Ehm... nä. Om kristendomen stämmer hamnar vi icke kristna i helvetet när vi dör. Och det kan ju inte du i så fall styra över... eller?

Ehm, hur ska jag förklara mig nu...ehm..

Medans jag lever så styr iaf min verklighet. Där finns ju inget helvete å efter att man dör händer inget. så den verkligheten kommer ju isf att vara helt oförändrar fram till jag dör. Då blire ju en helt annan verklighet (eller samma fast med några "små" ändringar") Men då kommer den verkligheten istället att styra...

Om du fattar nånting? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

😉  😱

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Ehm... nä. Om kristendomen stämmer hamnar vi icke kristna i helvetet när vi dör. Och det kan ju inte du i så fall styra över... eller?

Ehm, hur ska jag förklara mig nu...ehm..

Medans jag lever så styr iaf min verklighet. Där finns ju inget helvete å efter att man dör händer inget. så den verkligheten kommer ju isf att vara helt oförändrar fram till jag dör. Då blire ju en helt annan verklighet (eller samma fast med några "små" ändringar") Men då kommer den verkligheten istället att styra...

Om du fattar nånting? 🙂

Jo, men frågan är om du vill riskera att hamna i helvetet för alltid bara för att du ska kunna ha en egen verklighet under den här lilla tiden på jorden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

😉  😳

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Ehm... nä. Om kristendomen stämmer hamnar vi icke kristna i helvetet när vi dör. Och det kan ju inte du i så fall styra över... eller?

Ehm, hur ska jag förklara mig nu...ehm..

Medans jag lever så styr iaf min verklighet. Där finns ju inget helvete å efter att man dör händer inget. så den verkligheten kommer ju isf att vara helt oförändrar fram till jag dör. Då blire ju en helt annan verklighet (eller samma fast med några "små" ändringar") Men då kommer den verkligheten istället att styra...

Om du fattar nånting? 🙂

Jo, men frågan är om du vill riskera att hamna i helvetet för alltid bara för att du ska kunna ha en egen verklighet under den här lilla tiden på jorden?

öhm. Min verklighet är för stark i mig så den får mig bara att tänka: Det finns inget helvete.

Dessutom så lever jag nog "bättre" än de flesta kristna.. Med skillnaden att jag inte tillber/tror på gud å sånt, vilket skulle göra mig kandidat till Himlen ändå...(i guess?) 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

😉  😳

De är mkt möjligt det. Men inte i min verklighet, och alla vet ju att det är ens egna verklighet som styr.

Ehm... nä. Om kristendomen stämmer hamnar vi icke kristna i helvetet när vi dör. Och det kan ju inte du i så fall styra över... eller?

Ehm, hur ska jag förklara mig nu...ehm..

Medans jag lever så styr iaf min verklighet. Där finns ju inget helvete å efter att man dör händer inget. så den verkligheten kommer ju isf att vara helt oförändrar fram till jag dör. Då blire ju en helt annan verklighet (eller samma fast med några "små" ändringar") Men då kommer den verkligheten istället att styra...

Om du fattar nånting? 🙂

Jo, men frågan är om du vill riskera att hamna i helvetet för alltid bara för att du ska kunna ha en egen verklighet under den här lilla tiden på jorden?

öhm. Min verklighet är för stark i mig så den får mig bara att tänka: Det finns inget helvete.

Dessutom så lever jag nog "bättre" än de flesta kristna.. Med skillnaden att jag inte tillber/tror på gud å sånt, vilket skulle göra mig kandidat till Himlen ändå...(i guess?) 😱

Ja, men det spelar ju ingen roll hur mycket du tänker det om Gud är sann!

Nej, tyvärr så kommer du inte in där utan biljett... 😱

Men tillbaka till ursprungsfrågan; VAD är det som gör att kristna reagerar så starkt när de säger att de känner Gud? Vad skulle det annars kunna vara? Något psykiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

😉  🙂

Att tala i tungor är enligt kristna ett bevis på den heliga andes närvaro. Läser man i Bibeln så ser man att under kyrkans tidiga år - Kanske bara några år efter Jesus dog på korset - så uppträdde den heliga ande mycket starkare. Den kom som en eld av tungor på lärjungarnas huvud. Många under skedde.

Den kritik jag har mot människor som talar i tungor, eller jag kanske ska säga, den kritik jag har mot modet som finns i vissa kyrkor att tala i tungor av sig själv, tycker jag inte om. Annars tror jag fullt ut på att människor kan bli berörda av en livs levande Gud. Att inte tro på Gud skulle jag nog tycka var mycket svårare än att tro på Gud. Man är tvungen att förklara vissa helt otroliga saker i detta mäktiga universum med en "jahaa, än sen då?"

En liten story som ni får tro på eller ej. Jag vet iallafall att den är mycekt sann och verklig. 😄 En god vän till mig som är amerikanare. Han snackar bara Engelska och kan inga andra språk. Han är kristen och flyttade till Danmark i 3 månader. Han gick in på ett möte och under kyrkans bön så hörde grannen att han bad på flyttande svenska.

Precis som under den första tiden i Bibeln. Sånt tror jag på.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

😉  🙂

Att tala i tungor är enligt kristna ett bevis på den heliga andes närvaro. Läser man i Bibeln så ser man att under kyrkans tidiga år - Kanske bara några år efter Jesus dog på korset - så uppträdde den heliga ande mycket starkare. Den kom som en eld av tungor på lärjungarnas huvud. Många under skedde.

Den kritik jag har mot människor som talar i tungor, eller jag kanske ska säga, den kritik jag har mot modet som finns i vissa kyrkor att tala i tungor av sig själv, tycker jag inte om. Annars tror jag fullt ut på att människor kan bli berörda av en livs levande Gud. Att inte tro på Gud skulle jag nog tycka var mycket svårare än att tro på Gud. Man är tvungen att förklara vissa helt otroliga saker i detta mäktiga universum med en "jahaa, än sen då?"

En liten story som ni får tro på eller ej. Jag vet iallafall att den är mycekt sann och verklig. 🙂 En god vän till mig som är amerikanare. Han snackar bara Engelska och kan inga andra språk. Han är kristen och flyttade till Danmark i 3 månader. Han gick in på ett möte och under kyrkans bön så hörde grannen att han bad på flyttande svenska.

Precis som under den första tiden i Bibeln. Sånt tror jag på.

Peace

jahaa, än sen då?

😄🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som får människor att tala i tungor och bli helt övertygade av att Gud finns om inte Gud själv?

Jag är inte kristen, men jag undrar om det finns något vettigt svar på det.

Det kan ju lika gärna vara så att alla i den här tråden är lurade och inte tvärtom!

🙂  🙂

Att tala i tungor är enligt kristna ett bevis på den heliga andes närvaro. Läser man i Bibeln så ser man att under kyrkans tidiga år - Kanske bara några år efter Jesus dog på korset - så uppträdde den heliga ande mycket starkare. Den kom som en eld av tungor på lärjungarnas huvud. Många under skedde.

Den kritik jag har mot människor som talar i tungor, eller jag kanske ska säga, den kritik jag har mot modet som finns i vissa kyrkor att tala i tungor av sig själv, tycker jag inte om. Annars tror jag fullt ut på att människor kan bli berörda av en livs levande Gud. Att inte tro på Gud skulle jag nog tycka var mycket svårare än att tro på Gud. Man är tvungen att förklara vissa helt otroliga saker i detta mäktiga universum med en "jahaa, än sen då?"

En liten story som ni får tro på eller ej. Jag vet iallafall att den är mycekt sann och verklig. 😄 En god vän till mig som är amerikanare. Han snackar bara Engelska och kan inga andra språk. Han är kristen och flyttade till Danmark i 3 månader. Han gick in på ett möte och under kyrkans bön så hörde grannen att han bad på flyttande svenska.

Precis som under den första tiden i Bibeln. Sånt tror jag på.

Peace

jahaa, än sen då?

😆😆😆

😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän till mig som är amerikanare. Han snackar bara Engelska och kan inga andra språk. Han är kristen och flyttade till Danmark i 3 månader. Han gick in på ett möte och under kyrkans bön så hörde grannen att han bad på flyttande svenska.

Precis som under den första tiden i Bibeln. Sånt tror jag på.

Ja, DET är tungotal. Ljudklippet med Carolas extas och vrål (?) är varken nån bön eller tungotal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag var en gång i mina äldra tonår med i en missionskyrka. En ganska vanlig frikyrka där det emallanåt kunde vara lite tyngre grejor som tungomålstalande eller någon som profeterade. Vanligtvis dock mest kaffe och bulle.

Jag och en del andra kom utifrån - hade ingen familjeanknytning till tro m.m - och var väl lite trasiga de flesta. De flesta liksom jag har sedan länge lämnat kyrkan och åtminstone jag har totalt lämnat tron på någon gud överhuvud taget.

Det man kan urskilja tydligare efteråt är två ganska skiljda grupper av medlemmar i den kyrka jag var med i. Den stora massan kanske 95-98% vilka inte gör något större väsen av sig samt den lilla gruppen som mer så att säga "brinner i tron". Dessa verkar känna sig stå närmare gud eller ta gud och tron på ett större allvar.

Får dessa brinnade personer grepp på dig vet du aldrig vad som kan hända. En rätt harmlös episod men ändå: En sen kväll var några av oss unga kvar i kyrkan efter en musikkväll. En gudsfruktig snubbe tycker då att han skall få oss närmare gud och sätter sig och samtalar med oss. Han berättar om att man måste vara på sin vakt mot den onde samt drar en massa exempel på vad som hänt honom och hur bön till gud har dragit honom ur djävulens klor. Han vill få oss att tala i tungor och pressar på som fan. Några av oss gör väl det fast alla är pressade och mår mer eller mindre dåligt. Så härligt att vara nära Herren!?

Talade vi i tungor? Inte fan vet jag. Jag antar att vi härmade vad vi hört andra göra. Kanske inget fel i det? Det enda jag kan säga var att det var för mig totalt meningslöst och är inte idag något som jag går och funderar över... "Var gud nära mig. Prisade jag gud på okänt språk"? För mig framstår det helt klart att vi inte gjorde det, bara försökte göra det för att det förväntades. Så korkat.

En annan händelse: En vän som liksom jag kom utifrån brukade spela gitarrduo med mig. Han var den bättre gitarristen men över tiden lät det sämre och sämre. Han var betydligt mer extrem i sin tro än de flesta vilket bl.a visade sig genom att han kom fram till att han bara skulle spela "guds toner". Han skulle undvika alla "onda toner". Onda toner var då alla toner som inte var inspirerade av gud. Följden blev att hans spel blev mer och mer stympat och osäkert. Han drog efter en tid vidare till en mer extrem sekt, vilken vet jag inte.

Jag blev mer och mer tveksam till tro och kyrka. Sakta men säkert så slutade jag helt enkelt att tro på gud och Jesus. För mig var det så mycket som inte stämde. Egentligen var jag heller inte ute efter att bli frälst. Jag var mer ute efter att världen skulle bli en bättre plats för alla. Alltså denna världen. Dock gick det inte att diskutera om sådana värdsliga ting. För den kristne är det dock gud och eftervärlden som är det primära målet. Mina bästa vänner vilka inte var troende - med alla sin fel visserligen - skulle alltså troligen inte få komma till det ljuva himmelriket... Så dumt att det bara inte kunde vara sant! Det kunde naturligtvis inte finnas en så korkad och elak gud. Möjligtvis då uppfunnen av människor. En stamgud alltså.

Fast jag varit med i en kyrka under en period på 4 år så är jag ingen expert på religion och tro. Jag vet. En sak vet jag dock. Det är inte några bättre människor de som tror. Dock är de benägna att bortse från mycket för att rädda sin tro. Det som gör mig rädd är de (liksom även andra trosuppfattningar och ismer) är att de troligtvis kan sälja ut mig och dig om det bränner och de tror gud vill det. Inte nu idag i Sverige, men i ett kärvare klimat med mer som står på spel.

Angående under. Visar ett och annat under (om det nu är det) att gud finns. Är inte frånvaron av under och gudomligt ingripande snarare påtagligt. Vilken allsmäktig gud hade tillåtet så mycket smärta för så många människor för att bevisa sin sak. Svaret vet vi alla. Ingen gud värd namnet hade gjort det som kristendomen försöker påstå. Judendomen är ju mer trovärdig då den inte sticker under stolen med att det är en stamreligion.

Bevara oss från Carola! (Även sångmässigt... men det får stå för mig 😉)

ps. det gick ett intressant sommarprogam på SR den 9/7 2005 vilket handlade om vår syn på Jesus och om vad bibeltexten egentligen säger (tolkning naturligtvis). Sommarprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej DåligtGehör.

En helt ny användare i ett musikforum gör sitt allra första inlägg i form av ett debattinlägg om religion... Skriv gärna under ditt riktiga alias.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...