Jump to content
Annons

Reverb..


Richie76

Recommended Posts

Annons

Ett bra reverb har en snygg "svans" även fast man kör med kort reverb så ska det låta bra. Exempelvis vid om man kör sk platereverb.

sen är det väl bra om det har mycket inställningsmöjligheter också.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började just fundera på hur mycket som sitter i sångrösten och hur mycket som sitter i t.ex reverb.. Skulle t.ex Robbie Williams sjunga med ett logic platinum reverb, skulle det förmodligen låta mycket proffsigare än när jag gör det..

Men vad gör större skillnad då? reverb eller en stabil preamp? För jag har en lånad Rode NT2 som jag är hemskt nöjd med.. Vad ska man lägga sina surt förvärvade pengar på? nu kör jag rätt in i mitt tusenlapps behringer bord.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nt är ok... fast den har hemska s-ljud, fast det går ju att ändra i efterhand.

För att få fram sången också så måste ju mixen vara bra, så jag tycker ändå att det kan vara vettigt med Uad. Det kan du ju använda till så mycket mer än bara sången.

Fast mikpreamperna i billiga mixerbord är väl ingen höjdare. Om du verkligen vill satsa på musik så kanske du ska satsa på att köpa lite i taget. Jag har tillexempel en Fat 2 mikpreamp som inte kostar speciellt mycket, men det är bra. Har du inte nån mikpreamp inbyggt i ljudkortet?

Dom är väl oftast bättre än tillexempel i dom billigare bheringer mixerborden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Audiophile 2496, så det är väl i torftigaste laget och har inget preamp..

jo, jag tänkte ta lite i taget men vet inte var jag vill börja, antingen ett bra reverb eller en bra mikoreamp.. men det får ju inte kosta för mycket heller. 😳

Vad gav du för din Fat 2 mikpreamp i runda slängar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den för många år sedan för 5800, men du kan få den begagnad för 2-2500 kr... Det enda man behöver göra i den är att byta rör emellanåt. Men jag köpte det dyraste röret dom hade och det kostade 250kr, så det är en smärre kostnad. på estrad bytte dom röret åt mig också gratis.

Men samson har en billig och bra preamp/kompressor som kostar 1500kr ny. Även joemekk (heter dom så?) har en hyffsad mikpreamp med inbyggd kompressor som kostar ungefär lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken.

Det här lät ju bra! 🙂 Du råkar inte ha nån låt man kan få höra på?

I nedanstående länk använde jag LA-2A från UAD-1 kortet på leadsången om jag inte minns fel...

En snabb countryproduktion så förvänta dig inga underverk, men jag tycker kompressorn funkar kanon på sången.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...texas+moonshine

Snyggt! Ja, lät som om kompressorn funkar alldeles utmärkt! 😱

Vad hade du för reverb på detta?

Digidesign d-verb om jag inte minns fel. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... då får du ett gäng pluggar som är ok (inkl renesance reverb). Fast Uad låter mycket mer "analogt" än waves.

Analogt? vem vill att det ska låta fjäderreverb? .. eller hur menar du?

Fjäderreverb? JAG!! Det är verkligen något jag saknar i den digitala världen.

Annars är mitt absoluta favoritreverb (i mjukvara) UAD Plate 140. Lägger upp en instans vid varje mix, och det kommer alltid till användning. Det enda jag hört som låter bättre är äkta plåt.

Men om du (Richie76) kör PC och VST så finns det ju en hel del billiga (i vissa fall gratis) alternativ att testa innan du springer iväg och skaffar ett UAD-1, Powercore eller ett M6000.

Hittade 61 träffar när jag sökte på KVRAudio.com, varav flera gratis. T ex:

Buzzroom Roomverb

DaSample Glaceverb

Smart Electronix Ambience

Börja testa gratisalternativen först. Om du inte hittar något du gillar så kan du laborera vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger väl inte alltid på vilken utrustning man har utan om man kan använda den på rätt sätt eller inte... 😛

Om man kan ställa in ett "dåligt" reverb, så kanske det låter bättre än ett "bra" reverb som är "felinställt"...

Dock är ju det optimala ett bra reverb som är bra iställt 😉

Just reverb låter ju väldigt olika i sig. Att folk ofta inte kan ställa in en kompressor är en annan sak.

Ska du få till en bra rumsklang så krävs det ett bra reverb med bra algoritmer. Det är inget man skruvar till. Att få till "rätt" rumsklang är en helt annan femma, då måste man ha lite koll på rattarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger väl inte alltid på vilken utrustning man har utan om man kan använda den på rätt sätt eller inte... 🙂

Om man kan ställa in ett "dåligt" reverb, så kanske det låter bättre än ett "bra" reverb som är "felinställt"...

Dock är ju det optimala ett bra reverb som är bra iställt :rolleyes:

Just reverb låter ju väldigt olika i sig. Att folk ofta inte kan ställa in en kompressor är en annan sak.

Ska du få till en bra rumsklang så krävs det ett bra reverb med bra algoritmer. Det är inget man skruvar till. Att få till "rätt" rumsklang är en helt annan femma, då måste man ha lite koll på rattarna.

Mjo... om men om man har flera instrument i en låt (vilket man ju "ganska" ofta har... 😛) så kan det ju va snyggt om alla har någesånär lika klanger så inte trummorna spelar i en jättestor kyrka med väldigt lång klangtid, pianot i ett jättelitet badrum etc... :rolleyes:

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Waves IR-1 är det suveränt bra reverb. Konvolverande reverb med MÅNGA impulser. Men det är viktigt att man vet hur man ställer reverb, för reverb är verkligen nåt som kan höja "DEMO-flaggan" om det är illa inställt. Delay tycker jag ofta är viktigare än reverb på sång, och skulle sannolikt välja det före reverb om jag bara fick välja en av dom. Men jag använder de i princip alltid på varsin buss och mixar efter välljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bla bla bla BlaPlate 140 bla?  😆

Nej, och jag tänker heller aldrig höra det! Plåt-eko kan man göra billigare och bättre själv 😕!

Du bygger ett bättre plåteko? Sätt igång och kontakta mig när du är klar. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bla bla bla BlaPlate 140 bla?  😉

Nej, och jag tänker heller aldrig höra det! Plåt-eko kan man göra billigare och bättre själv 😲!

Du bygger ett bättre plåteko? Sätt igång och kontakta mig när du är klar. 😮

Ja, jag ställer mig också på listan för att få lyssna på det. Grattis förresten, du kommer att bli förmögen! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... då får du ett gäng pluggar som är ok (inkl renesance reverb). Fast Uad låter mycket mer "analogt" än waves.

Analogt? vem vill att det ska låta fjäderreverb? .. eller hur menar du?

Fjäderreverb? JAG!! Det är verkligen något jag saknar i den digitala världen.

Annars är mitt absoluta favoritreverb (i mjukvara) UAD Plate 140. Lägger upp en instans vid varje mix, och det kommer alltid till användning. Det enda jag hört som låter bättre är äkta plåt.

Men om du (Richie76) kör PC och VST så finns det ju en hel del billiga (i vissa fall gratis) alternativ att testa innan du springer iväg och skaffar ett UAD-1, Powercore eller ett M6000.

Hittade 61 träffar när jag sökte på KVRAudio.com, varav flera gratis. T ex:

Buzzroom Roomverb

DaSample Glaceverb

Smart Electronix Ambience

Börja testa gratisalternativen först. Om du inte hittar något du gillar så kan du laborera vidare.

Tack så mycket! Ska testa dessa och se om det hjälper. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett varmt plåtreverb på sång smiskar ju det mesta, om det är gammaldags sound man är ute efter. Eller egentligen kan man reglera hur gammalt det ska låta, hög wet-ratio om det ska låta 50-tal och mindre om det ska låta senare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kommit fram till följande i mina försök med sångmixning;

1 En bra tagning

2 En bra kompressor Jag använder Waves C1

2 En bra EQ

3 Ev Deesser

4 Ett kort delay kanske 10ms så det knappt hörs när spåret solas

5 Ett temposynkat delay som försvinner i mixen (hörs tydligt när du solar spåret)

Jag använder Kjaerhus Classic Delay=Gratis

6 Lite lite reverb bara för att krydda på toppen (om det är reverb på övriga mixen) Ladda ner SIR det är gratis och fungerar helt super!! Sök på det här finns massor skrivet (det var så jag hittade det)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...