Richie76 Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag kör med Logic och anvĂ€nder logics medföljande reverb. TĂ€nkte bara höra med er som har lite bĂ€ttre koll om det Ă€r lönt att skaffa ett bĂ€ttre reverb? Funderar isĂ„fall pĂ„ att köpa ett riktigt bra, har hört av en kompis av TC eletronic gör grymma reverb.. NĂ„n som har ett riktigt bra reverb att rekommendera och hur stor skillnad gör egentligen ett bra reverb mot ett riktigt bra?? Tacksam för svar đ
musik (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Hej! Ja hur fasen ska man svara? Ett riktigt bra kontra ett bra, det Ă€r viss skillnad. Ett riktigt dĂ„ligt kontra ett riktigt bra, det Ă€r riktigt stor skillnad. UngefĂ€r sĂ„. TC Electronics 300 hette vĂ€l nĂ„t bra reverb som gĂ„tt med hyfsat pris för ett antal mĂ„nader sedan i alla fall. Annars Ă€r jag allmĂ€nt förtjust i Lexicon sedan lĂ€nge. Beror pĂ„ vilken nivĂ„ vi pratar om ocksĂ„. đ :musik
wonderboy Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) AlltsÄ, mÄnga hÀr pÄ forumet har förklarat sig vara vÀldigt nöjda med de som ingÄr i Logic Pro 7. Jag har bara varit inne och lekt i fem minuter men nog fanns dÀr en och annan godsak. Vad Àr det som Du inte tycker lÄter bra? Kan det vara en instÀllningsfrÄga? Nu menar jag alltsÄ hur man justerar in sitt reverb. Space Designer Àr ju ett av de mest kÀnda och hyllade sk konvolveringsreverben och det har Du vÀl? Majken skriver om det i sin genomgÄng av konvolverande reverb i senaste Studio. Redigerat 28 oktober 2005 av wonderboy
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 TC Electronics 300 hette vĂ€l nĂ„t bra reverb som gĂ„tt med hyfsat pris för ett antal mĂ„nader sedan i alla fall. Annars Ă€r jag allmĂ€nt förtjust i Lexicon sedan lĂ€nge. Beror pĂ„ vilken nivĂ„ vi pratar om ocksĂ„. Ja, min avsikt Ă€r att kunna lĂ€gga bakgrund och sĂ„ng hemma, sĂ„ bra det bara gĂ„r att fĂ„ det men de grejor jag har och sedan lĂ„ta nĂ„n annan mastra. SĂ„ egentligen Ă€r jag ute efter nĂ„t som Ă€r riktigt bra, eftersom jag skulle gĂ€rna ha ett riktigt bra reverb pĂ„ sĂ„ngen.. đ
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Vad Ă€r det som Du inte tycker lĂ„ter bra? Kan det vara en instĂ€llningsfrĂ„ga? Nu menar jag alltsĂ„ hur man justerar in sitt reverb. Space Designer Ă€r ju ett av de mest kĂ€nda och hyllade sk konvolveringsreverben och det har Du vĂ€l? Ja, jag tycker att det lĂ„ter lite demoaktigt, men kan tyvĂ€rr inte precisera mer Ă€n sĂ„.. Jag kör inte med logic 7, sĂ„ jag vet inte riktigt hur det ser ut dĂ€r men space designers har jag inte.. Det jag egentligen Ă€r ute efter Ă€r ett reverb, alternativt delay som gör att sĂ„ngen lĂ„ter sĂ„ bra som den bara kan! đ kanske svĂ„rt att ge tips pĂ„ det.. đ
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Ah... kör du inte med logic 7. Reverbet i gamla logic lÄter ju bajsigare Àn det mesta. Kanske skulle tc powercore vara nÄt för dig? finns bÄde i firewire variant och pci variant. Dom har tvÄ bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har Àven andra bra pluggar för framförallt sÄng. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars Àr UAD riktigt bra. Kanske bÀttre och billigare, men dÄ fÄr du köpa till Dreamverb. Det Àr iof. riktigt bra och det blir nog billigare ÀndÄ Àn ett powercore. Dom har dessutom dom absolut bÀsta mjukvarukompressorerna jag har kört. För att inte tala om pultec eq som Àr magisk. BÄda tvÄ Àr sk. dsp kort som har en egen processor sÄ att pluggarna ej belastar processorn i datorn. Framförallt bra nÀr man kör reverb eftersom alla reverb Àr resurskrÀvande. Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
mornel Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du pÄ sÄ kallad "demonivÄ" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man anvÀnder dem, men det Àr förstÄs enorm skillnad pÄ bra och dÄliga reverb. Försök vara lite sparmsmakad, testa ut olika presets, hör efter nÀr det lÄter bÀttre och tweaka de olika instÀllningar en i taget och lyssna efter vad som hÀnder. Sen kan du ju sÀkert ladda hem en demoversion av nÄgot av de dyrare, lite proffsiga reverben som nÀmnts tidigare i trÄden och testa och se om du faktiskt hör nÄgon enorm skillnad och om det Àr vÀrt pengarna. Det finns bra gratisreverbpluggar ocksÄ. Ta en titt i nÄgon av trÄdarna pÄ forumet som handlar om gratispluggar. Men osm sagt tycker jag att du ska försöka eliminera risken att det Àr skit bakom spakarna som gör att det lÄter oproffsigt, för det handlar mycket om hur du anvÀnder reverbet. Ett nybörjarfel Àr till exempel att anvÀnda alldeles för mycket reverb.
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 En annan idé kanske skulle vara att uppgradera till logic 7. Dom har ju grymma pluggar. Kanske det bÀsta alternativet om du kör mac...
Mr Keys Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 hmm.......uppgradera till Logic 7....? BÀttre reverb Àn Spacedesigner hittar du inte.....till detta kan du sedan hitta alla kÀnda hÄrdvarureverbs i princip..... Nu vet jag inte riktigt vad det kostar att uppgradera till logic 7, sÄ det kanske inte Àr ekonomiskt försvarbart att uppgradera bara för reverbets skull....!?
Fredster Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Ăr det nĂ„gon som har provat Tascamâs GigaPulse (VST) förresten? Har ju fĂ„tt ganska bra kritik.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 En annan idĂ© kanske skulle vara att uppgradera till logic 7. Dom har ju grymma pluggar. Kanske det bĂ€sta alternativet om du kör mac... Jag kör PC.. đ Och Ă€r helnöjd med Logic 5.5.1, men tror att det finns bĂ€ttre reverb Ă€n de som följer med.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Kanske skulle tc powercore vara nĂ„t för dig? finns bĂ„de i firewire variant och pci variant. Dom har tvĂ„ bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har Ă€ven andra bra pluggar för framförallt sĂ„ng. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars Ă€r UAD riktigt bra. Kanske bĂ€ttre och billigare, men dĂ„ fĂ„r du köpa till Dreamverb. Det Ă€r iof. riktigt bra och det blir nog billigare Ă€ndĂ„ Ă€n ett powercore. Finns dessa till PC oxĂ„, eller Ă€r det bara till Mac? đ
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du pĂ„ sĂ„ kallad "demonivĂ„" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man anvĂ€nder dem, men det Ă€r förstĂ„s enorm skillnad pĂ„ bra och dĂ„liga reverb. Ja, det kan jag sĂ€kert.. men Ă€r som sagt inne pĂ„ att fĂ„ sĂ„ bra ljud som möjligt och kĂ€nner att jag gĂ€rna skulle uppgradera mig pĂ„ reverb-fronten. Köper dĂ„ hellre ett riktigt bra Ă€n ett som man Ă€ndĂ„ kommer att vilja byta ut om ett Ă„r eller sĂ„.. đ
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 BĂ€ttre reverb Ă€n Spacedesigner hittar du inte.....till detta kan du sedan hitta alla kĂ€nda hĂ„rdvarureverbs i princip..... Ăr detta oxĂ„ bara för Mac-folk eller? đ
mornel Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du pĂ„ sĂ„ kallad "demonivĂ„" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man anvĂ€nder dem, men det Ă€r förstĂ„s enorm skillnad pĂ„ bra och dĂ„liga reverb. Ja, det kan jag sĂ€kert.. men Ă€r som sagt inne pĂ„ att fĂ„ sĂ„ bra ljud som möjligt och kĂ€nner att jag gĂ€rna skulle uppgradera mig pĂ„ reverb-fronten. Köper dĂ„ hellre ett riktigt bra Ă€n ett som man Ă€ndĂ„ kommer att vilja byta ut om ett Ă„r eller sĂ„.. đ Jag kanske missförstod din frĂ„ga.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du pĂ„ sĂ„ kallad "demonivĂ„" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man anvĂ€nder dem, men det Ă€r förstĂ„s enorm skillnad pĂ„ bra och dĂ„liga reverb. Ja, det kan jag sĂ€kert.. men Ă€r som sagt inne pĂ„ att fĂ„ sĂ„ bra ljud som möjligt och kĂ€nner att jag gĂ€rna skulle uppgradera mig pĂ„ reverb-fronten. Köper dĂ„ hellre ett riktigt bra Ă€n ett som man Ă€ndĂ„ kommer att vilja byta ut om ett Ă„r eller sĂ„.. đ Jag kanske missförstod din frĂ„ga. NĂ€e, jag var nog lite luddig i min formulering, alternativt lite full..! đ
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Kanske skulle tc powercore vara nĂ„t för dig? finns bĂ„de i firewire variant och pci variant. Dom har tvĂ„ bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har Ă€ven andra bra pluggar för framförallt sĂ„ng. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars Ă€r UAD riktigt bra. Kanske bĂ€ttre och billigare, men dĂ„ fĂ„r du köpa till Dreamverb. Det Ă€r iof. riktigt bra och det blir nog billigare Ă€ndĂ„ Ă€n ett powercore. Finns dessa till PC oxĂ„, eller Ă€r det bara till Mac? đ Dom fungerar till bĂ„da. UAD fungerar nĂ„got bĂ€ttre pĂ„ pc Ă€n mac. Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns nĂ„gon sĂ€ljare som Ă€r nĂ„got billigare) före jul sĂ„ fĂ„r du med den grymma kompressorn LA2A med pĂ„ köpet. Jag tror att dom fortfarande har sĂ„ att det ingĂ„r 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Min sĂ„ng lĂ€t vĂ€ldigt mycket dyrare nĂ€r jag införskaffade mig UAD. InlĂ€rningströskeln pĂ„ pluggarna Ă€r ganska lĂ€tt. Man fĂ„r prova sig fram lite i början innan man lĂ€r sig. Alla som jag kĂ€nner som kör UAD tycker att det Ă€r vĂ€rt pengarna mĂ„nga gĂ„nger om. MĂ„nga av pluggarna till UAD lĂ„ter tillexempel bĂ€ttre Ă€n motsvarande pluggar i waves paketet som Ă€r mycket dyrare. Om du ska köpa fler pluggar till UAD kortet sedan sĂ„ kan jag rekommendera en 10-bands eq som heter cambridge EQ som lĂ„ter tokbra. Det ingĂ„r ett reverb i UAD project pak, som det billigaste paketet heter. Det Ă€r helt ok (dvs mycket bĂ€ttre Ă€n logics egna), fast Dreamverb Ă€r förstĂ„s bĂ€ttre. Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns nĂ„gon sĂ€ljare som Ă€r nĂ„got billigare) före jul sĂ„ fĂ„r du med den grymma kompressorn LA2A med pĂ„ köpet. Jag tror att dom fortfarande har sĂ„ att det ingĂ„r 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det hĂ€r lĂ€t ju bra! đ Du rĂ„kar inte ha nĂ„n lĂ„t man kan fĂ„ höra pĂ„?
brojd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns nĂ„gon sĂ€ljare som Ă€r nĂ„got billigare) före jul sĂ„ fĂ„r du med den grymma kompressorn LA2A med pĂ„ köpet. Jag tror att dom fortfarande har sĂ„ att det ingĂ„r 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det hĂ€r lĂ€t ju bra! đ Du rĂ„kar inte ha nĂ„n lĂ„t man kan fĂ„ höra pĂ„? I nedanstĂ„ende lĂ€nk anvĂ€nde jag LA-2A frĂ„n UAD-1 kortet pĂ„ leadsĂ„ngen om jag inte minns fel... En snabb countryproduktion sĂ„ förvĂ€nta dig inga underverk, men jag tycker kompressorn funkar kanon pĂ„ sĂ„ngen. https://www.studio.se/index.php?showtopic...texas+moonshine Redigerat 28 oktober 2005 av brojd
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns nĂ„gon sĂ€ljare som Ă€r nĂ„got billigare) före jul sĂ„ fĂ„r du med den grymma kompressorn LA2A med pĂ„ köpet. Jag tror att dom fortfarande har sĂ„ att det ingĂ„r 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Vi snackar ljudkort hĂ€r eller? Ăr lite ny pĂ„ detta! đ Sen reverbet som en plug, eller?
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns nĂ„gon sĂ€ljare som Ă€r nĂ„got billigare) före jul sĂ„ fĂ„r du med den grymma kompressorn LA2A med pĂ„ köpet. Jag tror att dom fortfarande har sĂ„ att det ingĂ„r 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det hĂ€r lĂ€t ju bra! đ Du rĂ„kar inte ha nĂ„n lĂ„t man kan fĂ„ höra pĂ„? I nedanstĂ„ende lĂ€nk anvĂ€nde jag LA-2A frĂ„n UAD-1 kortet pĂ„ leadsĂ„ngen om jag inte minns fel... En snabb countryproduktion sĂ„ förvĂ€nta dig inga underverk, men jag tycker kompressorn funkar kanon pĂ„ sĂ„ngen. https://www.studio.se/index.php?showtopic...texas+moonshine Snyggt! Ja, lĂ€t som om kompressorn funkar alldeles utmĂ€rkt! đ Vad hade du för reverb pĂ„ detta?
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Du har pm... Nej, det Ă€r inget ljudkort. Det Ă€r dock en fysisk enhet som man stoppar i dator (sĂ„ du mĂ„ste ha en ledig pci plats) som det sitter en processor pĂ„, men det Ă€r inget ljudkort. Fast det ser ut som ett.. đ
VacUm Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 MÄste bara sÀga att jag har vÀldigt svÄrt för Platinum Reverbet som följer med logic 5.5.x. Tycker det lÄter ganska tragiskt om jag ska vara Àrlig. Vissa sorters klanger gÄr att skruva till hyffsat men mycket Àr helt hopplöst att fÄ till. SjÀlv anvÀnder jag r-verbet som finns med i Waves-bundlen till det mesta, men hade jag haft Logic Pro 7 sÄ sopar ju Space Designer mattan med det mesta jag hört. DÀremot Àr jag, som Musik, vÀldigt svag för lexicon-burkarna. Fast dom Àr _dyra_.
Violiner Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Vi snackar ljudkort hĂ€r eller? Ăr lite ny pĂ„ detta! đ Sen reverbet som en plug, eller? Nej UAD-1 Ă€r inget ljudkort, utan ett effektkort med en DSP som sköter effekterna/pluggarna och dĂ€rmed avlastar processorn i datorn. Jag kan ocksĂ„ rekommendera UAD-1.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2005 (redigerat) MĂ„ste bara sĂ€ga att jag har vĂ€ldigt svĂ„rt för Platinum Reverbet som följer med logic 5.5.x. Tycker det lĂ„ter ganska tragiskt om jag ska vara Ă€rlig. Vissa sorters klanger gĂ„r att skruva till hyffsat men mycket Ă€r helt hopplöst att fĂ„ till. thats the one IÂŽm using! đ Ă€r waves reverbet dyrt? Redigerat 28 oktober 2005 av Richie76
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Vad jag vet sÄ mÄste man köpa en hel waves bundle för att fÄ tillgÄng till reverbet. DÄ ingÄr det ett gÀng pluggar. Men jag kanske har fel... Fast en hel bundle frÄn waves tycker jag inte Àr vÀrd pengarna... Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... dÄ fÄr du ett gÀng pluggar som Àr ok (inkl renesance reverb). Fast Uad lÄter mycket mer "analogt" Àn waves.
VacUm Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... dÄ fÄr du ett gÀng pluggar som Àr ok (inkl renesance reverb). Fast Uad lÄter mycket mer "analogt" Àn waves. Analogt? vem vill att det ska lÄta fjÀderreverb? .. eller hur menar du?
Neosus Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 RealVerb Pro anvÀnder jag rÀtt sÄ flitigt (UAD-1).
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... dĂ„ fĂ„r du ett gĂ€ng pluggar som Ă€r ok (inkl renesance reverb). Fast Uad lĂ„ter mycket mer "analogt" Ă€n waves. Analogt? vem vill att det ska lĂ„ta fjĂ€derreverb? .. eller hur menar du? haha... nej, jag menar kompressorerna och eq... đł Reverb ska lĂ„ta bra tycker jag. Jag bryr min inte om att det inte lĂ„ter "riktigt". Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.