Jump to content
Annons

Cover med Frankie Lane


Recommended Posts

Annons

Det är en intressant fråga.

Jag vill minnas att det rör sig om 80 år som gräns för att man skall få gå lös och distribuera covers, utan att upphovsman/kvinna behöver tillfrågas... Det handlar alltså om att låten skall vara skriven för 80 år sedan.

Annars så handlar de ju om ett upphovsrättsbrott (tror jag att det heter...)

Vad som är än viktigare: För ett par år sedan så var det en del liv runt ett rättsfall där en svensk kille ställdes till svars för att via sin websida ha lagt ut direktlänkar till andra siter, som hade mp3or av kända artister.

Man ansåg att han gjorde sig skyldigt till ett brott eftersom han gjort nedladdning möjlig direkt via sin websida, även fast filerna inte fanns på dennes server.. (jag vet inte hur det till slut gick i det ärendet)

Vi kan ändå ana en viss paralell mellan detta forumet och den där snubbens websida. Vem bär det juridiska ansvaret för vad som publiceras?

Om du skriver i en gästbok på nätet och lägger ut en länk så att man kan hämta upphovsrättskyddad musik direkt ifrån den, är det DU som begår ett brott, eller den som publicerar sidan?

Jag har vid ett tillfälle påtalat detta för Studio, eftersom folk publicerar länkar via forumet och att det ibland handlar om covers.. Det borde redas ut vilka regler som gäller och vem som bär ansvar etc. Tänk om Studio har ett ansvar för vad som publiceras?

Jag har dock inte hört något sedan.. kanske kan ämnet tas upp på nytt. Jag skulle jättegärna länka till egna coverinspelningar, men man vill ju inte riskera åtal för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att när du skapar ett konto på ett webhotell så får du i alla seriösa fall godkänna ett avtal där du ansvarar för vad du publicerar på din websida. Detta inte minst för att den som har webbhotellet inte skall bli ansvarig för varenda lite sak som publiceras.

Så.. om du länkar till en websida som i sin tur möjliggör nedladdning av upphovsrättsyddat material så är det en sak, men om du däremot via din hemsida länkar direkt till en mp3-fil eller ett program som är upphovsrättskyddat (kanske placerad på en kompis ftp-server, eller genom en backdoor som du hittat till någon annan sida) vem begår brottet?

Den som -i värsta fall ovetande- har filen på sin dator, eller den som genom sin websida möjliggör direkt nedladdning(alltså länkar direkt till filen)?

Nu kanske de flesta tycker att det här bara är en skitsak som man ändå inte orkar bry sig om, men jag tycker ändå att det är rätt intressant, speciellt efter alla diskussioner om crackade program.

Är det ok att länka till upphovsrättskyddad musik(i form av till covers), men inte att länka till upphovsrättskyddad programvara?

...och exakt vem bär ansvaret? Den som har filen på sin webplats, eller den som genom direktlänk möjliggör nedladdning ifrån en annan webplats? 😆

Nåja, inget att ligga vaken över kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp www.stim.se

Där står en hel del matnyttigt.

Bryt inga regler utan att veta konsekvenserna (i SaudiArabien hugger man högra handen av tjuvar. Första gången. Andra gången är det värre).

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...