Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Kan man få det att fungera bra fast kontrollrummet inte är högre än 2,10 till tak?

Vad skall man tänka på?

Tack!

Annons
Posted

Du har en resonansfrekvens på ca 80Hz mellan golv och tak - något som är viktigt att känna till... Du kan kolla ungefär var dina största problem uppkommer, genom att konsultera Barry Rudolph's utmärkta tabeller. Värst problem får du när halva våglängden av en frekvens motsvarar måttet mellan motstående väggar (eller golv/tak).

Du bör dämpa med absorbenter i taket där du sitter. En bra utgångspunkt är att placera absorbenter på de ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna från lyssningspositionen om du placerar speglar på väggar och i tak.

Posted
En bra utgångspunkt är att placera absorbenter på de ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna från lyssningspositionen om du placerar speglar på väggar och i tak.

Wow, det är ju ett riktigt bra tips! Trots att jag läst säkert femton artiklar om hur man ska inreda sitt kontrollrum i diverse engelska och amerikanska musiktidningar de senaste åren är det aldrig någon som nämnt något sådant. Jag tar för givet att det stämmer som du säger, för det låter verkligen troligt.

Props till Claes! 🙂

Posted
En bra utgångspunkt är att placera absorbenter på de ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna från lyssningspositionen om du placerar speglar på väggar och i tak.

Wow, det är ju ett riktigt bra tips! Trots att jag läst säkert femton artiklar om hur man ska inreda sitt kontrollrum i diverse engelska och amerikanska musiktidningar de senaste åren är det aldrig någon som nämnt något sådant. Jag tar för givet att det stämmer som du säger, för det låter verkligen troligt.

Props till Claes! 😄

😄 Ingen som har nämnt det? 😄

Det låter konstigt - för det är ett av de bästa tipsen som finns för den mest grundläggande behandlingen. Gammalt som gatan - och jag kommer faktiskt inte ihåg var jag hörde om det först, men det är länge sedan - typ 25 år sedan eller något... 🙂

Där du kan se högtalaren i en spegel, kommer ju ljudet också att reflekteras... Väldigt logiskt i all sin enkelhet. 🙂

Posted
Du kan kolla ungefär var dina största problem uppkommer, genom att konsultera Barry Rudolph's utmärkta tabeller. Värst problem får du när halva våglängden av en frekvens motsvarar måttet mellan motstående väggar (eller golv/tak).

Har nu något enkelt sätt/förklaring att läsa av tabellerna?

Tack!

Posted
Du kan kolla ungefär var dina största problem uppkommer, genom att konsultera Barry Rudolph's utmärkta tabeller. Värst problem får du när halva våglängden av en frekvens motsvarar måttet mellan motstående väggar (eller golv/tak).

Har nu något enkelt sätt/förklaring att läsa av tabellerna?

Tack!

I ditt fall, så har du ju en takhöjd på 2.1m. Eftersom det är värst problem vid halva våglängden, så dubblar du alltså ditt mått och får med andra ord 4.2m. Sedan går du in i tabellerna och kollar upp vilken frekvens som har ca 4.2m i våglängd - vilket blir ungefär 80Hz. 🙁

Posted

Man kan ju även räkna om man tycker det är knepigt att läsa av en tabell... C/lambda= Hz

C=Ljudetshastighet cirkus 340 Lambda är våglängden (Dvs dubbla dina rumsmått)= Hz

I ditt fall 340/4.2=81 Hz typ...

Nästa pilsner är ju dimensioneringen av rummet om man nu skall vara nogrann... säg att takhöjden är 3 meter skall det mellan vägg1 och 3 skall det vara 4 meter och mellan vägg 2 och 4 skall det vara 5 m.. Detta är en utav rumsdimensioneringarna finns massor... Även den där sköna foten där man ställer måtten mot varandra.. Sedan finns det ytterligare en dimensioneringsmodell om man kör 5:1 osv... Men det är en helt annan pilsner....

Fan nu e jag sugen på bärs åsså