Jump to content
Annons

PayPal


Grebdnull

Recommended Posts

Hmmm... vet inte om detta är Allmänt, Musiktips eller Off-topic egentligen. Flytta gärna tråden om den hamnat fel :rolleyes:

Hur som helst så satt jag och läste kommentarer på IDG:s forum gällande piratkopiering (lugn, jag ska inte snacka piratkopiering i denna tråd) och en av kommentarerna gav mig en idé till ett inlägg här. Det nämndes att "varför har inte samtliga artister varsitt PayPal-konto?". Jag har aldrig ens funderat över detta innan och tycker nu att jag är en idiot för att inte har kommit på detta själv. Vad jag tycker är så bra med denna idé är att jag på rak arm kan komma på ett antal osignerade band som jag med glädje skulle donera pengar till. Jag har laddat ner x-antal mp3-demos som jag lätt skulle kunna ge en slant för bara för att visa min uppskattning. Kanske bara en 20-lapp, men ändå... många bäckar små... 😆

Nu menar jag inte att lobba för PayPal, det finns säkert många bra alternativ, men idéen i sig vill jag gärna lobba för. Så, vad säger ni? Är det bara jag som missat denna tanke eller är det fler av er? Någon som har erfarenhet av ex. PayPal? Positiva? Negativa?

PayPal

PayPalSucks

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rankey (oregistrerad)

Hah, coolt. Jag kom faktiskt på detta själv en tid sen när jag o webbkillen funderade på funktioner till min kommande hemsida, men jag tänkte att det kanske verkar för "snåljåpigt" på nåt sätt 😱 .. men kanske jag har fel. Det finns ju typ 6 miljarder männsikor på jorden, så det finns en chans, även om den inte är så himla stor, att nån faktiskt ger en slant om de gillar ens verk... kan vara värt att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här idén pratade jag med Andreas Viklund om i våras. "Betala om du vill"

Jag tyckte det verkar som en bra idé och jag har planer på en sån här grej själv.

Det som räcker är en hemsida, en download-knapp till en mp3-fil (inget DRM, inget strul) och en PayPal-knapp. Man får ladda hem låten gratis, och känner man "Den här artisten vill jag höra mer utav" kan man donera typ 2:- 🥰

Glöm 6 miljarder, men har du några "fans" blir det ett antal kronor :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en hel del personer som knåpar ihop sina egna VST- och VSTi-pluggar som ger oss möjligheten att donera pengar för dem som man uppskattar mest.. har t.ex. donerat för både Magnus Ambience (visserligen var jag tvungen för att slippa nag-screenen) men även några av dfxs kreationer som jag gillar (geometer och buffer override)..

jag tycker det är en supergrym idé som jag själv kommer använda mej av när jag har fixat ihop en hemsida och lite fler låtar för folk att lyssna på.. jag tror att om folk gillar det dom hör så kanske man får råd med en öl extra någon gång i månaden.. 😛 en öl är bättre än ingen öl!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

fORCE fED: Hur går det med ljudkortet? Själv får jag inte in nåt ljud i inputspar 2 där bak... Kan man bara köra i dem eller måste man köra i inputspar 1 också i så fall?

Nej, nu tillbaka till ordningen:

Tanken är alltså att man först (om jag fattat Vectro rätt), ladda ned mp3-filen och sedan skänka en slant om man vill... Hmm...hur många gör det?

Enligt ekonomisk lag så brukar man säga: Det är alltid mer välkommet och lättare att sänka ett pris än att höja det. Med andra ord: Om man tar gratis för någonting kan det bli problem sedan...

Hur kopplar man en tjänst till sin hemsida där man man måste betala för att få låtarna nedladdade? Är det Pay Pal direkt då? Är inte så insatt ännu, men håller på att skissa på en hemsida. Ska bestämma webhotell också... Loopia säger att jag måste ha en PayPal-funktion, om jag ska ta betalt för cd:s. Finns det inga alternativa betalningssätt? Vilka är bäst?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är en riktigt bra idé och även om det är få som idag donerar pengar så kanske man kan uppfostra folk till att göra det på sikt. Det går ju även ha små specialerbjudanden till de som donerat vilket gör det lite mer attraktivt.

Jag har funderingar på att öppna ett paypal konto själva för mina mjukvarupluggar eftersom det är några stycken som tidigare kontaktat mig och velat donera pengar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ladda ned mp3-filen och sedan skänka en slant om man vill... Hmm...hur många gör det?

Nej, inte många, men å andra sidan är det inte särskilt många som erbjuder tjänsten heller. Jag vet bara att om möjligheten fanns skulle jag iallafall fundera på att skänka några kronor om jag gillade vad jag hörde 😳

även om det är få som idag donerar pengar så kanske man kan uppfostra folk till att göra det på sikt

Tror detta hänger ihop lite med vad jag skrev ovan: "inte särsklit många som erbjuder tjänsten". Det är kanske speciellt med musik men om man tittar på exemplevis Sourceforge, som har över 70.000 open-source projekt där man finansierar en stor del med hjälp av PayPal, så finns det människor som donerar för den goda sakens skull 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ladda ned mp3-filen och sedan skänka en slant om man vill... Hmm...hur många gör det?

Nej, inte många, men å andra sidan är det inte särskilt många som erbjuder tjänsten heller. Jag vet bara att om möjligheten fanns skulle jag iallafall fundera på att skänka några kronor om jag gillade vad jag hörde 😛

Amen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...