Jump to content
Annons

White lies


karl

funkar???  

10 röster

  1. 1. funkar???

    • 1. nej
      0
    • 2.ok
      1
    • 3.good
      9


Recommended Posts

LÅTNAMN:White lies

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:float

LÅTLÄNGD:6:16

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex. 8.4 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig

LÅTLÄNK:White lies

En låt som legat och skräpat ett tag.... om ni orkar lite synpunkter på mix och låten som sådan 😛

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så snyggt att det nästan tar andan ur mig. Betraktar i stort alla dina låtar som mästerverk på sitt sätt men den här tar nog priset. Tar flera lyssningar innan jag fattar hur den är uppbyggd. Så snyggt med den raka sångmelodin mot den drömska gitarrfiguren (den som landar på Db6(?)). Trots över 6 min verkar den inte alls lång. Förutom de lysande harmonierna tycker jag den känns så fräsch rytmmässigt också med sköna växlingar (partiet 00:42 - 01:09 bl a). Är inte rätt man att bedöma mixen men ljudkvaliten tycker jag är bra. Trummorna känns lite hårda mot den svävande ljudmattan (02:20-03:02 och på slutet). Kan inte låta bli att kommentera de kvittrande rösterna på slutet: Kan se dig när du går upp på söndagmorgonen med huvudet fullt av musikidéer långt innan resten av familjen vaknat och flera timmar senare får påhälsning i studion... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker loopa denna minst en halvtimme Karl, annars kan jag inte yttra mig.

Den skär i vissa frekvenser och börjar skorra på ett par ställen vid 0200, det brukar inte dina inspelningar göra 😎. Vad har Du gått o gjort??!!! 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Karl har du inget arbete att sköta? 😉

Du spottar ju ur dig topplåt på topplåt, du måste snart ha till ett trippelalbum! 🙂🙂🙂

Nu får du snart materialisera dig på platta.

En av dina mer spännande låtar. Har inte hunnit lyssna så mkt än men jag vet att det här växer efter fler lyssningar.

Men; Som jag sagt tidigare håller du så hög jämn nivå att jag inte blir riktigt överraskad. Denna upplevelse har jag av andra stora artister som t.ex. Van Morrisson så du är i gott sällskap men JAG vill bli mer överraskad.

Därför skulle det vara väldigt spännande att höra dig med andra/fler musiker (och då först i tur en riktigt bra trummis) än "bara" Karl. Nån kombatant som kunde pressa ut det där sista ur dig 😎 . Jag tror att det skulle kunna lyfta till dom där poängen över fem (på en femgradig skala) som jag nu börjar "kräva" efter denna långa räcka av 4:or och 5:or.

Men som sagt den här ligger bland topparna på din produktion hittills. 🙂

Hör dock nått skumt distad ljud på vissa ställen.

EDIT:

PS

Såg Nads inlägg efteråt, jag menar samma skorr-knorr DS

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla (nästan alla ) mina alster så är det entimmesproduktioner 😉🙂 och det är illa med tanke på att jag tror att man kan lyfta det mesta om jag bara jobbar igen materialet och den inspelningstekniska delen....jag är otroligt privilegierad som inte har svårt att få ur mig material...men det ska bli ordning på torpet 🙂 jag kommer inte att posta något nytt förrän jag börjat jobba igenom och gjort klart låtarna i sin helhet...I Promise 😎 Tack Grabbs för otroligt fin respons

Link to comment
Dela på andra sajter

En timme? Nä nu lägger jag av! 🙂

Ok da..max 2 om jag får vara ifred för alla barn som springer ochförsöker få kontakt med sin farsa 😆😉 har fått ett förslag att hysa in mig i en kombinerad studio och replokal i Årsta och fundrar på att nappa och då blir det två helkvällar i veckan i lugn och ro...men samtidigt tappar man närheten när inspirationen faller på

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Karl!!

Din sånginsats här är i särklass...riktigt riktigt jävla bra!!! 😉

Förrutom att hela paketet distar lite här och att trumljudet och trumkompet inte är det roligaste så är nog detta en av dina bästa låtar tycker jag.

Skönt med fretlessbasen...me like. 😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonas/ K9...Sorry för den något distade versionen...men sh...happens....kul ändå att ni hör beyond....och kul att ni tycker om det ni hör....skulle ha varit en bättre freetless 😱 men den fick duga nu....Tack 🙁😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt. Igen! Stör mig, som de andra på disten lite här o var. Men det är ju inte olösligt. Fick plötsligt, i mittenpartiet, lite Tim Buckley känning. Gillar mycket den flytande känslan, vilken förtas lite av den relativt hårda virveln. Snyggare när visparna är där. Tycker jag. Nu efter ett par lyssningar...men man kanske vänjer sig... 🙁 Skön låt en regnig dag i oktober.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooohhhhhhh......

jag fick rysningar. Jag gillar verkligen feeling i låten. Sången och ackorden är verkligen i en klass för sig. Nackdelen är som redan nämnt trummorna. Dom är för hårda och en aning torftiga, får även en känsla av att de ligger lite otajt till och från.

Men vad gött annars.. skitbra!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, du spottar ju ur dig låtar lika ofta som normala människor borstar tänderna. 😄

Är du säker på att du inte har nån slags simulate-karl-music knapp i din sequencer. 😉

Den här gången har du ju hållit dig i samma rum hela tiden också!

Trevligt som fan!! 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

*Skriver medans ja lyssnar!* 🙂

Den rösten känner jag ju igen! 😛 Det är ett jäkla skönt gitarrspel, tycker jag! Ja undrar bara varför den har legat o skräpat! 😉

Men det låter bra! 😎

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju skitbra. Jag gillar närheten i gitarren, med fingerskrap osch så. Och de släpiga, lite skevt rytmiska trummorna är jättefina. Jag tycker att sången ligger lite, lite för långt bak i mixen. Inte för svagt, jag vill ara ha den ännu lite närmare mig.

Kanonbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

johahl....det var en väldigt snabb skiss framkommen i ett överfall av inspiration och visst ...otajt på sina ställen men man hör vad som kan komma ut...och det är i meningen en demo för mig( även om detta är en lägre variant av demo) men nice att du får rysningar 😉

martinm...kul att du tycker jag sitter i samma rum och musicerar 😎 och iofs kan man väl kalla det en simulate-karl-music knapp 😛 då man har det man har inom sig och likaväl som en författare skriver i en viss form så har jag nog hittat mitt tonspråk och då låter allt åt det hållet med variationer...men vad fan jag har gjort lite hårdare låtar också men där lyfter det inte direkt 😛😛 så det är bara att acceptera det blir det här 😄 nice att du tycker det är trevligt 😎

Danabacken...av olika anledningar spelade jag inte ett dugg på en så där femton år( inte en ton) och när väl det släppte så kommer låtarna till mig med sådan ström att det ibland är jobbigt att sålla vad som jag ska jobba vidare med...men det kanske inte varar forever... så det är bäst att smida mens järnet är varmt...

men du nämnde ju att du var för lat för att lägga ut ditt färdiga matrial 😎

mornel...Tackar för lyssningen....det är i princip en loop som följer på låten så att den blir dubbelt så lång( inte riktigt, men nästan)och första delen sjöng jag in först och sen punchade jag in mig på andra delen efter ha lagt lite gitarr med annan EQ ( jag har bara en mic) och då blev andra delen lite lägre tror jag ...men det går att rätta till.... 🙂 kul att du gillar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt. Igen! Stör mig, som de andra på disten lite här o var. Men det är ju inte olösligt. Fick plötsligt, i mittenpartiet, lite Tim Buckley känning. Gillar mycket den flytande känslan, vilken förtas lite av den relativt hårda virveln. Snyggare när visparna är där. Tycker jag. Nu efter ett par lyssningar...men man kanske vänjer sig... 😛 Skön låt en regnig dag i oktober.

Grannen.....Tackar....Tim Buckley vet jag inte vem det är....någon platta att rekomendera???och jag tror distade versionen är borta nu 😉

nossbokaj...Tackar för erbjudandet.....alla mina låtar låter inte så här..

Du kan lyssna på en del fragment på karlmusic.se

vänligen "karl"

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gillar jag verkligen.- Hörde jag denna på radion så skulle jag direkt köpa plattan.

Tycker att trummorna släpar lite i takten. Nästan synd att virveln går in på slag i stället för vispar. Jag skulle nog hållt kvar vid visparna. Jag gillar verkligen gitarrljudet som är lite dovt och behagligt. Snygga körer.

Harmonierna är juvliga och sången som vanligt högklassig. Liote reservationer mot syntsolot där vid break (runt två minuter) en riktigt bra trombon skulle lyfta det.

Ofta när jag hör dina låtar så tänker jag mycket på akutsiska instrument. en vemodi viola skuklle vara mumma i bakgrunden t e x.

Angående att du lägger upp många låtar så tror jag mest att det blir svårt att inte tjata om samma saker, d v s hur bra det är. men det är ju iofs positivt eller hur?

:rolleyes:

När kommer skivan förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

emser...bullshit...du vet din kapacitet 😕🙂

Egghuvud....Tackar så mycket...då har man sålt ett ex. iaf...nja det går väl långsamt men sakta framåt med studioprojektet...en del nya låtar sen sist 😏 men vad tiden lider...

Trummorna fortfarande wav, en del loops en del singel shots...klar begränsning jag vet 😏 väntar på att Ken ska släppa sin avhandling om trummprogrammering...nån som vet???

Richie76....Tusen tack...känner mig som galningen (ibland) 😕🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen.....Tackar....Tim Buckley vet jag inte vem det är....någon platta att rekomendera???och jag tror distade versionen är borta nu 😛

Jo, Tim Buckley var Jeff Buckleys far. Dog sorligt nog av heroinmissbruk. Några plattor: Blue Afternoon och Starsailor. Rekommenderas varmt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen.....Tackar....Tim Buckley vet jag inte vem det är....någon platta att rekomendera???och jag tror distade versionen är borta nu 😛

Jo, Tim Buckley var Jeff Buckleys far. Dog sorligt nog av heroinmissbruk. Några plattor: Blue Afternoon och Starsailor. Rekommenderas varmt! 🙂

ska försöka lyssna vid tillfälle....

fortsätt lyssna

white lies

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...