Jump to content
Annons

DI-Box eller inte?


Mutz

Recommended Posts

Använder mig idag av amplitube och är kalas nöjd med det, kör guran rätt i min Yamaha Mg 12 mixer. Men skulle jag få ännu bättre ljud om jag kör med en DI-box också? Är nöjd med ljudet idag men kan det bli bättre så vill man självklart det.

EDIT: Lägger med en länk hur mitt gitarr ljud låter nu.

Låt

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med en bra aktiv di-box får du en renare signal som inte dras ner av impedansmissanpassningen mellan gitarren och mixern. Man brukar tappa lite diskant och signalen låter lite "klen" om man kör en elgitarr eller bas rakt in i en mixer eller ett ljudkort.

Kommer du att märka nån skillnad? Ingen aning. Jag tycker du ska kosta på en bra di-box om det ska vara nån idé överhuvudtaget. Jag har en Behringer DI20 som är det sämsta skit jag nånsin använt (och jag gillar behringer i vanliga fall). Min gitarr låter 1000 ggr bättre rakt in i mixern jämfört med den boxen.

Nu använder jag mig av min Bass V-AMP Pro även som di-box. Alla stärkare/effekter avstängda, och ut via digitalutgången in i ljudkortet. Rent och snyggt.

DI-box kan jag inte tipsa om någon, men Claes kommer inom några timmar att göra det, var så säker. 🙂

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en DI-box kan du bl.a. spela in en helt ren gitarr- eller bassignal på en kanal samtidigt som du spelar genom en förstärkare. (DI-boxen fixar rätt impedans in på mic-ingången). Den signalen kan du sedan i efterhand skicka till olika gitarrstärkare eller vad du nu vill och prova olika ljud med. Ganska skoj faktiskt! Du kopplar alltså en utgång på ljudkortet till ingången på en marshallstack t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en DI-box kan du bl.a. spela in en helt ren gitarr- eller bassignal på en kanal samtidigt som du spelar genom en förstärkare. (DI-boxen fixar rätt impedans in på mic-ingången). Den signalen kan du sedan i efterhand skicka till olika gitarrstärkare eller vad du nu vill och prova olika ljud med. Ganska skoj faktiskt! Du kopplar alltså en utgång på ljudkortet till ingången på en marshallstack t.ex.

Jag har ju dock en riktig Line ingång på mixern som jag använder idag... Men är det rätt impedans på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det inte med MP Tubeampen emellan då?

Har inte prövat att ta med den också... Tycker ju att det funkar bra idag men kanske att det kan funka ännu bättre med en DI-box. Eller om det bli samma sak att lägga min tube mp emellan.? HAr inte så bra kolla på just detta med signalers impedanser osv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DI-box kan jag inte tipsa om någon, men Claes kommer inom några timmar att göra det, var så säker. 😉

Ja jag väntar med spänning på Claes han brukar va sugen på detta med DI-box :-)

😆

Ok - here we go: Denna ska du ha om du inte har någon högohmig instrumentingång. Den kopplas in på micpreampen och drivs av fantommatningen.

1125:- kostar den, så det är lite mer än den där Behringermodellen, men med tanke på hur kinkig Roger (Line Audio) brukar vara med ljudkvaliteten, så är den antagligen bland det bästa man kan få för rimliga pengar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DI-box kan jag inte tipsa om någon, men Claes kommer inom några timmar att göra det, var så säker. 😉

Ja jag väntar med spänning på Claes han brukar va sugen på detta med DI-box :-)

😆

Ok - here we go: Denna ska du ha om du inte har någon högohmig instrumentingång. Den kopplas in på micpreampen och drivs av fantommatningen.

1125:- kostar den, så det är lite mer än den där Behringermodellen, men med tanke på hur kinkig Roger (Line Audio) brukar vara med ljudkvaliteten, så är den antagligen bland det bästa man kan få för rimliga pengar... 🙂

Tackar!!

Men hur vet jag om jag har en högohmig line ingång eller inte? Och kommer jag höra en skillnad som är värd dom där 1125kronorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får en känsla av att tubeampen vore bättre faktiskt eftersom mixeringångar i min erfarenhet brukar låta ganska trist om man drar in en gitarr direkt till dom. Tunt och diskantfattigt som sagt. Annars håller jag med andra om att en DI-box nog vore värt att testa. Ett alternativ är en rördriven DI-box också ifall du tillhör skolan som gillar lite analog distorsion(orkar inte kalla det värme längre alltså)

[edit] Högohmiga ingångar på ett mixerbord är inte standard så vitt jag vet. Har du det står det säkert i manualen nånstans eller till och med på själva ingången. Vad har du för mixer förresten? Angående LineAudio-burken tror jag nog att den låter bra som det brukar göra men ditt enda sätt att veta säkert är att koppla in den och lyssna. Endast du kan avgöra vilket ljud du är ute efter.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja kidnappa tråden lite eftersom det finns kunniga människor här.. hur är det med aktiva mickar, typ EMG81? Dessa har en impedans på 10Kohm, är det lågt nog för att kunna köra in i en vanlig linjeingång? Slogs av den tanken häromdagen... att det iallafall är värt att ställa frågan. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DI-box kan jag inte tipsa om någon, men Claes kommer inom några timmar att göra det, var så säker. 🙂

Ja jag väntar med spänning på Claes han brukar va sugen på detta med DI-box :-)

😉

Ok - here we go: Denna ska du ha om du inte har någon högohmig instrumentingång. Den kopplas in på micpreampen och drivs av fantommatningen.

1125:- kostar den, så det är lite mer än den där Behringermodellen, men med tanke på hur kinkig Roger (Line Audio) brukar vara med ljudkvaliteten, så är den antagligen bland det bästa man kan få för rimliga pengar... 🙂

Tackar!!

Men hur vet jag om jag har en högohmig line ingång eller inte? Och kommer jag höra en skillnad som är värd dom där 1125kronorna?

Om du i dag kör med en vanlig line-ingång, så är jag ganska säker på att det blir en ordentlig skillnad. Lineingången har betydligt lägre impedans och belastar därför gitarrmicarna och ger dig ett tunnare ljud...

ADIB har en frekvensgång på imponerande 20-100000Hz +-0.5dB med en 2 kohm last - så du kommer att få precis det ljud som din gitarr lämnar ut. 🙂

Bilden på min site är förresten lite fel. Den har bytt skepnad och är numera i en svart aluminiumlåda, i stället för den grå plastboxen som är den föregående modellen... Samma data, men fräschare design, alltså... 😉

Ja, ja - jag SKA lägga upp bild på den nya modellen... 😆

Jag har sålt sådana till ett antal kunder vid det här laget - och alla hittills har varit nöjda. Det tråkiga är att det brukar vara lång leveranstid på dem - men för stunden har jag faktiskt en på lager, så det går kvickt att få fram denna gång... 😉 Vidare diskussion angående eventuellt köp kan vi ta via mail - det är ju lite onödigt att dra sådant i forumet...

EDIT: Fixat nya bilder och lagt till lite mer tekniska data... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar gubbs nu är jag nästan helt med på noterna.

Kollade lite i manualen där står det att det är 10K ohm Input Impedance på line ingångarna, så står det också Appropriate Impedance 600 ohm line... Är en Yamah Mg 12 mixer förövrigt.

Det lutar åt att införskaffa en DI-box. Lite sugen på den du har Claes, dock kostade ju den en slant. Du har inga andra förslag i lite lägre prisklasser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar gubbs nu är jag nästan helt med på noterna.

Kollade lite i manualen där står det att det är 10K ohm Input Impedance på line ingångarna, så står det också Appropriate Impedance 600 ohm line... Är en Yamah Mg 12 mixer förövrigt.

Det lutar åt att införskaffa en DI-box. Lite sugen på den du har Claes, dock kostade ju den en slant. Du har inga andra förslag i lite lägre prisklasser?

Det finns ju någon variant från Behringer (som jag inte säljer), men jag såg i någon annan tråd att det finns lite blandade meningar om den... Annars finns det också vissa preamps som har en högohmig instrumentingång - exempelvis Studio Projects VTB-1 och Summit 2BA-221 - men det blir ju inte billigare... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar gubbs nu är jag nästan helt med på noterna. 

Kollade lite i manualen där står det att det är 10K ohm Input Impedance på line ingångarna, så står det också Appropriate Impedance 600 ohm line... Är en Yamah Mg 12 mixer förövrigt.

Det lutar åt att införskaffa en DI-box. Lite sugen på den du har Claes, dock kostade ju den en slant. Du har inga andra förslag i lite lägre prisklasser?

Det finns ju någon variant från Behringer (som jag inte säljer), men jag såg i någon annan tråd att det finns lite blandade meningar om den... Annars finns det också vissa preamps som har en högohmig instrumentingång - exempelvis Studio Projects VTB-1 och Summit 2BA-221 - men det blir ju inte billigare... 🙂

Nej den där behringer varianten värkar inte va någon höjdare. Nämen det blir väll att satsa på en sådan som du har, när man får en slant tillövers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...