Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

Nu har jag försökt koppla min keyboard till PCn i en evighet. Det har fungerat förrut men nu är det dött, antingen gör jag nåt simpelt nybörjarfel eller så är nått sönder.

Keyboarden är en Casio CTK-651 och jag har kopplat midi in/ut till datorns ljudkort via en midisladd.

Sen öppnar jag Cubase SX 3, sänder Buldsnd ifrån synten samt ställer in rätt channel och sånt. Men ändå så tar cubase inte emot någon data, har satt på midi i ljudegenskaper och på IN står det SB Live! MIDI UART och på OUT har jag B: SB Live! MIDI synth.

Vad kan jag ha missat? Ni får gärna gå egenom stegen hur ni skulle gjort.

Annons
Posted

Du... jag har alltid inställt på "All midi inputs". Då skall den känna av allt! Testa det. Funktionen finns i SX 2.2 så den borde också finnas i Sx 3.

Om det inte funkar vet jag inte. Testa och kolla lite i Soundblasters "AudioHQ".

Posted

Jo jag har också kört "All midi inputs" men det hjälper inte.

Va kan man göra i AudioHQn?

Cubase verkar inte reagera på den "inbyggda" keyboarden heller.

Posted

prova att i enhetshanteraren" ta bort" keyboardet. Stang av datorn o koppla in keyboardet + starta datorn o "installera ny hårdvara."

Det borde fungera då.

I Cubase, se om du hittar nåt under "options/midi setup"

Posted

Vad man kan göra i HQ? Det finns ett väldigt bra sätt att få reda på det.... TESTA 😄

Jo, men testa... Det skiljer sig nog mellan olika versioner. Det är värt ett försök. Det är inte omöjligt att du finner lösningen på problemet där!

Posted

SX 3 o Soundblaster Live... :rolleyes: ...... 😏😕😳 .. alltid lika kul att se den kombinationen..*host*.. ja.

Har du kollat i Transportpanelen om Midi Note on och Note off fungerar? den röda och gröna stapeln som indikerar midiaktivitet.

Att du har Midi-synt som output kräver att du har synten inkopplad i ditt audiosystem och att du har initierat in och utgångar rätt annars hör du ju inte syntmotorns ljud.

Ett annat alternativ är att starta en VSTi och routa midi-output till den ( Midi-input ska vara ställd till ditt klaviatur så som du redan gjort.) och se om det händer nåt då.

Personligen tror jag inte att det är midi't det är fel på utan hur du routat signalen.