Jump to content
Annons

Vad hade du valt?


sounden

Recommended Posts

Hej alla goa o glada!

Nu skall jag äntligen flytta upp min "studio" till stockholm där jag bor och

står nu inför kvalet att köpa TFT skärm(ar), vad hade ni valt?

Har en DVI-port ledig på min G5:a, ADC utgången har jag redan

en VGA adapter till.

2st 17" Acer Acer AL1716S (VGA) + DVI->VGA adapter

kostnad: 4 855kr

2st 19" Acer AL1916S (VGA) + DVI -> VGA adapter

kostnad: 6 109kr

1st 19" Samsung SyncMaster 930BF (DVI)

Kostnad: 4 195:-

(allt är ink moms)

Hur hade du valt?

Argument att köpa lite billigare skärmar är just att responstiden inte behöver

vara så super-låg, 12ms lär räcka + att man får mer arbetsyta.

Räcker det med 17" blir 19" för stort?

Kanske bättre å köpa en 19" skärm endast?

Vad skulle du gjort? varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Man kan i stort sett lika gärna köpa 2 st 17" som 2 st 19" då 19" bara är som stora 17":are! På 20" kan man ha högre upplösning

vilket ger mer höjd! Personligen saknar jag mest höjd, inte bredd! Ett alternativ kan ju vara en 21" CRT? som är grymt billiga numera.

Dock kan man inte placera mikrofon/högtalare precis bredvid, för en del (alla?) CRT kan då störa med sitt magnetfält som LCD saknar.

För 3585:- kan man få en Samsung SyncMaster 1100DF, maxupplösning på 2048 x 1536 / 75 Hz säger kanske en del jämfört med LCD

19"´s max på 1280 x 1024 i ca 60Hz. Har en kompis som har 2st 19", en gammal Nokia och en gammal Samsung och varje gång man

kommer hem till honom och sätter sig framför datorn täbker man: Fn vilken jävla bra bild det är och sen kommer man på, Just det, CRT

CRT är fortfarande klart bättre och man slipper även "spegel-effekten" som på vissa LCD faktiskt är klart besvärande!

Problemet är då snarare, har man plats för en 28 kgs klump på skrivbordet?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

vi kör i 3 studios med 2x17" SAMSUNG, 2x17 LG Flatron samt ytterligare 2x17" Samsung.

Är väldigt nöjd och upplever egentligen ingen skillnad mellan LG och Samsung, trots prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hans om att det känns meningslöst att gå upp på 19" när man inte vinner något i upplösning.

Själv kör jag med 2st Samsung 17" TFT - en 171N och en 172X (båda med den extremt tunna kanten 😮 ) - och jag är mycket nöjd med dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hans om att det känns meningslöst att gå upp på 19" när man inte vinner något i upplösning.

Själv kör jag med 2st Samsung 17" TFT - en 171N och en 172X (båda med den extremt tunna kanten 😉 ) - och jag är mycket nöjd med dem. 🙂

För en gångs skull är vi inte överens Claes!

Jag använder 2 x 19". Även om du inte har större upplösning blir skärmen i alla fall betydligt större och därmed tydligare och vilsammare och mera överskådlig att jobba med. För mig är det en "nobrainer". 19" således...

Edit: Jo just ja, Samsung framför Acer (som jag personligen inte är överdrivet imponerad av) - men allra helst Eizo.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hans om att det känns meningslöst att gå upp på 19" när man inte vinner något i upplösning.

Själv kör jag med 2st Samsung 17" TFT - en 171N och en 172X (båda med den extremt tunna kanten 😉 ) - och jag är mycket nöjd med dem. 🙂

För en gångs skull är vi inte överens Claes!

Jag använder 2 x 19". Även om du inte har större upplösning blir skärmen i alla fall betydligt större och därmed tydligare och vilsammare och mera överskådlig att jobba med. För mig är det en "nobrainer". 19" således...

Edit: Jo just ja, Samsung framför Acer (som jag personligen inte är överdrivet imponerad av) - men allra helst Eizo.

Vill man kunna sitta lite längre ifrån skärmarna, så är 19" bättre, men annars tycker jag inte att det är någon mening - men det är förstås en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Genelec är för monitorer i studion, så har Samsung blivit för bildskärmar, hehe... 🙂

En lite haltande jämförelse, eftersom Genelec inte tillhör favoriterna hos mig (har dock inte hunnit lyssna på 8000-serien ännu...). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Genelec är för monitorer i studion, så har Samsung blivit för bildskärmar, hehe...  😄

En lite haltande jämförelse, eftersom Genelec inte tillhör favoriterna hos mig (har dock inte hunnit lyssna på 8000-serien ännu...). 😎

Nej, inte dina favoriter. Däremot en studiostandard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Genelec är för monitorer i studion, så har Samsung blivit för bildskärmar, hehe...  😄

En lite haltande jämförelse, eftersom Genelec inte tillhör favoriterna hos mig (har dock inte hunnit lyssna på 8000-serien ännu...). 😛

Nej, inte dina favoriter. Däremot en studiostandard.

...precis som NS10, Auratone och andra märkliga saker... 😎😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback!

CRT är bra, men lokalen är ganska liten och kommer ge möe mycket störningar

när man lirar in el-gura framför datorn.

Jag vet att Samsung är bra, hade nog investerat i detta märke om jag

hade suttit där mer än vad jag troligen kommer att göra.

Det får helt enkelt bli 2st 17":are ACER alternativet.

Det suger dock att de fortfarande på visa ISO standarder godtar pixelfel,

men man får väll chansa då! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kopplar man änns två skärmar till en dator ? och hur funkar det sen , ska man ha två möss sen oxå ? och vad för fördelar ger detta när man spelar in ?

Man har ett grafikkort som har två utgångar (de flesta har det nu för tiden), vilket innebär att man kan dra ut Cubase över båda och på så sätt placera de olika fönstren som man vill och få större arbetsyta och bättre överblick. Exempelvis arrange-fönstret på den ena skärmen och mixern+pluggar på den andra. Det blir helt enkelt mycket smidigare att jobba med två skärmar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

så man kan dra musen från ena fönstret till det andra ? 🙂

Visst kan man det. I skärminställningarna i Windows finns en inställning för att "utöka skrivbordet" när man har ett grafikkort med två utgångar. Mycket smidigt, som sagt! 😄

Det är väldigt bekvämt i andra lägen också, om man sitter med något program och samtidigt behöver ha tillgång till något annat. Då är det bara att flytta över ett an programmen till den andra skärmen, så slipper man ha programmen liggande bakom varandra på samma skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att jag har nu köpt skärmar, det blev

2x ACER 17" TFT AL1716S.

Vid första blicken så kändes skärmen rätt plastig, vilken den också är om

man jämför med en ex. Samsung Syncmaster 172X som min lillebrossa har.

Men själva skärmen är helt ok för mina syften, har suttit vid dem nån timme.

inga pixlar som var DOA.

Dock så skiljer det sig lite i vitbalansen på skärmarna (har kalibrerat båda)

Tror det har med att jag konverterar

ADC -> VGA

DVI -> VGA

Betyg

3 av 5 kvalitet

5 av 5 ekonomi

4 av 5 design

e930527.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att jag har nu köpt skärmar, det blev

2x ACER 17" TFT AL1716S.

Vid första blicken så kändes skärmen rätt plastig, vilken den också är om

man jämför med en ex. Samsung Syncmaster 172X som min lillebrossa har.

Men själva skärmen är helt ok för mina syften, har suttit vid dem nån timme.

inga pixlar som var DOA.

Dock så skiljer det sig lite i vitbalansen på skärmarna (har kalibrerat båda)

Tror det har med att jag konverterar

ADC -> VGA

DVI -> VGA

Betyg

3 av 5 kvalitet

5 av 5 ekonomi

4 av 5 design

e930527.jpg

 

Jag har också två stycken sådana. Dock så betalade jag bara 1995 :- styck. Var köpte du dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en del skärmar som man kan vrida så att de blir stående format, (antar att grafikkortet måste stödja det också) kan vara praktiskt om man har många spår och vill få plats med mer på höjden (i sidled måste man ju ändå alltid scrolla). Själv kör jag med en gammal 17" CRT för instrument/effekter och en 19" LCD för sequencer, lite beroende på vilken mjukvara som körs dock. Skulle helst byta ut CRT'n dock, men dubbla skärmar är super.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...