leaf Postat 20 oktober 2005 Dela Postat 20 oktober 2005 Är ute efter ett proffsigt ljudkort med mkt bra ljudkvalitet och med stabila drivisar, och självklart att det tar så lite kraft från datorn som möjligt. Har uteslutit USB ljudkort eftersom det drar mycket kraft från datorn. Har kikat på Echo Gina3G, E-mu 1820m, RME Hammerfall HDSP 9632. Echo och RME har ju fått väldigt bra betyg i diverse tester, även E-mu har ju fått bra betyg men det har ju kommit fram av div användare att drivrutinerna är lite instabila. E-mu kanske har löst problemen nu och då är det en stor kandidat för mig! Någon som jämfört dessa ljudkort mot varandra? Tack på förhand! 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BobGeorge Postat 26 oktober 2005 Dela Postat 26 oktober 2005 Kanske redan har köpt, men några reflektioner: Har inte prövat de andra, men pejlade själv marknaden tidigare i år och valde EMU1820M. Har också hört massa snack om instabilitet, men jag har inte haft några problem med det öht. RME verkar också riktigt bra, men EMUn har mycket mer i paketet. Patchbay-programmet som kontrollerar hur ljudet slussas är väl en sak som somliga ryggar för, det är inte på lägsta nybörjarnivån om man säger så, men mycket kompetent om man kan lite om datorljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 27 oktober 2005 Dela Postat 27 oktober 2005 Jag har också bara goda erfarenheter av 1820m. Jag har använt det ett år nu och det har fungerat klockrent! Min uppfattning är att en avsevärd del av de "rapporterade problemen" är användarfel. Det är ett mycket kompetent ljudkort med mycket bra ada-omvandlare och med stora möjligheter - men med möjligheterna följer också en hel del inställningsalternativ, inte minst i patchmixen, där en del mindre erfarna användare kan ha gått vilse. Vad beträggar drivrutiner så finns det nu helt färska drivrutiner, 1.81. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 27 oktober 2005 Dela Postat 27 oktober 2005 Jag har relativt goda erfareheter av EMU 1820M. Jag skriver relativt eftersom jag har haft mer strul med detta kort än de kort jag tidigare jobbat med (RME och Terratec). Efter någon vecka av felsökning och trial-and-error visade det sig att EMU-kortet drog tillräckligt mycket ström för att göra systemet instabilt med den klena strömförsörjning jag hade i chassit. Efter att ha monterat i en kraftfullare PSU löste sig alla problem och sedan dess har det flutit på. Jag rekommenderar att du kollar in både RME och EMU. Det fina med EMU är att du har 8 bra AD/DA-omvandlare från början, plus två preamps som är helt okej. RME ger dig stora möjligheter att anpassa in- och utgångar till dina behov, plus att det är lätt att expandera. Nackdelen är att det kan bli ett något dyrare system än 1820, t ex om du vill ha 8 AD/DA-omvandlare och minst två preamps. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 27 oktober 2005 Dela Postat 27 oktober 2005 Har kikat på Echo Gina3G, E-mu 1820m, RME Hammerfall HDSP 9632. Någon som jämfört dessa ljudkort mot varandra? Tidningen Studio. Låter bekant? 😄 Kolla Majkens test i nr 9-05. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 27 oktober 2005 Dela Postat 27 oktober 2005 Har kikat på Echo Gina3G, E-mu 1820m, RME Hammerfall HDSP 9632. Någon som jämfört dessa ljudkort mot varandra? Tidningen Studio. Låter bekant? 😉 Kolla Majkens test i nr 9-05. Bara delvis. Det är ju inte 1820m utan 1820 i den testen. Och det är större skillnad än det kan se ut vid första anblcken... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.