Jump to content
Annons

Kalashjälp


Odel

Recommended Posts

Vi ska ha kalas på fredag. Det kommer ca 15 pers, killar & tjejer, ca 23-26 år.

Vad kan man göra för kul? förrutom att supa. (för det kommer vi göra)

Har funderat på någon sorts musik-frågesport.

Vi kommer även ha fiskdamm. Vad kan man fiska upp? öl? porrtidningar? Vad skulle du vilja fiska upp?

Finns det några roliga lekar som ni brukar leka?

Kom igen med lite tips nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Luftgevärsskytte brukar alltid vara uppskattat. Sätt upp en plyfaskiva med kulfång (skivan måste vara rätt stor, det är risk att diabolerna sprids rätt bra) och kör järnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Luftgevärsskytte brukar alltid vara uppskattat. Sätt upp en plyfaskiva med kulfång (skivan måste vara rätt stor, det är risk att diabolerna sprids rätt bra) och kör järnet!

Luftgevärs skytte är kul, men ett plus är att ha straffrundor på tjärade vitablixten mitt i sommaren, garanterat mycket skratt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fest med många "lekar och spel" för ett kompisgäng varje sommar, och det brukar vara mycket uppskattat.

Många av sakerna vi gjorde var av lite "somrigare" karaktär, men några saker borde fungera oavsett årstid/plats.

Musikfrågesport var du redan inne på, och de 2 varianter som varit mest uppskattade är båda lagtävlingar där den ena går ut på att laget skall ställa sig upp och sjunga valfri del av låten de hör tex. introt på.

Den andra varianten kräver papper och penna och lite rättning i efterhand, men brukar vara roligare eftersom man kan ställa lite skojigare frågor såsom: Ni kommer nu få höra ett stycke ur Mozarts "Trollflöjten" och det jag vill veta är: Vad heter de 2 karaktärerna som sjunger denna duett?

Gåtor/Problem kan vara riktigt kul om man har några "besserwissers" på plats som man vill sätta dit.

Ett bra exempel på detta kan du se i filmen "die hard 3" (den med vattenbehållarna). Problemet går ut på att du med 2 vattenbehållare (3 och 5 dl eller liter), och obegränsat med vatten skall mäta upp exakt 4 dl vatten i 5 dl behållaren.

Den roligaste aktiviteten funkar bäst på sommaren, men om ni har tillgång till en sluttning/slänt och några killar/tjejer som inte backar i första taget så kan ni ta en stor pressening, blöta upp den och sedan smeta ut lite såpa över den innan lagrepresentanterna skall försöka "bestiga berget" 😕

Förresten, jag glömde en variant av musikfrågesport som visat sig rolig. (den kräver lite mer förarbete) och det är musikkryss.

"Blindkärra" kan vara kanonkul om ni har lite utrymme utomhus.

2 deltagare i varje lag, en sitter i en skottkärra och skall "dirigera" föraren av skottkärran som har ögonbindel efter en utstakad bana. Sedan tar man tid och ser vilka som tar sig igenom banan snabbast.

En annan kul lek med 2 deltagare som jag inte har något namn på går ut på att de 2 deltagarna sätter sig i 2 stolar som står rygg mot rygg. och sedan ger man den ena deltagaren en bild som den skall beskriva för den andra deltagaren som skall rita av bilden med enbart sin kamrats instruktioner som hjälp. (man får naturligtvis inte säga vilket objekt det är man ser, utan får bara beskriva med geometriska figurer och mått osv.)

...Nu orkar jag inte skriva några fler.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar köra en musiktävling med två lag där lekledaren läser låttexter översatta till svenska. Det lag som först kommer på vad det är för låt ska sjunga den och sen ska de ange låt/artist. Missar de låten eller artisten får andra laget en chans. Ett poäng per rätt svar och stilpoäng för framförande.

Textexempel:

"När jag finner mig själv i tider av problem, kommer mamma Marie till mig, talar visdomsord; låt det vara. Och i min timme av mörker står hon mitt framför mig, talar visdomsord; låt det vara."

Brukar vara en höjdare.

En annan rolig lek är ölhävning. Det roade jag mig med första gången jag firade midsommar med frugans släkt. Småkusinerna tappade hakan när jag klämde i mig flaskan på fyra sekunder... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man köra en liten förenklad version av "Så ska det låta"...

Dela upp folket i lag. Lekledaren skriver upp/ropar en bokstav, och sedan ska lagen så fort som möjligt (handuppräckning för att undvika ourskiljbar kakafoni?) sjunga en sång som börjar på den bokstaven...

Väldigt uppskattad grej på musiklektioner i mellan-högstadiet iallafall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

häll upp lite sprit i ett dricksglas. Lägg en kortlek på.

Leken går ut på att man med ett andetag skall blåsa av minst ett kort. Blåser man inte av något eller om man blåser av alla får man dricka det som finns i glaset. Sen fyller man på glaset igen och fortsätter med en hel kortlek.

Det kräver lite teknik och är rätt spännande när det inte är så många kort kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tyvärr inte stort utrymme inomhus eller möjlighet att vara utomhus 🙁 så de förslagen är inte möjliga, men kul ändå.

Musiklek är bra, och karaoke. Jag gillar "så ska det låta" kopian också.

Sen har jag sammanställt 10 frågor i 5 olika kategorier. Planen är att man ska plocka personlig poäng i varje lek, vare sig den är i lag eller ej som man sen tar vidare till slutet av kvällen där ett pris delas ut. Men varje gång ett lag eller en person vinner en lek så kommer de att få ett mindre pris t.e.x en Twistpåse el dyl.

Har också planerat att fiskdammen ska inehålla godispåsar med en mandarin,(så som de gjorde när man var liten)godis, och såna där 5 kronors leksaker från maskinen på Ica. 😄

Jag har inget fia med knuff att ha öllek till och Klädpoker är ganska uteslutet tyvärr 😎 eftersom nästan alla som kommer har sin sambo/flick/pojkvän/fru/man med sig.

Kan man spela ölspel med Trivial Pursuit kanske? 🙂 Eller kasta gristärningar?

Andra ideéer mottages tacksamt!

/Lina

Redigerat av Odels_tant
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tyvärr inte stort utrymme inomhus eller möjlighet att vara utomhus 😛 så de förslagen är inte möjliga, men kul ändå.

Musiklek är bra, och karaoke. Jag gillar "så ska det låta" kopian också.

Sen har jag sammanställt 10 frågor i 5 olika kategorier. Planen är att man ska plocka personlig poäng i varje lek, vare sig den är i lag eller ej som man sen tar vidare till slutet av kvällen där ett pris delas ut. Men varje gång ett lag eller en person vinner en lek så kommer de att få ett mindre pris t.e.x en Twistpåse el dyl.

Hqar också planerat att fiskdammen ska inehålla godispåsar med en mandarin,(så som de gjorde när man var liten)godis, och såna där 5 kronors leksaker från maskinen på Ica. 🙁

Jag har inget fia med knuff att ha öllek till och Klädpoker är ganska uteslutet tyvärr 😎 eftersom nästan alla som kommer har sin sambo/flick/pojkvän/fru/man med sig.

Kan man spela ölspel med Trivial Pursuit kanske? 🙂 Eller kasta gristärningar?

Andra ideéer mottages tacksamt!

/Lina

Ölspel kan väl spelas i princip med vad som hellst. Bara det händer att man "förlorar" i spelet. Svara man fel på frågor å dylikt kan man bli tvungen att dricka öl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej ni absolut ska testa är detta alternativ till karaoke: Garanterat ångestframkallande för vem som helst...

Utrustning som krävs för detta trick: CD-spelare, täta hörlurar, papper och penna samt ett gäng fulla tävlande..( fulla för att det är rejält pinsamt 😛 )

Dela in er i två eller flera lag, skaffa fram ett antal låtar som är mer eller mindre kända som ni tror att alla hört nån gång, när deltagare är anmälda tar ni fram en i taget ( från varje lag )som får välja låt, sätt på deltagaren hörlurar, sedan ska denne sjunga och framföra låten så artistiskt som möjligt, givetvis UTAN medhörning och motståndarna ska sätta betyg på framförandet.. jag lovar att det kommer skrattas hejdlöst..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

"En annan lek är när man leker chelly botti där man måste äta arton morötter!" (den som fixar det citatet skall jag hylla offentligt.

Ärligt talat så har jag länge funderat på en fotomaraton. Skramla ihop några digitalkamreor elller kameramobiler. BEstämm tio motiv och låt folk sedan plåta dessa motiv. Ladda in dem i datorn och utse en vinnare. Detta är bra att göra innan folk har krökat för mycket.

Det roliga blir ju att välja teman t e x : kärlek, bröstvårtor, fulchips, och se hur folk tolkar dessa teman. En rolig vuxenlek.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...